koelprobleem????

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

koelprobleem????

Post by djcarnifex »

Ik heb een vraag aan jullie allen hier!

Ik heb namelijk de laatste weken veel "problemen" met mn koelsysteem,
ondertussen zijn de koppakking distributie riem thermostaat temperatuurzender al vervangen, maar de tempratuur op mn dasbord blijft tussen de 100 en 110 graden staan, het gaat om een ax 1.4tgs uit 1993.

Ik zelf denk nu dat me temperatuur meter op mn dashbord het fout aan geeft iemand een oplossing??

Alvast bedankt!
Niels

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

hm niemand die me kan helpen?? :cry:

slalombx
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by slalombx »

Zet er eens een thermostaat van een bx 14 i in, die is 10 graden "kouder" en ook een ventilatorschakelaar van een bx 14 i. Je ven slaat dan wel vaker in, maar hij blijft wel koeler.

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

het is een idee ja maar het gaat mij niet om dat ie vaker koelt, ik vraag me af of het wel de werkelijke temperatuur is...

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by peter »

losse thermometer in je radiateur zetten en dan rustig warm laten draaien, kijkt me dat je metertje blijft hangen
Image

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

nou ik begin me sterk af te vragen of het signaal wat van mn NIEUWE temperatuurzender af komt wel goed omgezet word, want het gaat om een sender switch, hij schakelt dus ook het lampje aan op mn dashboard als ie te heet is bij 115graden Celsius, maar op mn dashboard werd ie vanmiddag 115 graden maar ik zag geen lampje branden... zal de meter zelf niet afwijken...

als ik de bocht doorga zakt ie ook naar boven als ik naar links ga en naar beneden als ik naar rechts ga..

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

niemand anders nog tips??

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

de meter en het waarschuwingslampje zijn 2 verschillende systemen.

probeer eens met een 2de ax die sensor te meten
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

de temperatuur en de sensor zijn in 1 aangezien t een sender switch is, hoort ie bij 115 graden te gaan branden

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

wel goed ontlucht? zit er nog lucht in dan geeft hij ook een veel hogere temperatuur aan dan normaal.
1721 cc Image

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

zover ik kan horen zit er geen lucht meer in, anders zou ik het toch ook wel bij mn kachelradiateur horen?

mn gewone radiateur word de ene keer wel helemaal warm en de andere keer niet helemaal

heel vaag :(

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by peter »

lucht dus...
Image

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

dan zou ik verder nog willen weten hoe ik m goed kan ontluchten want ik heb hem gewoon ontlucht op de normale plekken, kachelhuis, thermostaathuis en op de radiateur zelf!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

Als je geen ontluchtingsnippels hebt; expansievat hoog houden, goed in de slangen knijpen zodat de lucht opborrelt in 't expansievat (zorg dat 't peil niet te laag komt want dan slurpt hij weer lucht naar binnen) en een tijdje de motor laten draaien. Als je dan de dop van je expansievat afdraait en 't peil komt ineens naar boven zetten, dan zit er nog lucht in (let op dat je die hete bende niet over je handen krijgt, uit ervaring weet ik dat je dat een tijdje voelt)
Last edited by GTE on WedMar08, 2006 5:10:09 PM, edited 1 time in total.
1721 cc Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

dat is voor een ax niet van toepassing want die heeft het expansievat aan de radiateur zitten
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

:oops:
1721 cc Image

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

naja morgen ga ik ff naar mn huismonteur die gaat hem nog een x ontluchten met een toeter of iets dergelijks, begin inmiddels erg gefrustreerd te worden van die auto!

heb nog steeds wat witte smurrie onder mn oliedop maar dat komt naar mijn idee nog doordat er koelvloeistof in zit door mn eerdere lekke kop...
al met al een hoop gezeik die koppakking is namelijk 1,5 maand geleden vernieuwd! :shock:

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

djcarnifex wrote:naja morgen ga ik ff naar mn huismonteur die gaat hem nog een x ontluchten met een toeter of iets dergelijks, begin inmiddels erg gefrustreerd te worden van die auto!

heb nog steeds wat witte smurrie onder mn oliedop maar dat komt naar mijn idee nog doordat er koelvloeistof in zit door mn eerdere lekke kop...
al met al een hoop gezeik die koppakking is namelijk 1,5 maand geleden vernieuwd! :shock:

kan ook komen doordat je vaak korte afstanden rijdt.
En ontluchten moet met de ontluchtnippel, zie de FAQ.

djcarnifex
AX Starter
AX Starter

Post by djcarnifex »

t rare is dat mn gewone radiateur nu weer gedeeltelijk koud was en vanmiddag warm maar mn tempratuur is binnen 3 kilometer al 100 graden was normaal nooit zo:S

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by blueduck »

[wilde gok modus]Thermostaat naar de eeuwige jachtvelden??[/wilde gokmodus]
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Post Reply