Versnellingsbak
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Versnellingsbak
hallo mensen
heb wat probleempjes met de ax, namelijk de versnellingsbak.
Toen ik afgelopen zaterdag weer kwam van stappen na een rit van ongeveer 80km merkte ik dat de auto steeds moeilijker in en uit de versnelling wou. Tot toen ik bijna thuis was het helemaal vast zat en alleen met zwaar geweld uit de versnelling kreeg. Mn eerste gedacht was dat de bak was bevroren, maar vandaag nog steeds last er van.
Wanneer de bak in de 1 wil zetten wil het tot de helft en dan wanneer koppeling iets laat opkomen (tot ongeveer de helft) schiet ti in de versnelling. vervolgens tijdens het rijden fluit er iets mee wat na mate het toerental steed hoger word maar bij overschakelen (in de vrij en rollen) is de fluit weg. bij stilstand is er geen fluit te horen. dus alleen tijdens rollen en in de versnelling.
De versnelling zit met flagen vast, soms wel soms niet, erg vreemd
heeft iemand een idee?
help
heb wat probleempjes met de ax, namelijk de versnellingsbak.
Toen ik afgelopen zaterdag weer kwam van stappen na een rit van ongeveer 80km merkte ik dat de auto steeds moeilijker in en uit de versnelling wou. Tot toen ik bijna thuis was het helemaal vast zat en alleen met zwaar geweld uit de versnelling kreeg. Mn eerste gedacht was dat de bak was bevroren, maar vandaag nog steeds last er van.
Wanneer de bak in de 1 wil zetten wil het tot de helft en dan wanneer koppeling iets laat opkomen (tot ongeveer de helft) schiet ti in de versnelling. vervolgens tijdens het rijden fluit er iets mee wat na mate het toerental steed hoger word maar bij overschakelen (in de vrij en rollen) is de fluit weg. bij stilstand is er geen fluit te horen. dus alleen tijdens rollen en in de versnelling.
De versnelling zit met flagen vast, soms wel soms niet, erg vreemd
heeft iemand een idee?
help
Manipuleren kun je leren
bakolie bijvullen zou kunnen helpen. Je koppeling is het blijkbaar niet want dan gaat opschakellen nog simpel. Begin trouwens eens met alle scharnierpuntjes van je schakelstangen in te spuiten met iets vettigs.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Sander wrote:bakolie bijvullen zou kunnen helpen. Je koppeling is het blijkbaar niet want dan gaat opschakellen nog simpel. Begin trouwens eens met alle scharnierpuntjes van je schakelstangen in te spuiten met iets vettigs.
schakelstangetjes invetten is leuk en fijn... maar als er iets gaat fluiten is het dat iig niet, en ook niet ineens.
je zou denken diff als ie meefluit met de snelheid, maar dan zou ie ook moeten fluiten in vrij en met de koppeling ingetrapt (in alle versnellingen)
de rest van de bak is het probleem als hij met het toerental mee fluit (in meerdere versnellingen).
ik denk eerlijk gezegd dat je - als olie bijvullen niet werkt - toch aan vervangen komt. Kijk ook eens of je auto lekt bij de aandrijfassen, dan verliest hij nl. bakolie en dat zou weer kunnen betekenen dat ie nu leeg is.
bedankt voor de reacties!
de motor zweet wel wat, het is me nog onduidelijk waar het vandaan komt, ga morgen verder kijken, eerst maar ff de olie bij vullen.
welke olie moet ik hebben, welke code en wat is geschikt voor een 5bak? (1.4inj kdzy) hoeft niet de duurste olie te zijn als het maar gewoon goed werkt.
greetz
de motor zweet wel wat, het is me nog onduidelijk waar het vandaan komt, ga morgen verder kijken, eerst maar ff de olie bij vullen.
welke olie moet ik hebben, welke code en wat is geschikt voor een 5bak? (1.4inj kdzy) hoeft niet de duurste olie te zijn als het maar gewoon goed werkt.
greetz
Manipuleren kun je leren
85w90 zit er nu in als het goed is..
er hoort 2 liter in te zitten.. teveel is vaak schadelijker dan te weinig, probleem is alleen dat het lastig te zien is..
vraag bij de onderdelenboer of ze een vierkante dop hebben, maar van 8mm (of iets anders wat past) want de plug aan de zijkant (waar je eigenlijk hoort bij te vullen) heeft een vierkant gat. als het hier net uit komt lopen is het niveau goed (mits auto horizontaal)
bijvullen doe je het makkelijkst door je accu weg te nemen en dan daar schuin onder het ontluchtingsdopje te vinden (kan ook zonder de accu weg te nemen, maar dan kan je dr never bij) dat dopje is zwart en kan je dr met een beetje goede wil omhoog aftrekken.
dan een goed trechtertje zodat je het er makkelijker in krijgt (de flessen van kroon olie hebben een schenktuit, ook ergg handig!) let op met luchtbellen, als je de dop aan de zijkant er uit hebt gehaald heb je daar geen last van.. krijg je die er niet uit dan zal je zien dat er steeds een luchtbel 'klapt' in de bak waardoor er weer een beetje olie uitgutst, dit is niet erg, maar wel vervelend.
er hoort 2 liter in te zitten.. teveel is vaak schadelijker dan te weinig, probleem is alleen dat het lastig te zien is..
vraag bij de onderdelenboer of ze een vierkante dop hebben, maar van 8mm (of iets anders wat past) want de plug aan de zijkant (waar je eigenlijk hoort bij te vullen) heeft een vierkant gat. als het hier net uit komt lopen is het niveau goed (mits auto horizontaal)
bijvullen doe je het makkelijkst door je accu weg te nemen en dan daar schuin onder het ontluchtingsdopje te vinden (kan ook zonder de accu weg te nemen, maar dan kan je dr never bij) dat dopje is zwart en kan je dr met een beetje goede wil omhoog aftrekken.
dan een goed trechtertje zodat je het er makkelijker in krijgt (de flessen van kroon olie hebben een schenktuit, ook ergg handig!) let op met luchtbellen, als je de dop aan de zijkant er uit hebt gehaald heb je daar geen last van.. krijg je die er niet uit dan zal je zien dat er steeds een luchtbel 'klapt' in de bak waardoor er weer een beetje olie uitgutst, dit is niet erg, maar wel vervelend.
stefan wint!
Transaxle, handgeschakeld (Systeemcapaciteit 2,00 l.)
Aanbevolen product:
Gearlube RPC 75W/80W
Product categorie:
Transmissieolie Wegverkeer
Omschrijving:
Gearlube RPC 75W/80W is een hoogwaardige transmissieolie gebaseerd op solvent-geraffineerde basisoli?n. Door gebruik te maken van geselecteerde minerale basisoli?n en speciale additieven zijn de volgende eigenschappen verkregen:
Transaxle, handgeschakeld (Systeemcapaciteit 2,00 l.)
Aanbevolen product:
Gearlube RPC 75W/80W
Product categorie:
Transmissieolie Wegverkeer
Omschrijving:
Gearlube RPC 75W/80W is een hoogwaardige transmissieolie gebaseerd op solvent-geraffineerde basisoli?n. Door gebruik te maken van geselecteerde minerale basisoli?n en speciale additieven zijn de volgende eigenschappen verkregen:
Transaxle, handgeschakeld (Systeemcapaciteit 2,00 l.)
Aanbevolen product : Gearlube RPC 75W/80W
sorry marc
http://www.kroon-olie.com
Aanbevolen product : Gearlube RPC 75W/80W
sorry marc
http://www.kroon-olie.com
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
kakanox wrote:idd 75W80.
85W90 kan, heb ik bij ellen nu ff gebruikt omdat ik niet anders had... maar het schrakelt ronduit VERSCHRIKKELIJK bij koude motor.
Agha, dat is het. (Bij mijn plaisir dan)
Thnx voor de tip buddy's
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
zo juist 1,5liter olie bij gevult voordat het uit de zijkant kwam lopen mn aandrijf assen ratelen als een bezetene, zou hierdoor de olie uit de bak kunnen lopen?
bedankt voor de tips, de flessen van kroon zijn erg makkelijk kosten trouwens 21euro nog wat voor 2stuks @ brezan
maar heb nu weer een ander probleem, ben bang voor de koppakking magoed dat is een ander verhaal
bedankt voor de tips, de flessen van kroon zijn erg makkelijk kosten trouwens 21euro nog wat voor 2stuks @ brezan
maar heb nu weer een ander probleem, ben bang voor de koppakking magoed dat is een ander verhaal
Manipuleren kun je leren
Re: Versnellingsbak
is het probleem verholpen ? het fluiten lijkt mij nl eerder een kapot druklager. of een lager in de bak. dan helpt olie bijvullen al niet meer namelijk
vooral ook omdat hij moeilijk schakeld lijkt het erop dat dit druklager richting zijn eind aan het gaan is
vooral ook omdat hij moeilijk schakeld lijkt het erop dat dit druklager richting zijn eind aan het gaan is
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Bij m'n vorige AX (1.1i) heb ik ook eens een aandrijfas vervangen en de bakolie op peil gezet. Ging toen ongeveer een half litertje bij> In eersre instantie schakelde ie wel wat rotter maar naarmate het er langer in zat juist veeeeeel soepeler. Beetje vreemd.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991