AX Kopen verstandig?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

AX Kopen verstandig?

Post by muis_84 »

Hallo,

jullie vinden natuurlijk allemaal dat ik een AXje moet kopen;) anders was dit geen AXclub. Maar ik zit met het volgende.

Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik al verliefd op AX-jes, lekker eigenwijs uiterlijk, snelle wagentjes en natuurlijk belangrijkste lekker goedkoop.

Ik denk er nu ook serieus over om een AX te gaan kopen. Deze ga ik dan voornamelijk gebruiken om naar mijn vriendin te rijden die 100 KM verderop woont in Zierikzee. Ik in Leiden.

Ik zit alleen met de volgende punten. Er zijn vaak goedkope AX-en van rond de 500/800 euro. Ik heb verder echt 0,0 verstand van auto's maar heb hier op het forum al veel bruikbare informatie gevonden zoals waar je op moet letten bij het kopen van een AX.
Nu zijn het ook vrij kleine wagentjes, denk je dat ik met 1.85m er relaxed anderhalf uur in kan rijden naar mijn vriendin? En het belangrijkste zijn ze betrouwbaar genoeg om 200KM in een weekend te rijden.

Ik ben maar een arme student :wink: dus ik heb niet superveel te besteden daarom mijn keuze ook voor een AX.

Denken jullie, ga ervoor of zeggen jullie, je kan beter voor een andere auto kijken want een AX is een leuk hobbyding maar geen auto om veel snelweg KM's mee te maken.

Ik dank jullie alvast voor de adviezen, tips en reacties.
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

je koopt toch geen ax... :lol:

:P
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

TTF wrote:je koopt toch geen AX... :lol:

:P


Als ik het goed onthouden heb was jij degene met 3 AX-en in de achtertuin of niet :Thnks :lol:
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

zx is net ruimer!


maar onlangs nog een ax verkocht aan een gezin, reden al ax en naar tevredenheid zijn beide zeker 185 lang



qua km geen probleem!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

Joost wrote:zx is net ruimer!


maar onlangs nog een AX verkocht aan een gezin, reden al AX en naar tevredenheid zijn beide zeker 185 lang



qua km geen probleem!


ZX vind ik niet mooi :|
Ik denk dat ik gewoon eens in een AX moet gaan zitten. Maar het gaat mij er ook gewoon om dat het een betrouwbaar beestje is als je toch in 3 dagen 200KM aflegt. En de Mondeo van mijn Pa lenen vind ik ook niet grappig meer want ik moet em dan weer voltanken van em. Logisch ook maar het is een 2.0 dus dat slurpt nogal.

Overigens weet iemand of er veel verschil qua beenruimte voor de bestuurder zit tussen de 3drs en de 5drs ?
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

misschien kun je beter een peugeot 205 nemen.
dan heb je wat meer ruimte en ik vind ze persoonlijk beter dan een ax.
kwa roest helemaal.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

vindje... een 205 kan ook rot zijn.. trek de deur maar eens open.. die las verbinding is bij 9/10 205'en rot..

gewoon een goede ax zoeken.... :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

3 of 5 deurs heeft exact evenveel ruimte. Behalve als je gekke dingen wilt doen achterin, dan is een 3 deurs makkelijker omdat de stoelen naar voren kunnen klappen :P

Ik ben trouwens ook 1.85m ongeveer en het rijd prima. Ook voor lange afstanden. Ik heb een ax gehad van 75 euro aanschafwaarde en er zonder erg grote problemen (afgezien van onderhoud) 75.000 kilomter op de klok gezet. Ik deed hem weg bij 225dkm vanwege kapotte koppeling. Dit was achteraf wel te maken maar ik had al een diesel ax op het oog. Betrouwbaar zijn ze dus zeker wel. Ik reed er elke dag 140 kilomter mee (70 heen 70 terug) en dat ging prima.

Belangrijkste is dat je een goeie ax koopt. En denk eraan; duurder is niet beter! De gaarste ax'en worden soms voor belachelijke prijzen te koop gezet, maar ook vice versa. Ga goed op je gemak de checklijsten af en beslis daarna of je hem koopt.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik ben 1.94m en heb afgelopen donderdag m'n AX op 150.000 km gezet... afgelopen zondag op 151.000 :lol:

geen centje pijn, maar ik rijd ?cht teveel dus ik moet gaan dieselen of gassen (als het een beetje meezit idd weer een AX!). Dus... mooie GT kopen? :D

Image

Btw, ik woon redelijk in de buurt en ben bereid onderhoud/reparaties voorlopig te blijven doen.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

pech kan je ook hebben hoor, 3x koppakking met mijn diesel, maar das denk ik wel een uitzondering, ondermeer door eigen fout en een gare motor.

Verder kan je perfect rijden met een AX, redelijk zuinig als je rustig rijdt, en ook prettig rijden

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja.. zo heb ik bijvoorbeeld toch 25.000km probleemloos in mijn GT van 350 euro gereden.. op de koppeling na maar dat was ook voor 250 euro klaar...er hoefte zelfs niks voor de apk gebeuren.. dus het kan ook anders om ;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

TTF wrote:tja.. zo heb ik bijvoorbeeld toch 25.000km probleemloos in mijn GT van 350 euro gereden.. op de koppeling na maar dat was ook voor 250 euro klaar...er hoefte zelfs niks voor de apk gebeuren.. dus het kan ook anders om ;)


heb dr verder in die 3 jaar ook geen kosten aan gehad, dus valt het nog wel mee. Verder zijn onderdelen 2e hands via de sloop belachelijk goedkoop, een groot pluspunt :D

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ben zelf ongeveer 1,93 en nog nooit last gehad van mijn rug of mijn knieen in mijn standaard plaisir stoel. Ook nooit het gevoel gehad 'gebroken' uit de auto te zijn gekropen.
Lijkt mij dat als de stoelen niet al te veel zijn doorgezeten langere stukken geen enkel probleem zijn.

Zat begin van de avond zelf op marktplaats te kijken, maar er is echt behoorlijk wat keuze in redelijk geprijsde AX'jes met niet al te veel km's ;)

Echt laten staan doen AX'jes niet zo snel. Zeker als je het Technisch topic een beetje leest, kun je eventuele gebreken voelen/horen/zien aankomen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

Kakelbont wrote:3 of 5 deurs heeft exact evenveel ruimte. Behalve als je gekke dingen wilt doen achterin, dan is een 3 deurs makkelijker omdat de stoelen naar voren kunnen klappen :P

Ik ben trouwens ook 1.85m ongeveer en het rijd prima. Ook voor lange afstanden. Ik heb een AX gehad van 75 euro aanschafwaarde en er zonder erg grote problemen (afgezien van onderhoud) 75.000 kilomter op de klok gezet. Ik deed hem weg bij 225dkm vanwege kapotte koppeling. Dit was achteraf wel te maken maar ik had al een diesel AX op het oog. Betrouwbaar zijn ze dus zeker wel. Ik reed er elke dag 140 kilomter mee (70 heen 70 terug) en dat ging prima.

Belangrijkste is dat je een goeie AX koopt. En denk eraan; duurder is niet beter! De gaarste AX'en worden soms voor belachelijke prijzen te koop gezet, maar ook vice versa. Ga goed op je gemak de checklijsten af en beslis daarna of je hem koopt.



Ik heb er eentje gespot "Klik"
Lijkt me wel betrouwbaar. Een garagebedrijf, nieuw apk. Alleen dat roest aan het achterspatbord. Is dat iets om zorgen over te maken?[/url]
Last edited by muis_84 on WedApr26, 2006 10:33:52 PM, edited 1 time in total.
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

kakanox wrote:ik ben 1.94m en heb afgelopen donderdag m'n AX op 150.000 km gezet... afgelopen zondag op 151.000 :lol:

geen centje pijn, maar ik rijd ?cht teveel dus ik moet gaan dieselen of gassen (als het een beetje meezit idd weer een AX!). Dus... mooie GT kopen? :D

Image

Btw, ik woon redelijk in de buurt en ben bereid onderhoud/reparaties voorlopig te blijven doen.


Mooie GT zeker, daarom ben ik ook bang dat hij me iets teveel gaat kosten ;). 1.4 toch is het niet? Ben toch meer op zoek naar een 1.1, ik hoef er niet mee te scheuren. Dan neem ik wel de auto van mijn pa :twisted:
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Hoi,

In jouw geval zou ik dan inderdaad voor een 1.1 gaan.
Qua lengte moet je je geen zorgen maken, want ik ben 1,94 en heb totaal geen problemen qua beenruimte. Je moet dan natuurlijk wel niemand achter je hebben zitten. Eventueel zou je, als je een 1.1 gekocht hebt, kunnen overwegen om GT stoelen erin te zetten. Deze geven meestal meer ondersteuning dan stoelen die uit een standaard 1.1 komen.

Veel succes!

Sharkey
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SunJan18, 2004 3:56:21 PM
Location: Wijchen

Post by Sharkey »

Ik ben bijna 2 meter en heb vooral lange benen en ik pas makkelijk in een ax. Ik heb ook lange tijd ieder weekend tussen amsterdam en nijmegen heen en weer gereisd. Dat ging altijd zonder problemen.

Bij een grotere auto heb je vaak net zo veel zitruimte, alleen zitten de pasagiers achter wat beter. Maar ik neem aan dat je voornamelijk in je 1tje of met je vriendin op pad gaat. Voordeel van een ax is dan weer dat ie redelijk veel bagage ruimte heeft (voor zijn formaat dan natuurlijk).

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

Wat vinden jullie van die AX op marktplaats? Waarschijnlijk komt er nog 3 maanden garantie bij oook dus dat zou helemaal top zijn. is 550 euro een redelijke prijs voor die auto, of zou ik er nog wat vanaf kunnen handelen?

Overigens helemaal top dat jullie zo snel al reageren. Ik begin nu steeds meer aan de AX te denken, door jullie word ik er goed enthousiast van. En ik wordt ook zeker lid van de club als ik er eentje heb :D.
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

muis_84 wrote:Ik heb er eentje gespot "Klik"
Lijkt me wel betrouwbaar. Een garagebedrijf, nieuw apk. Alleen dat roest aan het achterspatbord. Is dat iets om zorgen over te maken?[/url]


Mooie witte First toch?
Als er ook nog een bon aanwezig is dat de koppakking al een keer vervangen is samen met de distributieriem kan ie er motorisch wel weer een tijdje tegenaan.

Bedoel je die roest boven het achterwiel?
Als je er niet doorheen kan prikken met je vinger is dat met een beetje schuren, een antiroestmiddeltje en een lakstift wel op te lossen.
Steek dan meteen je hand wat meer naar achteren in de wielkast, aan de zijkant, waar ook een bevestiging van de achterbumper zit, wil ook nog wel's wat roest zitten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

zelf heb ik meer dan 100 km per dag gemaakt met mn dieseltje, ook geen centje pijn

Post Reply