Verlagen? Nee... Verhogen!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 85
Joined: TueFeb07, 2006 9:08:31 PM
Location: Friesland

Verlagen? Nee... Verhogen!

Post by mpm »

Ik snap verlagers nooit zo... Problemen met drempels en schrapende carters en uitlaten :P. En door 't bos / over zandpaden rijden wordt ook moeilijker.
Ik vind m'n uitlaatdemper wat laag hangen. Naar voren gezien: schuin naar beneden toe gericht. Net als bij de 205.
Ik schat zo'n 15cm boven de grond. Kan ik een AX'je ook verhogen? Kan ik wat sneller over drempeltjes 8).
Of heb ik dan direct weer dure dingen als andere schokbrekers+veerpoten nodig?
M'n Spot is ter ziele...
2005: 32 alcoholboetes per verkeersdode door alcohol, 179000 snelheidsboetes per verkeersdode door snelheid. Spee's beleid door de plee.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja je kan hem verhogen maar dan is echt al het bochtengedrag weg.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

15cm grondspeling is toch zat! Een standaard AX staat al hoog op zijn poten.

En een schrapende karter kan bijna niet met een standaard AX.
Op het moment dat je wielen op een drempel omhoog gaan. Gaat ook je karter omhoog. Voordat ik mijn AX verlaagd had, had ik nog nooit een drempel geschraapt.

En nu na zo'n 5 cm verlagen heb ik nog zelden dat er wat aanloopt. Hooguit het spaghetti spruitstuk wat een keer wat licht schraapt.

Maar goed. Al zou je echt willen verhogen zul je voor andere veren moeten. En achter kun je je wagenhoogte instellen. Bij de HOW TO staat een beschrijving voor verlagen. Die kun je dus ook voor verhogen toepassen. Denk alleen dat je hem heel snel terug wilt hebben op de standaard hoogte.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik zou me inderdaad nog geen zorgen maken tot je echt iets hoort schrapen.
Kijk uit, een Cactussssss

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Het verlagen wordt trouwens ook niet gedaan voor de nadelen die eraan kleven. :)

Door het bos rijden doen niet zo heel veel mensen. Over zandpaden maakt geen verschil. Of je moet het over duinen hebben.

Drempels zijn natuurlijk iets vervelender. Maar met 4 cm verlaging heb je eigenlijk nog nooit problemen. De nieuwe sportieve auto's die nu nieuw uit de fabriek komen liggen standaard al lager dan een 4 cm verlaagde AX.

Moet je voor de lol maar eens rondkijken hoeveel auto's je ziet schrapen die splinternieuw zijn.

Het verlagen wordt natuurlijk gedaan voor de veel betere wegligging. Het sturen voelt veel beter aan. En je lijkt veel harder te gaan omdat je lager op de weg ligt. En het staat veel sportiever. De nadelen vind ik niet opwegen tegen de voordelen.

Btw: Er bestaan AX 4x4's
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Btw: Er bestaan AX 4x4's



ja? vet!


of is dat weer zo'n bijdehande redenering omdat er mensen een ax opbouwen uit 16 sloop-ax'jes en je dan 1 goeie ax overhoud, een zogenoemde 4x4 :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

DuFF wrote:
Btw: Er bestaan AX 4x4's



ja? vet!


of is dat weer zo'n bijdehande redenering omdat er mensen een AX opbouwen uit 16 sloop-AX'jes en je dan 1 goeie AX overhoud, een zogenoemde 4x4 :lol:


Nee ze zijn origineel geleverd uit de fabriek.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

veren van een saxo erop gooien?
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 85
Joined: TueFeb07, 2006 9:08:31 PM
Location: Friesland

Post by mpm »

pcrodent wrote:Ik zou me inderdaad nog geen zorgen maken tot je echt iets hoort schrapen.

Maar dan moet ik waarschijnlijk wel direct een nieuwe demper :(
Ik vind 'm maar laag hangen. Misschien 's even op de brug bij de garage hier die citrootjes verkoopt (soort nep-dealer).

Die 4x4'tjes zullen wel meer zuipen...
M'n Spot is ter ziele...
2005: 32 alcoholboetes per verkeersdode door alcohol, 179000 snelheidsboetes per verkeersdode door snelheid. Spee's beleid door de plee.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Je moet gewoon BX gaan rijden, kost nix.
Hendeltje overhalen en hup je bent hoog of laag, en net als bij gewone auto's is gelijk je weggedrag naar de kl*te!

Ikzelf zou gewoon standaard hoogte houden maar dan met betere dempers..
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Mijn Saxo is verlaagd. Zowel voor als achter. En kijk eens op de foto hoe mijn uitlaat hangt. Zelfs met 3 volwassenen erin en 6 natuursteen vensterbanken van 1,10 meter lang in de achterbak zorgen er niet voor dat ik schraap over drempels e.d. Dus ik zou me maar niet zo druk maken als ik jou was.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Je uitlaat hangt sowieso ook nog eens in rubbers.

Mocht je die om wat voor onmogelijke reden schrapen. Dan duw je hem gewoon omhoog. Dan gaat ie echt niet stuk van. Tenzij je met 160 over een drempel in een 30 zone gaat ofzo.

Bij mij raakt mijn spaghetti spruitstuk als eerste de grond. Daar zitten al krassen op. Dat is wel minder fijn. Komt alle kracht op je motor te staan. Mja. Gaat blijkbaar ook gewoon goed.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Verhogen kan best mooi uitpakken. Ik vind de normale polo afschuwelijk. Deze is 15cm hoger en een stuk oogelijker:

Image

Of is dat niet alleen de hoogte, maar zijn het die 17" glimmers?


Er is toch ook zo'n hogere C3? Die vind ik ook beter dan het origineel. Zelfde met de megane scenic, enz enz.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ik denk dat dat het makkelijks verhogen is, grotere wielen met dikkere banden. Klopt je snelheidsmeter e.d. niet meer maarja...
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 85
Joined: TueFeb07, 2006 9:08:31 PM
Location: Friesland

Post by mpm »

CitRoel wrote:Ik denk dat dat het makkelijks verhogen is, grotere wielen met dikkere banden. Klopt je snelheidsmeter e.d. niet meer maarja...

Past er zonder aanpassing 15" onder de Spot? Met 165 banden ipv 155?
Of gaat de boel dan aanlopen? (men heeft 't steeds over rechte wielkuipen ofzo, bij mijn auto...)
Gaat de auto dan iets meer nemen? (afgezien van 't extra velggewicht)
Als 't weinig uitmaakt qua verbruik, kan ik misschien ook gelijk makkelijker spaakvelgen vinden bij 15". Of is 15" er niet in 3 gaats?

Als je nu een AX 1.4 in die te restaureren doet.. 8).
Of past da niet?
M'n Spot is ter ziele...
2005: 32 alcoholboetes per verkeersdode door alcohol, 179000 snelheidsboetes per verkeersdode door snelheid. Spee's beleid door de plee.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

15 inch zal er wel zijn in 3 gaats, maar probeer ze eens te vinden :lol:

niet iedereen heeft ze overtollig op zolder liggen zegmaar
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

15" kun je vergeten met je rechte wielkassen.

15" kun je sowieso bijna vergeten. En als je ze weet te vinden. Dan gaat er minimaal een 185 band om. 15" met een 165 band bestaat niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

de 15 inchers van een eend zijn smal 8)

maar 15 inch bestaat en is leverbaar
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Als je naar groter banden gaat en de diameter vergroot kun je volgens mij ook problemen krijgen aan de voorkant. Bij volledige stuuruitslag kunnen je wielen aan de binnenkant van de wielkasten gaan aanlopen.

Tim @X
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 371
Joined: ThuJun12, 2003 6:16:05 PM
Location: Montfort (Limburg)

Post by Tim @X »

Joost wrote:de 15 inchers van een eend zijn smal 8)

maar 15 inch bestaat en is leverbaar


Is die steek niet anders, ik meende dat ergens gelezen te hebben.

En weet iemand tot welke bandenmaat ik aan de voorkant kan gaan ivm aanlopen, al denk ik zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face

Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear

Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain

Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!

Post Reply