distributieriem na spannen ?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
distributieriem na spannen ?
He allemaal
Ik heb dec 2005 mijn koppakking en distributie riem vervangen.
heb er ongeveer 1500 km mee gereden.
Is het verstandig/nodig om mijn distributie na te spannen (dat hij opgerekt is of zo)
en is het verstandig / nodig om mijn kopbouten na te trekken met een warme motor
Ik heb dec 2005 mijn koppakking en distributie riem vervangen.
heb er ongeveer 1500 km mee gereden.
Is het verstandig/nodig om mijn distributie na te spannen (dat hij opgerekt is of zo)
en is het verstandig / nodig om mijn kopbouten na te trekken met een warme motor
Binnen kort stoppen met mijn ax hobby (snif snif)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
dat is echt dom.. sorry dat ik het zeg..
maar hoe kan je nou op gevoel de eerste stage 20Nm doen.. en daarna 2x 120graden, ok, dat laatste gaat natuurlijk wel goed.. maar als je die eerste dus al de strak of te los hebt, dan kom je dus niet uit..
vind het nogal riskant, zo duur is een momentsleutel nou ook weer niet, zeker niet als je vaker dit soort dingen doet
maar hoe kan je nou op gevoel de eerste stage 20Nm doen.. en daarna 2x 120graden, ok, dat laatste gaat natuurlijk wel goed.. maar als je die eerste dus al de strak of te los hebt, dan kom je dus niet uit..
vind het nogal riskant, zo duur is een momentsleutel nou ook weer niet, zeker niet als je vaker dit soort dingen doet
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
mjah, aan de ene kant zou je zeggen van wel.. aan de andere kant is het me de eerste keer gelukt en dan bouw je zelfvertrouwen op..
tsja, zo gaat dah. komt er denk ik op neer: het kan wel, maar dan moet je een goed gevoel in je vingers/handen + een flinke dosis geluk + een flinke dosis zelfvertrouwen hebben.
Verkeerde hoeveelheid uit dat recept en je gaat flink de mist in
tsja, zo gaat dah. komt er denk ik op neer: het kan wel, maar dan moet je een goed gevoel in je vingers/handen + een flinke dosis geluk + een flinke dosis zelfvertrouwen hebben.
Verkeerde hoeveelheid uit dat recept en je gaat flink de mist in
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Ok, ik ga ff wijs proberen te praten.
Als je een pakking eenmaal hebt vastgedraaid kun je hem niet loshalen om vervolgens weer vast te draaien. Een pakking druk je altijd maar 1 keer samen, de keer daarna gewoon een nieuwe kopen. Geen gepruts hier
Het tikken kan nooit door de kopbouten veroorzaakt worden tenzij hij wel heel erg los zit en hij onwijs veel olie+koelvloeistof verbruikt. dan zou het kunnen zijn dat je je kop op je onderblok hoort tikken?
voor de kopbouten geldt gewoon vast is vast. Ik heb zovaak dieselblokken inelkaar gezet zonder momentsleutel, simpelweg door het tekort aan gereedschap als je aan boord zit. Dan gebeurd het ook op gevoel.
Als de spanrol van je distributie kapot zou zijn hoor je hem fluiten en niet tikken. Spanrol heeft namelijk een lagertje dat kapot gaat.
Ik zou hem gewoon ff bij de garage brengen om mijn kleppen te laten stellen. Dit is toch wel vaak het probleem van het bekende tikken. Dit kan trouwens best zo hard tikken dat je het binnen hoort.
Als je een pakking eenmaal hebt vastgedraaid kun je hem niet loshalen om vervolgens weer vast te draaien. Een pakking druk je altijd maar 1 keer samen, de keer daarna gewoon een nieuwe kopen. Geen gepruts hier
Het tikken kan nooit door de kopbouten veroorzaakt worden tenzij hij wel heel erg los zit en hij onwijs veel olie+koelvloeistof verbruikt. dan zou het kunnen zijn dat je je kop op je onderblok hoort tikken?
voor de kopbouten geldt gewoon vast is vast. Ik heb zovaak dieselblokken inelkaar gezet zonder momentsleutel, simpelweg door het tekort aan gereedschap als je aan boord zit. Dan gebeurd het ook op gevoel.
Als de spanrol van je distributie kapot zou zijn hoor je hem fluiten en niet tikken. Spanrol heeft namelijk een lagertje dat kapot gaat.
Ik zou hem gewoon ff bij de garage brengen om mijn kleppen te laten stellen. Dit is toch wel vaak het probleem van het bekende tikken. Dit kan trouwens best zo hard tikken dat je het binnen hoort.
Freude am Fahren.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
master-arnie wrote:Het tikken kan nooit door de kopbouten veroorzaakt worden tenzij hij wel heel erg los zit en hij onwijs veel olie+koelvloeistof verbruikt. dan zou het kunnen zijn dat je je kop op je onderblok hoort tikken?
Hmm, dat kan idd wel, maar dan tikt ie niet lang. Loopt dan nl. gewoon helemaal niet Probeer maar eens, zelfs als je de kopbouten niet natrekt tikt ie niet en dan vliegt de koelvloeistof, olie en mengsel er al wel tussenuit
voor de kopbouten geldt gewoon vast is vast. Ik heb zovaak dieselblokken inelkaar gezet zonder momentsleutel, simpelweg door het tekort aan gereedschap als je aan boord zit. Dan gebeurd het ook op gevoel.
Dat is ook mijn ervaring idd... gaat bij mij goed tot 't fout gaat denk ik. En vanaf dat moment zal ik vast altijd met momentsleutel werken