Rails bestuurdersstoel verder naar achteren

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Rails bestuurdersstoel verder naar achteren

Post by Fra-Ha »

Hallo,

Ik heb al weer een tijdje een AX (1.1 First). En lees erg veel op dit forum, maar toch had ik een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik ben met mijn 1.97m een lange AX-rijder en heb (helaas) bij lange afstanden (< 1 uur) erg last van mijn benen. Deze krijgen niet voldoende steun van de stoel omdat de stoel gewoon weg niet ver genoeg naar achteren kan.

Ik heb gehoord dat er beugels in omloop zijn om de stoelrails zo'n 10 cm naar achteren te plaatsen. Ik ben al verschillen de autobedrijven langs gegaan (waaronder de Citroen Dealer) en geen van alle heeft deze of heeft een oplossing.

De Citroen Dealer gaf wel aan dat zulk soort beugels bestaan hebben, maar kan ze niet meer leveren.

Zelf iets knutselen is een optie, maar het moet wel goed stevig zitten aan gezien het over stoelen gaat.

Graag zou ik willen weten of jullie hier ook eens mee te maken hebben gehad en of iemand hier misschien een oplossing voor hebben.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Is het niet mogelijk om de bestaande beugels naar achteren te plaatsen?
Image

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Dat zou misschien wel kunnen, maar dan weet ik niet hoe ik dat zelf moet doen. (kan niet lassen, ben verder wel handig)

Dan weet ik ook niet hoe het zit met brandstof leidingen en handremkabel die daar lopen.

Is er niet iemand hier die dat al een keer gedaan heeft en er dus iets over kan vertellen?

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Niemand die mij uit de band kan helpen? Ik wil van de zomer met de AX naar Frankrijk en eigenlijk zou ik toch wel fijn willen zitten :wink:

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

weet niet hoeveel ruimte je hebt maar je kunt misschien de bestaande gaten iets naar voren nogmaals boren. zo komt het hele ding al naar achteren. Eventueel een metalen strip tussen rals en bodem zetten. strip aan stoel maken en de strip ook weer op de bodem vastzetten. Weet alleen niet of dit tijdens een keuring mag dus dan moet je weer terug eventueel.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

ik ben ook in de running

ik ben 2 meter .........
blaffende woofers bijten niet ;-)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Peugeot 106 rally fase 2 stoelen schijnen ook veel meer ruimte te scheppen.
Moet je de wie is wie van Mark verhagen even doorlezen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

wordt het niet eens tijd voor een six feet high club? :lol:

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Tommmm wrote:Eventueel een metalen strip tussen rals en bodem zetten. strip aan stoel maken en de strip ook weer op de bodem vastzetten. Weet alleen niet of dit tijdens een keuring mag dus dan moet je weer terug eventueel.


Heb ik ook aan zitten denken, maar het probleem is dat de linker rails op je deurpol zit ipv op de grond.

Browny wrote:Peugeot 106 rally fase 2 stoelen schijnen ook veel meer ruimte te scheppen.
Moet je de wie is wie van Mark verhagen even doorlezen


Ga ik doen! Bedankt!

kakanox wrote:wordt het niet eens tijd voor een six feet high club? :lol:


haha, goed idee 8)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Laatst kwam ik wel iets tegen over metalen verlengprofielen...
zal eens even gaan zoeken.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162556

En er ging daar een tijd terug nog een topic over zelfgemaakte verlengprofielen voor de stoelen van de BX, deze kon ik echter niet vinden.

Het moet dus wel kunnen om met ijzeren staven/profielen de stoelen verder naar achteren te zetten (als het in de bx kan.. moet het met een beetje creativiteit ook wel in een ax mogelijk zijn...)

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Glenn@nl wrote:http://www.Citro?n-forum.nl/viewtopic.php?t=162556

En er ging daar een tijd terug nog een topic over zelfgemaakte verlengprofielen voor de stoelen van de BX, deze kon ik echter niet vinden.

Het moet dus wel kunnen om met ijzeren staven/profielen de stoelen verder naar achteren te zetten (als het in de bx kan.. moet het met een beetje creativiteit ook wel in een AX mogelijk zijn...)


Bedankt! Heeft iemand misschien een foto oid van zoiets? zodat ik daar wat vanaf kan kijken?

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

Fra-Ha wrote:
Heb ik ook aan zitten denken, maar het probleem is dat de linker rails op je deurpol zit ipv op de grond.



dan zet je de stoelen iets dichter tegen elkaar ofzo . Met een strip van 5 mm ofzo heb je best veel stevigheid en schuift het maar een beetje op. Zal wel even puzzelen worden maar ik kan me niet voorstellen dat het onmogelijk is. succes ermee iig.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Vriend van me heeft jaren geleden een 106 en een Saxo gereden in de lease. Omdat ie zo lang is hebben ze in beide auto's de stoelrails verlengd. Blijkbaar zijn daar dus verlengsgtukken voor te krijgen.
Even navragen bij Peugeot en Citroen garages. Geen idee wat het kost overigens.

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

KMvrtr wrote:Vriend van me heeft jaren geleden een 106 en een Saxo gereden in de lease. Omdat ie zo lang is hebben ze in beide auto's de stoelrails verlengd. Blijkbaar zijn daar dus verlengsgtukken voor te krijgen.
Even navragen bij Peugeot en Citroën garages. Geen idee wat het kost overigens.


Klopt idd, Ik was al bij de citroen garage geweest, maar deze had ze niet meer. En kon er ook niet meer aankomen. Maar goed idee om eens langs een Peugeot garage te gaan. (Aangezien de 106 stoelen ook zonder problemen passen lijkt mij dat dezelfde rails)

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

mijn oma was altijd slecht ter been, en in de R11 van m'n opa hebben ze toen ook de beenruimte vergroot door de rails te verlengen en naar achteren te plaatsen, zover ik weet

alleen kan 't m'n opa of oma niet meer vragen, misschien weet m'n pa nog hoe dat ging, ik zal eens even vragen aan 'm
1721 cc Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Als er verlengframes hebben bestaan voor de Saxo moeten die er echt nog wel zijn. Mijn ervaring is dat veel dealers er de moeite niet voor willen doen.

Je moet de citroen dealer in woerden eens proberen. Van Drie. Die regelt echt de vaagste onderdelen voor me. Die doen er tenminste moeite voor.

AX, SAXO, Alle 106'jes zijn identiek wat stoelen railen betreft. Ik zat ook ZWAAR BEROERD in mijn AX stoelen. Zelfs de GTI stoelen kreeg ik last mijn rug. Nu de sport stoelen van een peugeot 106 erin gezet. 2002 model. Nergens meer last van. Tevens meer hoofdruimte.

Image

Image

Die verlengrailen als ze leverbaar zijn zullen wel een godsvermogen kosten. Denk dat je er de 106 stoeltjes voor hebt. Ze moeten dan de orignele railen vervangen. Zou mij niets verbazen als dat tussen 200 en 300 euro op moet brengen. Maar das een gok.

Zelf gaten verboren schiet je weinig mee op. Dat wordt prutsen. Die gaten zitten al vrij vooraan de rails. Denk dat het APK technisch niet eens mag. (Tenzij je met stoel en al door de vooruit wilt)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Mark wrote:Als er verlengframes hebben bestaan voor de Saxo moeten die er echt nog wel zijn. Mijn ervaring is dat veel dealers er de moeite niet voor willen doen.

Je moet de Citroën dealer in woerden eens proberen. Van Drie. Die regelt echt de vaagste onderdelen voor me. Die doen er tenminste moeite voor.

AX, SAXO, Alle 106'jes zijn identiek wat stoelen railen betreft. Ik zat ook ZWAAR BEROERD in mijn AX stoelen. Zelfs de GTI stoelen kreeg ik last mijn rug. Nu de sport stoelen van een peugeot 106 erin gezet. 2002 model. Nergens meer last van. Tevens meer hoofdruimte.

Image

Image

Die verlengrailen als ze leverbaar zijn zullen wel een godsvermogen kosten. Denk dat je er de 106 stoeltjes voor hebt. Ze moeten dan de orignele railen vervangen. Zou mij niets verbazen als dat tussen 200 en 300 euro op moet brengen. Maar das een gok.

Zelf gaten verboren schiet je weinig mee op. Dat wordt prutsen. Die gaten zitten al vrij vooraan de rails. Denk dat het APK technisch niet eens mag. (Tenzij je met stoel en al door de vooruit wilt)


Dat veel dealers er de moeite niet voor willen doen, ben ik inmiddels ook achter. Ik heb vanmiddag een aantal citroen en peugeot dealers afgebeld, maar tot nu te tervergeefs. Eentje zou mij nog terug bellen (hebben ze nog niet gedaan)

Ik zal het nogmaals proberen met het woord "saxo" ipv "ax". Bij ax zeggen de meeste meteen al "hebben we niet".

Tussen de 200 en 300 euro is echt belachelijk veel geld voor een railsje :( Maar we zullen zien, tot nu toe heb ik ze nog niet.

Die 106 stoelen... Ze zitten lager, maar geven ze daardoor ook meer steun aan je benen? (de zitting van de stoel)

Het zijn wel mooie stoeltjes! en ze zien eruit alsof ze stukken beter zitten :roll:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Kom naar de nieuwegein meeting en probeer het uit he. Ze geven veel meer steun. Maar zijn niet langer. Is nu eenmaal een kleine auto. Maar bij mij heeft het alle problemen opgelost. En ff proefzitten kan geen kwaad he.

Ik kan eventueel wel een mailtje sturen naar vandrie. Heb het directe mail adres van het hoofd magazijn. Als die nee zegt dan is het er echt niet meer.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Mark wrote:Kom naar de nieuwegein meeting en probeer het uit he. Ze geven veel meer steun. Maar zijn niet langer. Is nu eenmaal een kleine auto. Maar bij mij heeft het alle problemen opgelost. En ff proefzitten kan geen kwaad he.

Ik kan eventueel wel een mailtje sturen naar vandrie. Heb het directe mail adres van het hoofd magazijn. Als die nee zegt dan is het er echt niet meer.


Ik ga proberen te komen naar de meeting! Weet nog niet zeker of ik kan.

Als je een mailtje zou willen sturen... :oops:

Post Reply