lek ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

sharkoon
AX Starter
AX Starter

lek ?

Post by sharkoon »

Ik opende vandaag mijn motorkap en zag dat mijn motorblok een flitterdun laagje olie aan de zijkanten had.
Is dit om mij zorgen over te maken ?

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

hoeft niet meteen, 'alle' blokken zweten wel iets.. wel in de gaten houden uiteraard, zeker ook met je olieverbruik.. dus je oliepeil regelmatig controleren!

waar lekte het precies?
Image

Frits
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Frits »

mijn ax lekt ook olie, maar zou niet weten waar. Iig altijd als ik even gereden heb en sta stil lekt hij paar cc olie. Het is ergens boven de carter maja.

Iemand advies hoe dit optesporen?
AX Speurder

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Frits wrote:mijn AX lekt ook olie, maar zou niet weten waar. Iig altijd als ik even gereden heb en sta stil lekt hij paar cc olie. Het is ergens boven de carter maja.

Iedere AX lekt olie. Geeft niks, gewoon regelmatig peilen en in de gaten houden. Als je bijv. 1 liter in de week moet bijgooien wordt dat weer anders natuurlijk.
Freude am Fahren.

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ben 86 »

master-arnie wrote:
Frits wrote:mijn AX lekt ook olie, maar zou niet weten waar. Iig altijd als ik even gereden heb en sta stil lekt hij paar cc olie. Het is ergens boven de carter maja.

Iedere AX lekt olie. Geeft niks, gewoon regelmatig peilen en in de gaten houden. Als je bijv. 1 liter in de week moet bijgooien wordt dat weer anders natuurlijk.

Volgens mij is dit de tweede keer dat deze opmerking gemaakt wordt. Niet elke ax lekt!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Ben 86 wrote:
master-arnie wrote:

Volgens mij is dit de tweede keer dat deze opmerking gemaakt wordt. Niet elke AX lekt!

dan zit dr een gloednieuwe of gereviseerde motor in, tis en blijft frans spul, dat lekt en smeert altijd

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Ben 86 wrote:
master-arnie wrote:

Volgens mij is dit de tweede keer dat deze opmerking gemaakt wordt. Niet elke AX lekt!

Het is ook de 10e keer dat ik iemand zie reageren dat zijn Ax olie lekt. Gek he als je een bloeiend forum hebt met veel nieuwe leden. Dan lees je wel eens hetzelfde.

het wordt soms zelfs wel eens gesteld dat het helemaal niet erg is als hij olie lekt. Sterker nog alles blijft lekker vet en dus roestvrij. Ik ben blij dat hij iets lekt.
Freude am Fahren.

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

en als er olie lekt op al die slangen in en uit het ding (hoe heet dat ding!) boven injectiehuis en luchtfilter
kan dat kwaad?
ik zit het iedere keer af te vegen ( :female: )
maar ja, beetje dweilen met de kraan open natuurlijk...
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

en als er olie lekt op al die slangen in en uit het ding (hoe heet dat ding!) boven injectiehuis en luchtfilter
kan dat kwaad?
ik zit het iedere keer af te vegen ( :female: )
maar ja, beetje dweilen met de kraan open natuurlijk...
groet,
elsje

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Zweten is niet erg. Lekken wel!

Overigens is mijn diesel blok kompleet droog en lekvrij en hij is nooig gereviseerd geweest en het is de eerste koppakking (159dkm) dus het kan wel. (Ik rij em altijd wel netjes warm enzo).

Maargoed, lekken op rubber (koelwater)slangen is vervelend. Olie vreet namelijk in rubber. Ik heb een keer met een lekkage langs de a16 gestaan omdat er olie lekte via m'n kleppendekselpakking op m'n kachelslang. Deze was er in de loop der tijd helemaal doorheen gevreten. Altijd effe opletten dus bij olie onder de auto. :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Er is mij verteld dat auto's kunnen gaan zweten naarmate ze ouder worden en dat zweten niet erg is, maar als het lekken wordt dat je dan even moet gaan opletten.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

tufffen, het ding het membraanhuis, heb ik van Citrosan geleerd :)
Kijk uit, een Cactussssss

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

pcrodent wrote:tufffen, het ding het membraanhuis, heb ik van Citrosan geleerd :)

oke, bedankt, dat praat wat makkelijker.
googelen levert alleen membraanhuis in combinatie met motoren/brommers op* maar morgen eens langs een zaak.
kijken of ze me begrijpen als ik 'het stukje plastic' zoek waarmee een aantal slangen in het membraanhuis geklikt worden...

*wel een verwijzing naar het peugeut forum "le lion d'or"
moet je voor de grap eens gaan kijken!
http://www.vandansik.nl/phpBB2/index.php
groet,
elsje

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Kakelbont wrote:Zweten is niet erg. Lekken wel!

Overigens is mijn diesel blok kompleet droog en lekvrij en hij is nooig gereviseerd geweest en het is de eerste koppakking (159dkm) dus het kan wel. (Ik rij em altijd wel netjes warm enzo).

Te vroeg gejuichd. Vanaf vandaag lekt mijn ax via de krukaskeering aan de distributiezijde :evil: .

Volgende week maar eens laten maken. Iemand enig idee wat ik daar maximaal kwijt voor mag zijn?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Ligt er natuurlijk aan wat er allemaal vervangen gaat worden ;)

Misschien moeten de spanrollen en snaren ook vervangen worden.. en dan worden de kosten natuurlijk al hoger.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

TwoTone wrote:Ligt er natuurlijk aan wat er allemaal vervangen gaat worden ;)

Misschien moeten de spanrollen en snaren ook vervangen worden.. en dan worden de kosten natuurlijk al hoger.

D-riem en spanrollen zijn beide nog paar maandjes en 8000 km oud. Distributieriem laat ik misschien vernieuwen dan omdat 2 keer opspannen slecht schijnt te zijn. Maar dat zijn de kosten niet.

Ik bedoel meer, wat zou het aan arbeid mogen kosten? (ik neem aan dat die keerring zelf niet zo duur is?)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Zal een uurtje of 3 denk ik zijn... werkplaatskosten rond de 50 euri ex btw per uur
Keering zal idd de kosten niet zijn.. maar totaal zal je toch rodn de 150 - 200 euro kwijt zijn denk ik.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

misschien nog wel hoger hoor!

krukaskeering zit op zo'n leuke plek dat je versnellingsbak eraf moet.. en daarvoor moet er ook wat gebeuren natuurlik..

krukaskeerring die 'iets' lekt laat ik om die reden ook zitten..

de lekkage van het membraamhuis is vaak op te lossen door een nieuw laagje vloeibare pakking
Image

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Het was de keeing aan de distributie zijde ;)

Dus bakkie kan gewoon blijven zitten, alleen kapjes en distri snaar verwijderen.

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Als het vervangen moet worden moet je algauw op ongeveer 200 euro rekenen. Dat is me verteld door de citroen garage hier. Mijn auto heeft namelijk ook een lekkende krukaskeering. Hij is weer opnieuw begonnen te lekken na een paar weken droog te zijn gebleven. En ik heb pech, die van mij lekt bij de v-bak.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Post Reply