Koppakkingtraumatologie

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Koppakkingtraumatologie

Post by kevin.broke »

Ik zat m'n koppie weer eens te breken op die koppakking van m'n AXje...

Aangezien ik soms een rechtervoet als lood heb - zij het dan alleen met warme motor - heb ik toch enigszins de angst dat een koppakking bij mij wel minder dan 100.000 km mee zal gaan. Nu lekt ie, binnenkort komt er een nieuwe tussen en dan wil ik er dus eigenlijk voor zorgen dat ik er eigenlijk gewoon NOOIT meer gedonder mee heb. Met de wetenschap dat de cilinderkop van de auto van Ellen helaas de eerste is die ik provisorisch (zonder momentsleutel) heb aangedraaid die nu alweer een klein beetje lekt, heb ik maar meteen zo'n kreng aangeschaft. Dan wil ik 't eigenlijk nog steeds beter hebben!! Een stalen koppakking heb ik al eens gehad, en dat bleek niet de oplossing...

...Vervolgens zat ik op een internetsite over Opels (FOEI!) te lezen over hoe men probeert gescheurde cilinderkoppen te voorkomen bij C20XE blokken (de alom bekende 2.0 16V). Deze auto's hebben namelijk 3 verschillende typen cylinderkoppen: De KS400, de KS700 en de Coscast. Dit in volgorde van sterkte... De KS400 is het zwakst, en scheurt dus het snelst, de Coscast is h??l gewild bij sportieve jongens want met die kop gaat eerder het onderblok kapot dan de bovenbouw.
Waarom ik hier eigenlijk begon met zoeken? Dat komt zo: Een goede bekende van me die flink in de Corsaatjes zit had tot vanavond ??n Corsa met een KS700 kop, de andere is Coscast. Nu stond hij vandaag even bij me aan de deur met de Corsa met Coscast kop... en het stonk naar koelvloeistof. Hij had net een stukje lopen blazen, dus dat kon misschien wel... maar ff 10 minuten geduld en een koelvloeistofdop vol sludge wisten we beter.

Dusss... Kevin denkt na, zou er geen oplossing zijn? Coscast koppen worden nl. ook voor het drievoudige van KS-kopjes verkocht, dus als je een oplossing vindt ben je goedkoop uit.

Het devies van een kenner bleek:
:arrow: RUSTIG warmrijden
:arrow: Zorgen dat hij NIET hoeft te pingelen, KS-koppen kunnen erg slecht tegen plaatselijke verwarming
:arrow: GEEN kopbouten gebruiken, maar ARP tapeindjes bestellen en met speciale kopmoertjes vastdraaien.

Dat laatste punt trok mijn aandacht... Een draaiende bout laat veel meer rek toe dan een vast tapeind waar een moer op draait!!!

M.a.w.: Als je tapeindjes pakt kan je de kracht op de bouten op je cilinderkop veel beter verdelen en ze laten minder rek toe, dus de koppakking wordt minder belast.

Misschien dat dit de oplossing is voor het eeuwige ge-etter met de koppakking van TU-motoren.

Het enige wat ik dan nog nodig heb is een goed schema om de kop vast te draaien, of ik moet zelf aan het rekenen slaan.. en da's nog een k*tklus als ik de goede gegevens al weet te verkrijgen. Lijkt me dat tapeinden weleens in de racerij gebruikt worden?

Graag mening van de kenners ;)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

nee dat lost het geetter niet op, probleem is dat de constructie te dun is en de kwaliteit koppakingen te slecht net als alle andere olieadichtingen van de fransen ;). Xu heeft er ook last van niet alleen tu overgens.
kracht kan je wel wat beter uitspreiden maar alsnog blijft linksvoor het zwakke punt.

BrookmanRacing
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
Location: Eelde
Contact:

Koppakking

Post by BrookmanRacing »

Kevin,

om te beginnen is het handig om de kop te laten vlakken, dan ben je al van die onnauwkeurigheid af. Dan moet je de kop met een momentsleutel aantrekken volgens dealer specificatie!

Ik ga het vanvond even inzo werkplaatsboeken opzoeken, maar als ik me niet vergis is het altijd:

1. - Kopbouten eerst met de sleutel aandraaien (echt aan en niet vast).
2. - Kopbouten vastzetten met 2kg
3. - kopbouten natrekken met 240 graden.

De volgorde is altijd:
Eerst de binnenste 2 en vervolgens gelijkmatig naar buiten.

Bij onze racers met hoge compressie en hoge temperaturen hebben we nog nooit de koppakking lek gehad. Alleen het zakken van de cilinderbussen wil nog wel eens gebeuren als de motor te heet is geweest.

Bij vragen mag je altijd pb'en!

Geert

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

het is:

eerst 20nm

dan 1x 120 graden
dan nog een x 120 graden draaien..

of te wel zonder moment sleutel en gradenboog (6a8 euro) kom je nergens..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

BrookmanRacing
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
Location: Eelde
Contact:

Post by BrookmanRacing »

Inderdaad dat zijn de getallen (20nm en 2x 120 graden) en ook de juiste manier.. zonder goed gereedschap echt niet aan beginnen!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: Koppakking

Post by denny »

BrookmanRacing wrote:Kevin,

1. - Kopbouten eerst met de sleutel aandraaien (echt aan en niet vast).
2. - Kopbouten vastzetten met 2kg
3. - kopbouten natrekken met 240 graden.

Bij onze racers met hoge compressie en hoge temperaturen hebben we nog nooit de koppakking lek gehad. Alleen het zakken van de cilinderbussen wil nog wel eens gebeuren als de motor te heet is geweest.


en bij peugeot TU motoren moet het id 2kg en dan 240. :S tja tis maar net welke werkplaatshandboek je hebt.
2x 120 is beter omdat je dan de kop gelijkmatiger op spanning draait.

zakken cilinderbussen? hoe? wordt door de hoge temp de o-ring onderaan zwak?

groeten

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

BrookmanRacing
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
Location: Eelde
Contact:

Post by BrookmanRacing »

Inderdaad, dan gaan de o-ringen er tussen vandaan. Het wil ook wel eens gebeuren dat je de motor per ongeluk draait als de kop eraf is. Als de bussen dan omhoog komen, is de kans op problemen met de koppakking ook zeker aanwezig!

En als de motor echt heet wordt (doorrijden met kokende motor voor lange tijd) dan willen de bussen ook wel eens het aluminium vervormen van het onderblok, maar dit gebeurd niet vaak.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TTF wrote:het is:

eerst 20nm

dan 1x 120 graden
dan nog een x 120 graden draaien..

of te wel zonder moment sleutel en gradenboog (6a8 euro) kom je nergens..


TTF: Zonder momentsleutel heb ik 't al vaker gedaan: 5x om precies te zijn, nu 1x een misser, dus het kan wel... maar dit betekent voor mij wel dat ik het liever m?t doe.

Een gradenboog om 120 graden te draaien vind ik echt overdreven.. Iedereen weet wel wat 1/3e rond is, vooral als landmeter heb ik dat goed in de vingers.

Wat is eigenlijk de beste temperatuur om een koppakking te vervangen? >> Bij die misser was het steenkoud, rond het vriespunt..

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja... ik doe het liever goed.. zeker met een staalenkoppaking.. die bijna 2x zo duur is als een gewone koppaking.

en een gradenboog is altijd handig om te hebben.... zeker voor die paar euro.....
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TTF wrote:tja... ik doe het liever goed.. zeker met een staalenkoppaking.. die bijna 2x zo duur is als een gewone koppaking.

en een gradenboog is altijd handig om te hebben.... zeker voor die paar euro.....


Mwah, zonder gradenboog lukt het mij prima, maar dat aardt zich misschien in het feit dat ik landmeter ben geweest - dan schat je iedere dag honderden keren allerlei hoeken en afstanden en daar leer je van..

En idd, met een stalen koppakking kan je het idd beter goed doen.

Die keer dat het bij mij fout ging was het dus ijskoud, en een haastklus omdat we de auto 's avonds alweer nodig hadden.. Gehaaste spoed is zelden goed, dus binnenkort mag ik 't nog een keer doen :)

Feit dat Ellen van de snelle nokkenas af wil verzacht de pijn... ;)

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

waarom een stalen koppakking? koppakking moet juist het zwakste punt van het blok zijn, met stalenkoppakking stel je dit weer uit en bouw je dus meer druk op wat tenkoste gaat van de slijtage en wat het hierna zwakste punt is.
tenminste dat is mijn idee
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

als je landmeter bent waarom sleutel je dan aan autos?

als ik je verhalen hier allemaal lees gaat het je niet allemaal zo goed af, dat vind ik ook niet echt vreemd als je alles zo wat vastdraaid en doet.
ik ben het met stefan wel eens, geef je een paar euro uit aan wat gereedschap en als je het dan doet zoals het officieel moet dan is het ook goed en gaat het ook niet stuk.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wat de bouten betrefd:

waarom denk je dat die bouten rek hebben? dat zijn rekbouten, waarom denk je dat ze die gebruikt hebbem?
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Koppakking

Post by Drake »

BrookmanRacing wrote:Alleen het zakken van de cilinderbussen wil nog wel eens gebeuren als de motor te heet is geweest.


Sommige hebben een gietijzer onderblok :wink:
zou dat dan geen betere oplossing zijn of hebben gietijzeren blokken weer andere negatieve punten?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

edwin ss50 wrote:als je landmeter bent waarom sleutel je dan aan autos?


:? Wat gaat jou dat aan joh?? Kijk bijvoorbeeld eens iemands profiel door voordat je commentaar levert...

En dat ze rek hebben, dat weet ik, ging uit van een stukje dat ik gelezen heb en heb er niet helemaal goed over na gedacht. zoals ik in een crosspost al gezegd heb: Die tuner is full of sh*te.

Gietijzer rekt ook, dus dan heb je ook rekbouten nodig.

Overigens is het inderdaad zo dat dit bij racemotoren vaak gebruikt wordt... maar vooral omdat de cilinderkop dan binnen een aantal races alweer los moet en er geen hoop starts/stops tussen zitten voordat de boel weer uit elkaar ligt.
Last edited by kevin.broke on WedMar01, 2006 9:41:01 PM, edited 1 time in total.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Flamme wrote:waarom een stalen koppakking? koppakking moet juist het zwakste punt van het blok zijn, met stalenkoppakking stel je dit weer uit en bouw je dus meer druk op wat tenkoste gaat van de slijtage en wat het hierna zwakste punt is.
tenminste dat is mijn idee


Tussen de verwijten in dit topic ( :? ) viel mij deze opmerking op. Is het inderdaad zo dat het beter is om een gewone koppakking te gebruiken dan een stalen? Ook met het oog op een diesel?

Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

voor de levensduur van het blok wel ja..
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Over een stalen of een gewone koppakking zijn een paar maanden geleden al een paar nuttige opmerkingen gemaakt:
link topic
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply