Opsomming van alle massapunten op/aan een ax

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Opsomming van alle massapunten op/aan een ax

Post by Buks »

De titel zegt het al: Zou iedereen alle massapunten op en aan een ax hier kunnen opsommen, zodat mensen ze structureel allemaal een keer langs kunnen lopen? Ik heb zelf dat als ik bijv mn binnenverlichting aanzet dat die mee gaat pulseren op de frequentie van de richtingaanwijzer, dat soort dingetjes wil ik graag oplossen. Sowieso is het slim om alle electriek zoveel mogelijk foutloos te krijgen bij een axje. Alvast dank voor jullie reacties.

Om em op te starten weet ik volgens mij de 2 punten onder de kap bovenop de 2 veerpoten. Wie weet er meer?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

onderop het stuurhuis

achter het achterlicht (bestuurderskant)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

poeh help me ff, die op het stuurhuis waar zit die ook alweer precies dan?? (behalve aan de voorkant;)) wie weet er nog meer?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Daar heb ik een plaatje van in de duitse FAQ gevonden, momentje...
Image

M'n hele installatie knippert vrolijk mee bij alarmlicht... :( Ik vroeg me af waarom die voltmeter zo aan het bouncen was, bleek het dat te zijn :? Nouja als iemand een goed idee heeft...

OEWH wacht goed idee als iemand een kleine instructie geeft wat je precies moet doen met zo'n massapunt om 'm goed te krijgen gooi ik het in de FAQ :)
Kijk uit, een Cactussssss

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok dat helpt idd al een hoop, kun jij van elk van die punten nou ook zeggen waar ie dan exact zit?? Ik zie trouwens op de plek vd veerpoten niet echt een tekentje op dat plaatje aan beide zeiden terwijl er daar toch wel echt 2 zitten.

Dus die achterste zit bij het achterlicht, die is simpel dat is M9 Waar zitten de overige M1-11. Wat is bijv M10, die lijkt wel in de cabine te zitten?? En glenn, die bij het stuurhuis wat jij zei, welke M is dat denk je?

tnx alvast!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

M10 is achter je dakunit, een boutje 10 dat je lampje en evt. klokje (en in mijn geval nog wat zooi :P) aardt.
Met M4 wordt denk ik de accu (of een veerpoot?) bedoeld.

Veerpoten staan volgens mij niet aangegeven.
Last edited by pcrodent on SunFeb05, 2006 2:58:33 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Ok dan ga ik ze wel opschrijven, als iedereen de gaten opvult zal ik deze post blijven aanpassen zodat je uiteindelijk een complete lijst krijgt:

M1 :
M2 :
M3 : Achter het Kleppendeksel bij de gaskabel
M4 : Onder de accu?? (kan iemand deze bevestigen/ontkennen)
M5 :
M9 : Bij het achterlicht bestuurderszijde
M10 : Boven de binnenverlichting/klokje in de cabine
M11 :


Wie maakt de lijst compleet?
Last edited by Buks on SunFeb05, 2006 3:26:45 PM, edited 2 times in total.

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

M3: dat punt zit als je voor je auto staat dan achter het kleppen deksel aan de linkerkant daar zit een beugeltje die je gaskabel geleid zeg maar en daat lopen standaard al 3 massakabeltjes naar toe.

beetje lang geformuleerd als iemand dit kan inkorten :o

greets,

Rooney
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Ik herriner me nu er weer 1 das denk ik M4,

toen ik bij de ax van ben86 de accu eruit haalde liep er een massakabel naar die ijzeren houder toe (waar je accu opstaat) Het was wel een iets wat dikkere kabel.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

m1 en m2 zitten aan de binnenkant tegen het front aan, gaan een boel draadjes naar binnen
m3 zit op de startmotor volgens mij
m4 onder de accu
m5 zal het massapunt zijn bij het stuur zit wel wat meer naar links
m9 achter je lamp
m10 bij het daklampje
m11 ?????

De massapunten op je veerpoten staan rechtstreeks in verbinding met de massapunten aan de binnekant van je front.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

M11 zit in de buurt vd zekeringen, kan het daar iets mee te maken hebben?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

bij het zekeringskastje komt geen massa voor heb ik laatst gezien.

M11 staat ook niet genoemd op de schema's die ik heb.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

M4 is de massapool van de accu, zit vastgeschroefd aan de versnellingsbak

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Volgens mij zijn de massa aansluitingen op de beide veerpoten alleen om een goede massa verbinding te krijgen voor de remblokslijtageindicatoren (wat een woord zeg :oops: ), met andere om na maximale slijtage van de remblokken een signaal te geven.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Henk Bats wrote:Volgens mij zijn de massa aansluitingen op de beide veerpoten alleen om een goede massa verbinding te krijgen voor de remblokslijtageindicatoren (wat een woord zeg :oops: ), met andere om na maximale slijtage van de remblokken een signaal te geven.

Groetjes, Henk

maar je hebt wel gelijk de 2 bruine stekkertjes op de veerpoot
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Sorry voor de schandalige up maar ik geloof dat ik M11 heb gevonden. Toen ik met de klokken eruit in de sloper naar binnen keek in het dashboard, zag ik daar een plaatje zitten met twee vierpolige stekkers erin en dat aan de koets vastzat met een boutje 10.

Ik kopieer dit lijstje naar de Elektrisch FAQ.
Kijk uit, een Cactussssss

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Is niet gewoon de hele koets massa? M.a.w. Elk schroefje wat aan je koets vastzit (vaste gedeelte, dus niet de portieren of de voorschermen) kan je misbruiken om massa te pakken???
Zo had ik in mn voriga ax de massa van de versterker aan het "nokje" van de sluiting van de kofferbak zitten.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Klopt maar soms wil je weten waar bestaande onderdelen hun massa vandaan halen. Zoals bv bij elektrische storingen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Ik heb eens zitten meten om te kijken of alle sensoren e.d. een goede massa hebben en kwam op de volgende waarden uit, wellicht kan iemand die WEL verstand heeft van electriek mij vertellen of dat in orde is of niet:

Weerstand cilinderkop-blok naar de -pool vd accu : 0,8 Ohm
Weerstand bovenkant veerpoot naar de -pool vd accu : 1,0 Ohm

Zijn deze waarden een beetje ok? Ik snap dat 1 Ohm niet veel is, maar wellicht moet het bijv echt 0,0 zijn?? Wie oh wie schept er duidelijkheid!

gr Buks

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

1 Ohm is volgens mij laag zat.
Als er een waarde in Ohms wordt aangegeven is er een elektrische verbinding tussen de punten. Is er geen verbinding of een kabelbreuk, dan zegt ie '1' of iets anders om weerstand oneindig aan te duiden.
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply