Koppakkingtraumatologie
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Koppakkingtraumatologie
Ik zat m'n koppie weer eens te breken op die koppakking van m'n AXje...
Aangezien ik soms een rechtervoet als lood heb - zij het dan alleen met warme motor - heb ik toch enigszins de angst dat een koppakking bij mij wel minder dan 100.000 km mee zal gaan. Nu lekt ie, binnenkort komt er een nieuwe tussen en dan wil ik er dus eigenlijk voor zorgen dat ik er eigenlijk gewoon NOOIT meer gedonder mee heb. Met de wetenschap dat de cilinderkop van de auto van Ellen helaas de eerste is die ik provisorisch (zonder momentsleutel) heb aangedraaid die nu alweer een klein beetje lekt, heb ik maar meteen zo'n kreng aangeschaft. Dan wil ik 't eigenlijk nog steeds beter hebben!! Een stalen koppakking heb ik al eens gehad, en dat bleek niet de oplossing...
...Vervolgens zat ik op een internetsite over Opels (FOEI!) te lezen over hoe men probeert gescheurde cilinderkoppen te voorkomen bij C20XE blokken (de alom bekende 2.0 16V). Deze auto's hebben namelijk 3 verschillende typen cylinderkoppen: De KS400, de KS700 en de Coscast. Dit in volgorde van sterkte... De KS400 is het zwakst, en scheurt dus het snelst, de Coscast is h??l gewild bij sportieve jongens want met die kop gaat eerder het onderblok kapot dan de bovenbouw.
Waarom ik hier eigenlijk begon met zoeken? Dat komt zo: Een goede bekende van me die flink in de Corsaatjes zit had tot vanavond ??n Corsa met een KS700 kop, de andere is Coscast. Nu stond hij vandaag even bij me aan de deur met de Corsa met Coscast kop... en het stonk naar koelvloeistof. Hij had net een stukje lopen blazen, dus dat kon misschien wel... maar ff 10 minuten geduld en een koelvloeistofdop vol sludge wisten we beter.
Dusss... Kevin denkt na, zou er geen oplossing zijn? Coscast koppen worden nl. ook voor het drievoudige van KS-kopjes verkocht, dus als je een oplossing vindt ben je goedkoop uit.
Het devies van een kenner bleek:
RUSTIG warmrijden
Zorgen dat hij NIET hoeft te pingelen, KS-koppen kunnen erg slecht tegen plaatselijke verwarming
GEEN kopbouten gebruiken, maar ARP tapeindjes bestellen en met speciale kopmoertjes vastdraaien.
Dat laatste punt trok mijn aandacht... Een draaiende bout laat veel meer rek toe dan een vast tapeind waar een moer op draait!!!
M.a.w.: Als je tapeindjes pakt kan je de kracht op de bouten op je cilinderkop veel beter verdelen en ze laten minder rek toe, dus de koppakking wordt minder belast.
Misschien dat dit de oplossing is voor het eeuwige ge-etter met de koppakking van TU-motoren.
Het enige wat ik dan nog nodig heb is een goed schema om de kop vast te draaien, of ik moet zelf aan het rekenen slaan.. en da's nog een k*tklus als ik de goede gegevens al weet te verkrijgen. Lijkt me dat tapeinden weleens in de racerij gebruikt worden?
Graag mening van de kenners
Aangezien ik soms een rechtervoet als lood heb - zij het dan alleen met warme motor - heb ik toch enigszins de angst dat een koppakking bij mij wel minder dan 100.000 km mee zal gaan. Nu lekt ie, binnenkort komt er een nieuwe tussen en dan wil ik er dus eigenlijk voor zorgen dat ik er eigenlijk gewoon NOOIT meer gedonder mee heb. Met de wetenschap dat de cilinderkop van de auto van Ellen helaas de eerste is die ik provisorisch (zonder momentsleutel) heb aangedraaid die nu alweer een klein beetje lekt, heb ik maar meteen zo'n kreng aangeschaft. Dan wil ik 't eigenlijk nog steeds beter hebben!! Een stalen koppakking heb ik al eens gehad, en dat bleek niet de oplossing...
...Vervolgens zat ik op een internetsite over Opels (FOEI!) te lezen over hoe men probeert gescheurde cilinderkoppen te voorkomen bij C20XE blokken (de alom bekende 2.0 16V). Deze auto's hebben namelijk 3 verschillende typen cylinderkoppen: De KS400, de KS700 en de Coscast. Dit in volgorde van sterkte... De KS400 is het zwakst, en scheurt dus het snelst, de Coscast is h??l gewild bij sportieve jongens want met die kop gaat eerder het onderblok kapot dan de bovenbouw.
Waarom ik hier eigenlijk begon met zoeken? Dat komt zo: Een goede bekende van me die flink in de Corsaatjes zit had tot vanavond ??n Corsa met een KS700 kop, de andere is Coscast. Nu stond hij vandaag even bij me aan de deur met de Corsa met Coscast kop... en het stonk naar koelvloeistof. Hij had net een stukje lopen blazen, dus dat kon misschien wel... maar ff 10 minuten geduld en een koelvloeistofdop vol sludge wisten we beter.
Dusss... Kevin denkt na, zou er geen oplossing zijn? Coscast koppen worden nl. ook voor het drievoudige van KS-kopjes verkocht, dus als je een oplossing vindt ben je goedkoop uit.
Het devies van een kenner bleek:
RUSTIG warmrijden
Zorgen dat hij NIET hoeft te pingelen, KS-koppen kunnen erg slecht tegen plaatselijke verwarming
GEEN kopbouten gebruiken, maar ARP tapeindjes bestellen en met speciale kopmoertjes vastdraaien.
Dat laatste punt trok mijn aandacht... Een draaiende bout laat veel meer rek toe dan een vast tapeind waar een moer op draait!!!
M.a.w.: Als je tapeindjes pakt kan je de kracht op de bouten op je cilinderkop veel beter verdelen en ze laten minder rek toe, dus de koppakking wordt minder belast.
Misschien dat dit de oplossing is voor het eeuwige ge-etter met de koppakking van TU-motoren.
Het enige wat ik dan nog nodig heb is een goed schema om de kop vast te draaien, of ik moet zelf aan het rekenen slaan.. en da's nog een k*tklus als ik de goede gegevens al weet te verkrijgen. Lijkt me dat tapeinden weleens in de racerij gebruikt worden?
Graag mening van de kenners
nee dat lost het geetter niet op, probleem is dat de constructie te dun is en de kwaliteit koppakingen te slecht net als alle andere olieadichtingen van de fransen . Xu heeft er ook last van niet alleen tu overgens.
kracht kan je wel wat beter uitspreiden maar alsnog blijft linksvoor het zwakke punt.
kracht kan je wel wat beter uitspreiden maar alsnog blijft linksvoor het zwakke punt.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 54
- Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
- Location: Eelde
- Contact:
Koppakking
Kevin,
om te beginnen is het handig om de kop te laten vlakken, dan ben je al van die onnauwkeurigheid af. Dan moet je de kop met een momentsleutel aantrekken volgens dealer specificatie!
Ik ga het vanvond even inzo werkplaatsboeken opzoeken, maar als ik me niet vergis is het altijd:
1. - Kopbouten eerst met de sleutel aandraaien (echt aan en niet vast).
2. - Kopbouten vastzetten met 2kg
3. - kopbouten natrekken met 240 graden.
De volgorde is altijd:
Eerst de binnenste 2 en vervolgens gelijkmatig naar buiten.
Bij onze racers met hoge compressie en hoge temperaturen hebben we nog nooit de koppakking lek gehad. Alleen het zakken van de cilinderbussen wil nog wel eens gebeuren als de motor te heet is geweest.
Bij vragen mag je altijd pb'en!
Geert
om te beginnen is het handig om de kop te laten vlakken, dan ben je al van die onnauwkeurigheid af. Dan moet je de kop met een momentsleutel aantrekken volgens dealer specificatie!
Ik ga het vanvond even inzo werkplaatsboeken opzoeken, maar als ik me niet vergis is het altijd:
1. - Kopbouten eerst met de sleutel aandraaien (echt aan en niet vast).
2. - Kopbouten vastzetten met 2kg
3. - kopbouten natrekken met 240 graden.
De volgorde is altijd:
Eerst de binnenste 2 en vervolgens gelijkmatig naar buiten.
Bij onze racers met hoge compressie en hoge temperaturen hebben we nog nooit de koppakking lek gehad. Alleen het zakken van de cilinderbussen wil nog wel eens gebeuren als de motor te heet is geweest.
Bij vragen mag je altijd pb'en!
Geert
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 54
- Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
- Location: Eelde
- Contact:
Re: Koppakking
BrookmanRacing wrote:Kevin,
1. - Kopbouten eerst met de sleutel aandraaien (echt aan en niet vast).
2. - Kopbouten vastzetten met 2kg
3. - kopbouten natrekken met 240 graden.
Bij onze racers met hoge compressie en hoge temperaturen hebben we nog nooit de koppakking lek gehad. Alleen het zakken van de cilinderbussen wil nog wel eens gebeuren als de motor te heet is geweest.
en bij peugeot TU motoren moet het id 2kg en dan 240. :S tja tis maar net welke werkplaatshandboek je hebt.
2x 120 is beter omdat je dan de kop gelijkmatiger op spanning draait.
zakken cilinderbussen? hoe? wordt door de hoge temp de o-ring onderaan zwak?
groeten
denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 54
- Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
- Location: Eelde
- Contact:
Inderdaad, dan gaan de o-ringen er tussen vandaan. Het wil ook wel eens gebeuren dat je de motor per ongeluk draait als de kop eraf is. Als de bussen dan omhoog komen, is de kans op problemen met de koppakking ook zeker aanwezig!
En als de motor echt heet wordt (doorrijden met kokende motor voor lange tijd) dan willen de bussen ook wel eens het aluminium vervormen van het onderblok, maar dit gebeurd niet vaak.
En als de motor echt heet wordt (doorrijden met kokende motor voor lange tijd) dan willen de bussen ook wel eens het aluminium vervormen van het onderblok, maar dit gebeurd niet vaak.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
TTF wrote:het is:
eerst 20nm
dan 1x 120 graden
dan nog een x 120 graden draaien..
of te wel zonder moment sleutel en gradenboog (6a8 euro) kom je nergens..
TTF: Zonder momentsleutel heb ik 't al vaker gedaan: 5x om precies te zijn, nu 1x een misser, dus het kan wel... maar dit betekent voor mij wel dat ik het liever m?t doe.
Een gradenboog om 120 graden te draaien vind ik echt overdreven.. Iedereen weet wel wat 1/3e rond is, vooral als landmeter heb ik dat goed in de vingers.
Wat is eigenlijk de beste temperatuur om een koppakking te vervangen? >> Bij die misser was het steenkoud, rond het vriespunt..
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
TTF wrote:tja... ik doe het liever goed.. zeker met een staalenkoppaking.. die bijna 2x zo duur is als een gewone koppaking.
en een gradenboog is altijd handig om te hebben.... zeker voor die paar euro.....
Mwah, zonder gradenboog lukt het mij prima, maar dat aardt zich misschien in het feit dat ik landmeter ben geweest - dan schat je iedere dag honderden keren allerlei hoeken en afstanden en daar leer je van..
En idd, met een stalen koppakking kan je het idd beter goed doen.
Die keer dat het bij mij fout ging was het dus ijskoud, en een haastklus omdat we de auto 's avonds alweer nodig hadden.. Gehaaste spoed is zelden goed, dus binnenkort mag ik 't nog een keer doen
Feit dat Ellen van de snelle nokkenas af wil verzacht de pijn...
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
als je landmeter bent waarom sleutel je dan aan autos?
als ik je verhalen hier allemaal lees gaat het je niet allemaal zo goed af, dat vind ik ook niet echt vreemd als je alles zo wat vastdraaid en doet.
ik ben het met stefan wel eens, geef je een paar euro uit aan wat gereedschap en als je het dan doet zoals het officieel moet dan is het ook goed en gaat het ook niet stuk.
als ik je verhalen hier allemaal lees gaat het je niet allemaal zo goed af, dat vind ik ook niet echt vreemd als je alles zo wat vastdraaid en doet.
ik ben het met stefan wel eens, geef je een paar euro uit aan wat gereedschap en als je het dan doet zoals het officieel moet dan is het ook goed en gaat het ook niet stuk.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v
Re: Koppakking
BrookmanRacing wrote:Alleen het zakken van de cilinderbussen wil nog wel eens gebeuren als de motor te heet is geweest.
Sommige hebben een gietijzer onderblok
zou dat dan geen betere oplossing zijn of hebben gietijzeren blokken weer andere negatieve punten?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
edwin ss50 wrote:als je landmeter bent waarom sleutel je dan aan autos?
Wat gaat jou dat aan joh?? Kijk bijvoorbeeld eens iemands profiel door voordat je commentaar levert...
En dat ze rek hebben, dat weet ik, ging uit van een stukje dat ik gelezen heb en heb er niet helemaal goed over na gedacht. zoals ik in een crosspost al gezegd heb: Die tuner is full of sh*te.
Gietijzer rekt ook, dus dan heb je ook rekbouten nodig.
Overigens is het inderdaad zo dat dit bij racemotoren vaak gebruikt wordt... maar vooral omdat de cilinderkop dan binnen een aantal races alweer los moet en er geen hoop starts/stops tussen zitten voordat de boel weer uit elkaar ligt.
Last edited by kevin.broke on WedMar01, 2006 9:41:01 PM, edited 1 time in total.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Flamme wrote:waarom een stalen koppakking? koppakking moet juist het zwakste punt van het blok zijn, met stalenkoppakking stel je dit weer uit en bouw je dus meer druk op wat tenkoste gaat van de slijtage en wat het hierna zwakste punt is.
tenminste dat is mijn idee
Tussen de verwijten in dit topic ( ) viel mij deze opmerking op. Is het inderdaad zo dat het beter is om een gewone koppakking te gebruiken dan een stalen? Ook met het oog op een diesel?
Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Over een stalen of een gewone koppakking zijn een paar maanden geleden al een paar nuttige opmerkingen gemaakt:
link topic
link topic
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage