AX Kopen verstandig?
Moderator: webmasters
AX Kopen verstandig?
Hallo,
jullie vinden natuurlijk allemaal dat ik een AXje moet kopen;) anders was dit geen AXclub. Maar ik zit met het volgende.
Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik al verliefd op AX-jes, lekker eigenwijs uiterlijk, snelle wagentjes en natuurlijk belangrijkste lekker goedkoop.
Ik denk er nu ook serieus over om een AX te gaan kopen. Deze ga ik dan voornamelijk gebruiken om naar mijn vriendin te rijden die 100 KM verderop woont in Zierikzee. Ik in Leiden.
Ik zit alleen met de volgende punten. Er zijn vaak goedkope AX-en van rond de 500/800 euro. Ik heb verder echt 0,0 verstand van auto's maar heb hier op het forum al veel bruikbare informatie gevonden zoals waar je op moet letten bij het kopen van een AX.
Nu zijn het ook vrij kleine wagentjes, denk je dat ik met 1.85m er relaxed anderhalf uur in kan rijden naar mijn vriendin? En het belangrijkste zijn ze betrouwbaar genoeg om 200KM in een weekend te rijden.
Ik ben maar een arme student dus ik heb niet superveel te besteden daarom mijn keuze ook voor een AX.
Denken jullie, ga ervoor of zeggen jullie, je kan beter voor een andere auto kijken want een AX is een leuk hobbyding maar geen auto om veel snelweg KM's mee te maken.
Ik dank jullie alvast voor de adviezen, tips en reacties.
jullie vinden natuurlijk allemaal dat ik een AXje moet kopen;) anders was dit geen AXclub. Maar ik zit met het volgende.
Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik al verliefd op AX-jes, lekker eigenwijs uiterlijk, snelle wagentjes en natuurlijk belangrijkste lekker goedkoop.
Ik denk er nu ook serieus over om een AX te gaan kopen. Deze ga ik dan voornamelijk gebruiken om naar mijn vriendin te rijden die 100 KM verderop woont in Zierikzee. Ik in Leiden.
Ik zit alleen met de volgende punten. Er zijn vaak goedkope AX-en van rond de 500/800 euro. Ik heb verder echt 0,0 verstand van auto's maar heb hier op het forum al veel bruikbare informatie gevonden zoals waar je op moet letten bij het kopen van een AX.
Nu zijn het ook vrij kleine wagentjes, denk je dat ik met 1.85m er relaxed anderhalf uur in kan rijden naar mijn vriendin? En het belangrijkste zijn ze betrouwbaar genoeg om 200KM in een weekend te rijden.
Ik ben maar een arme student dus ik heb niet superveel te besteden daarom mijn keuze ook voor een AX.
Denken jullie, ga ervoor of zeggen jullie, je kan beter voor een andere auto kijken want een AX is een leuk hobbyding maar geen auto om veel snelweg KM's mee te maken.
Ik dank jullie alvast voor de adviezen, tips en reacties.
Joost wrote:zx is net ruimer!
maar onlangs nog een AX verkocht aan een gezin, reden al AX en naar tevredenheid zijn beide zeker 185 lang
qua km geen probleem!
ZX vind ik niet mooi
Ik denk dat ik gewoon eens in een AX moet gaan zitten. Maar het gaat mij er ook gewoon om dat het een betrouwbaar beestje is als je toch in 3 dagen 200KM aflegt. En de Mondeo van mijn Pa lenen vind ik ook niet grappig meer want ik moet em dan weer voltanken van em. Logisch ook maar het is een 2.0 dus dat slurpt nogal.
Overigens weet iemand of er veel verschil qua beenruimte voor de bestuurder zit tussen de 3drs en de 5drs ?
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
3 of 5 deurs heeft exact evenveel ruimte. Behalve als je gekke dingen wilt doen achterin, dan is een 3 deurs makkelijker omdat de stoelen naar voren kunnen klappen
Ik ben trouwens ook 1.85m ongeveer en het rijd prima. Ook voor lange afstanden. Ik heb een ax gehad van 75 euro aanschafwaarde en er zonder erg grote problemen (afgezien van onderhoud) 75.000 kilomter op de klok gezet. Ik deed hem weg bij 225dkm vanwege kapotte koppeling. Dit was achteraf wel te maken maar ik had al een diesel ax op het oog. Betrouwbaar zijn ze dus zeker wel. Ik reed er elke dag 140 kilomter mee (70 heen 70 terug) en dat ging prima.
Belangrijkste is dat je een goeie ax koopt. En denk eraan; duurder is niet beter! De gaarste ax'en worden soms voor belachelijke prijzen te koop gezet, maar ook vice versa. Ga goed op je gemak de checklijsten af en beslis daarna of je hem koopt.
Ik ben trouwens ook 1.85m ongeveer en het rijd prima. Ook voor lange afstanden. Ik heb een ax gehad van 75 euro aanschafwaarde en er zonder erg grote problemen (afgezien van onderhoud) 75.000 kilomter op de klok gezet. Ik deed hem weg bij 225dkm vanwege kapotte koppeling. Dit was achteraf wel te maken maar ik had al een diesel ax op het oog. Betrouwbaar zijn ze dus zeker wel. Ik reed er elke dag 140 kilomter mee (70 heen 70 terug) en dat ging prima.
Belangrijkste is dat je een goeie ax koopt. En denk eraan; duurder is niet beter! De gaarste ax'en worden soms voor belachelijke prijzen te koop gezet, maar ook vice versa. Ga goed op je gemak de checklijsten af en beslis daarna of je hem koopt.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik ben 1.94m en heb afgelopen donderdag m'n AX op 150.000 km gezet... afgelopen zondag op 151.000
geen centje pijn, maar ik rijd ?cht teveel dus ik moet gaan dieselen of gassen (als het een beetje meezit idd weer een AX!). Dus... mooie GT kopen?
Btw, ik woon redelijk in de buurt en ben bereid onderhoud/reparaties voorlopig te blijven doen.
geen centje pijn, maar ik rijd ?cht teveel dus ik moet gaan dieselen of gassen (als het een beetje meezit idd weer een AX!). Dus... mooie GT kopen?
Btw, ik woon redelijk in de buurt en ben bereid onderhoud/reparaties voorlopig te blijven doen.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
TTF wrote:tja.. zo heb ik bijvoorbeeld toch 25.000km probleemloos in mijn GT van 350 euro gereden.. op de koppeling na maar dat was ook voor 250 euro klaar...er hoefte zelfs niks voor de apk gebeuren.. dus het kan ook anders om
heb dr verder in die 3 jaar ook geen kosten aan gehad, dus valt het nog wel mee. Verder zijn onderdelen 2e hands via de sloop belachelijk goedkoop, een groot pluspunt
Ben zelf ongeveer 1,93 en nog nooit last gehad van mijn rug of mijn knieen in mijn standaard plaisir stoel. Ook nooit het gevoel gehad 'gebroken' uit de auto te zijn gekropen.
Lijkt mij dat als de stoelen niet al te veel zijn doorgezeten langere stukken geen enkel probleem zijn.
Zat begin van de avond zelf op marktplaats te kijken, maar er is echt behoorlijk wat keuze in redelijk geprijsde AX'jes met niet al te veel km's
Echt laten staan doen AX'jes niet zo snel. Zeker als je het Technisch topic een beetje leest, kun je eventuele gebreken voelen/horen/zien aankomen.
Lijkt mij dat als de stoelen niet al te veel zijn doorgezeten langere stukken geen enkel probleem zijn.
Zat begin van de avond zelf op marktplaats te kijken, maar er is echt behoorlijk wat keuze in redelijk geprijsde AX'jes met niet al te veel km's
Echt laten staan doen AX'jes niet zo snel. Zeker als je het Technisch topic een beetje leest, kun je eventuele gebreken voelen/horen/zien aankomen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Kakelbont wrote:3 of 5 deurs heeft exact evenveel ruimte. Behalve als je gekke dingen wilt doen achterin, dan is een 3 deurs makkelijker omdat de stoelen naar voren kunnen klappen
Ik ben trouwens ook 1.85m ongeveer en het rijd prima. Ook voor lange afstanden. Ik heb een AX gehad van 75 euro aanschafwaarde en er zonder erg grote problemen (afgezien van onderhoud) 75.000 kilomter op de klok gezet. Ik deed hem weg bij 225dkm vanwege kapotte koppeling. Dit was achteraf wel te maken maar ik had al een diesel AX op het oog. Betrouwbaar zijn ze dus zeker wel. Ik reed er elke dag 140 kilomter mee (70 heen 70 terug) en dat ging prima.
Belangrijkste is dat je een goeie AX koopt. En denk eraan; duurder is niet beter! De gaarste AX'en worden soms voor belachelijke prijzen te koop gezet, maar ook vice versa. Ga goed op je gemak de checklijsten af en beslis daarna of je hem koopt.
Ik heb er eentje gespot "Klik"
Lijkt me wel betrouwbaar. Een garagebedrijf, nieuw apk. Alleen dat roest aan het achterspatbord. Is dat iets om zorgen over te maken?[/url]
Last edited by muis_84 on WedApr26, 2006 10:33:52 PM, edited 1 time in total.
kakanox wrote:ik ben 1.94m en heb afgelopen donderdag m'n AX op 150.000 km gezet... afgelopen zondag op 151.000
geen centje pijn, maar ik rijd ?cht teveel dus ik moet gaan dieselen of gassen (als het een beetje meezit idd weer een AX!). Dus... mooie GT kopen?
Btw, ik woon redelijk in de buurt en ben bereid onderhoud/reparaties voorlopig te blijven doen.
Mooie GT zeker, daarom ben ik ook bang dat hij me iets teveel gaat kosten . 1.4 toch is het niet? Ben toch meer op zoek naar een 1.1, ik hoef er niet mee te scheuren. Dan neem ik wel de auto van mijn pa
Hoi,
In jouw geval zou ik dan inderdaad voor een 1.1 gaan.
Qua lengte moet je je geen zorgen maken, want ik ben 1,94 en heb totaal geen problemen qua beenruimte. Je moet dan natuurlijk wel niemand achter je hebben zitten. Eventueel zou je, als je een 1.1 gekocht hebt, kunnen overwegen om GT stoelen erin te zetten. Deze geven meestal meer ondersteuning dan stoelen die uit een standaard 1.1 komen.
Veel succes!
In jouw geval zou ik dan inderdaad voor een 1.1 gaan.
Qua lengte moet je je geen zorgen maken, want ik ben 1,94 en heb totaal geen problemen qua beenruimte. Je moet dan natuurlijk wel niemand achter je hebben zitten. Eventueel zou je, als je een 1.1 gekocht hebt, kunnen overwegen om GT stoelen erin te zetten. Deze geven meestal meer ondersteuning dan stoelen die uit een standaard 1.1 komen.
Veel succes!
Ik ben bijna 2 meter en heb vooral lange benen en ik pas makkelijk in een ax. Ik heb ook lange tijd ieder weekend tussen amsterdam en nijmegen heen en weer gereisd. Dat ging altijd zonder problemen.
Bij een grotere auto heb je vaak net zo veel zitruimte, alleen zitten de pasagiers achter wat beter. Maar ik neem aan dat je voornamelijk in je 1tje of met je vriendin op pad gaat. Voordeel van een ax is dan weer dat ie redelijk veel bagage ruimte heeft (voor zijn formaat dan natuurlijk).
Bij een grotere auto heb je vaak net zo veel zitruimte, alleen zitten de pasagiers achter wat beter. Maar ik neem aan dat je voornamelijk in je 1tje of met je vriendin op pad gaat. Voordeel van een ax is dan weer dat ie redelijk veel bagage ruimte heeft (voor zijn formaat dan natuurlijk).
Wat vinden jullie van die AX op marktplaats? Waarschijnlijk komt er nog 3 maanden garantie bij oook dus dat zou helemaal top zijn. is 550 euro een redelijke prijs voor die auto, of zou ik er nog wat vanaf kunnen handelen?
Overigens helemaal top dat jullie zo snel al reageren. Ik begin nu steeds meer aan de AX te denken, door jullie word ik er goed enthousiast van. En ik wordt ook zeker lid van de club als ik er eentje heb .
Overigens helemaal top dat jullie zo snel al reageren. Ik begin nu steeds meer aan de AX te denken, door jullie word ik er goed enthousiast van. En ik wordt ook zeker lid van de club als ik er eentje heb .
muis_84 wrote:Ik heb er eentje gespot "Klik"
Lijkt me wel betrouwbaar. Een garagebedrijf, nieuw apk. Alleen dat roest aan het achterspatbord. Is dat iets om zorgen over te maken?[/url]
Mooie witte First toch?
Als er ook nog een bon aanwezig is dat de koppakking al een keer vervangen is samen met de distributieriem kan ie er motorisch wel weer een tijdje tegenaan.
Bedoel je die roest boven het achterwiel?
Als je er niet doorheen kan prikken met je vinger is dat met een beetje schuren, een antiroestmiddeltje en een lakstift wel op te lossen.
Steek dan meteen je hand wat meer naar achteren in de wielkast, aan de zijkant, waar ook een bevestiging van de achterbumper zit, wil ook nog wel's wat roest zitten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage