Versnellingsbak

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Versnellingsbak

Post by Flamme »

hallo mensen
heb wat probleempjes met de ax, namelijk de versnellingsbak.
Toen ik afgelopen zaterdag weer kwam van stappen na een rit van ongeveer 80km merkte ik dat de auto steeds moeilijker in en uit de versnelling wou. Tot toen ik bijna thuis was het helemaal vast zat en alleen met zwaar geweld uit de versnelling kreeg. Mn eerste gedacht was dat de bak was bevroren, maar vandaag nog steeds last er van.

Wanneer de bak in de 1 wil zetten wil het tot de helft en dan wanneer koppeling iets laat opkomen (tot ongeveer de helft) schiet ti in de versnelling. vervolgens tijdens het rijden fluit er iets mee wat na mate het toerental steed hoger word maar bij overschakelen (in de vrij en rollen) is de fluit weg. bij stilstand is er geen fluit te horen. dus alleen tijdens rollen en in de versnelling.

De versnelling zit met flagen vast, soms wel soms niet, erg vreemd
heeft iemand een idee?

help :roll:
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

bakolie bijvullen zou kunnen helpen. Je koppeling is het blijkbaar niet want dan gaat opschakellen nog simpel. Begin trouwens eens met alle scharnierpuntjes van je schakelstangen in te spuiten met iets vettigs.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sander wrote:bakolie bijvullen zou kunnen helpen. Je koppeling is het blijkbaar niet want dan gaat opschakellen nog simpel. Begin trouwens eens met alle scharnierpuntjes van je schakelstangen in te spuiten met iets vettigs.


schakelstangetjes invetten is leuk en fijn... maar als er iets gaat fluiten is het dat iig niet, en ook niet ineens.

je zou denken diff als ie meefluit met de snelheid, maar dan zou ie ook moeten fluiten in vrij en met de koppeling ingetrapt (in alle versnellingen)

de rest van de bak is het probleem als hij met het toerental mee fluit (in meerdere versnellingen).

ik denk eerlijk gezegd dat je - als olie bijvullen niet werkt - toch aan vervangen komt. Kijk ook eens of je auto lekt bij de aandrijfassen, dan verliest hij nl. bakolie en dat zou weer kunnen betekenen dat ie nu leeg is.

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

bedankt voor de reacties!
de motor zweet wel wat, het is me nog onduidelijk waar het vandaan komt, ga morgen verder kijken, eerst maar ff de olie bij vullen.

welke olie moet ik hebben, welke code en wat is geschikt voor een 5bak? (1.4inj kdzy) hoeft niet de duurste olie te zijn als het maar gewoon goed werkt.
greetz
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

85w90 zit er nu in als het goed is..

er hoort 2 liter in te zitten.. teveel is vaak schadelijker dan te weinig, probleem is alleen dat het lastig te zien is..
vraag bij de onderdelenboer of ze een vierkante dop hebben, maar van 8mm (of iets anders wat past) want de plug aan de zijkant (waar je eigenlijk hoort bij te vullen) heeft een vierkant gat. als het hier net uit komt lopen is het niveau goed (mits auto horizontaal)

bijvullen doe je het makkelijkst door je accu weg te nemen en dan daar schuin onder het ontluchtingsdopje te vinden (kan ook zonder de accu weg te nemen, maar dan kan je dr never bij) dat dopje is zwart en kan je dr met een beetje goede wil omhoog aftrekken.
dan een goed trechtertje zodat je het er makkelijker in krijgt (de flessen van kroon olie hebben een schenktuit, ook ergg handig!) let op met luchtbellen, als je de dop aan de zijkant er uit hebt gehaald heb je daar geen last van.. krijg je die er niet uit dan zal je zien dat er steeds een luchtbel 'klapt' in de bak waardoor er weer een beetje olie uitgutst, dit is niet erg, maar wel vervelend.
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

versnellingsbakolie -> speciale olie voor psa, gewoon even vragen ik geloof 75w 80 ( kan er ook verschrikkelijk naast zitten ) 12,50 per liter, 2 liter heb je genoeg aan...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lol steef en ik verschillen nogal :roll:
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

stefan wint!

Transaxle, handgeschakeld (Systeemcapaciteit 2,00 l.)

Aanbevolen product:
Gearlube RPC 75W/80W

Product categorie:
Transmissieolie Wegverkeer

Omschrijving:
Gearlube RPC 75W/80W is een hoogwaardige transmissieolie gebaseerd op solvent-geraffineerde basisoli?n. Door gebruik te maken van geselecteerde minerale basisoli?n en speciale additieven zijn de volgende eigenschappen verkregen:
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Transaxle, handgeschakeld (Systeemcapaciteit 2,00 l.)
Aanbevolen product : Gearlube RPC 75W/80W


sorry marc

http://www.kroon-olie.com
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

ahaa!! bedankt voor de tips en de snelle reactie
daarom kijk ook zo graag hier :)
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

idd 75W80.

85W90 kan, heb ik bij ellen nu ff gebruikt omdat ik niet anders had... maar het schrakelt ronduit VERSCHRIKKELIJK bij koude motor.

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

opzich logisch, is een tikkeltje dikker he :)
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:idd 75W80.

85W90 kan, heb ik bij ellen nu ff gebruikt omdat ik niet anders had... maar het schrakelt ronduit VERSCHRIKKELIJK bij koude motor.


moet je goede bak nemen ;)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:
moet je goede bak nemen ;)


dat komt nog :D

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

kakanox wrote:idd 75W80.

85W90 kan, heb ik bij ellen nu ff gebruikt omdat ik niet anders had... maar het schrakelt ronduit VERSCHRIKKELIJK bij koude motor.


Agha, dat is het. (Bij mijn plaisir dan)
Thnx voor de tip buddy's ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

zo juist 1,5liter olie bij gevult voordat het uit de zijkant kwam lopen :shock: mn aandrijf assen ratelen als een bezetene, zou hierdoor de olie uit de bak kunnen lopen?
bedankt voor de tips, de flessen van kroon zijn erg makkelijk :) kosten trouwens 21euro nog wat voor 2stuks @ brezan
maar heb nu weer een ander probleem, ben bang voor de koppakking magoed dat is een ander verhaal :)
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: Versnellingsbak

Post by denny »

is het probleem verholpen ? het fluiten lijkt mij nl eerder een kapot druklager. of een lager in de bak. dan helpt olie bijvullen al niet meer namelijk
vooral ook omdat hij moeilijk schakeld lijkt het erop dat dit druklager richting zijn eind aan het gaan is
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Bij m'n vorige AX (1.1i) heb ik ook eens een aandrijfas vervangen en de bakolie op peil gezet. Ging toen ongeveer een half litertje bij> In eersre instantie schakelde ie wel wat rotter maar naarmate het er langer in zat juist veeeeeel soepeler. Beetje vreemd.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Post Reply