Extra stabilisator stang onder de motor langs

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Extra stabilisator stang onder de motor langs

Post by Mark »

Kwam hem tegen op de wie=wie van GTI Alkmaar.

Marc wist me al te vertellen dat biesheuvel ze verkocht. En idd die verkoopt ze. :)

http://www.biesheuvel.nl/shop/cat/266/citroen

60 euro's worden ervoor gevraagd. En voor die van de saxo 51 euro. Vaag. Alsof er verschil in zit.

Zal dit ding echt veel uithalen?

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KMFUVREP
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Het is EN EN..
Alleen een openlucht filter geeft ook geen vermogenswinst..
Als je en boven een brug hebt en onder een brug hebt en goede wegligging enz.. dan zal t helpen

Op een standaard niet verlaagd ax zal t weinig uitmaken!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Joris wrote:Op een standaard niet verlaagd AX zal t weinig uitmaken!


Jawel hoor, ook dan maakt het al aardig verschil. Alleen, er zijn niet zo veel enthousiaste bochtenridders die met een standaard niet verlaagde AX gaan vlammen.
Als je normaal rijdt merk je niet veel van dergelijke verstevigingen. En dus heb je ze dan ook eigenlijk niet nodig.

Je zou ervan staan te kijken hoeveel je veerpoten bewegen van onderen zonder die draagarmbrug aan de onderkant. Heb er ooit een filmpje over gezien op het net, maar dat kan ik al heel lang niet meer vinden.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mijn AX is al verlaagd en heeft boven al een veerpootbrug. En een stabilisatorstang over de draagarmen.

Zou dus nog een leuke optie zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Zeker, een draagarmbrug heeft trouwens altijd meer effect dan een veerpootbrug.
Is ook logisch, want aan de bovenkant hebben je veerpoten sowieso minder ruimte om te bewegen. Pas als het blik van de veertorens wat gaat flexen komt er daar ruimte.
Onder is de zaak een stuk beweeglijker. Veerpoot rust via fuseekogel op het uiteinde van de draagarm. En pas via de andere kant van de draagarm zit het zaakje weer aan de carrosserie. Daar zal dus altijd wat bewegen. Vandaar dat het beter fixeren van die constructie met een draagarmbrug zoveel effect heeft.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Ja je hebt gelijk Antoine...maar met een standaard ax rijd je gewoon de banden van de velg ongeveer... :?
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Joris wrote:Ja je hebt gelijk Antoine...maar met een standaard AX rijd je gewoon de banden van de velg ongeveer... :?


Die ervaring had ik nog net niet met een brug onder... Wel dat ie vooral met nat weer voor geen meter meer grip had... Heb 'm er snel weer onderuit gehaald..

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Joris wrote:Ja je hebt gelijk Antoine...maar met een standaard AX rijd je gewoon de banden van de velg ongeveer... :?


van een 1.1 bijvoorbeeld.. :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

kakanox wrote:
Joris wrote:Ja je hebt gelijk Antoine...maar met een standaard AX rijd je gewoon de banden van de velg ongeveer... :?


Die ervaring had ik nog net niet met een brug onder... Wel dat ie vooral met nat weer voor geen meter meer grip had... Heb 'm er snel weer onderuit gehaald..


Dat komt omdat je in de regen eigenlijk je stabi voor dient los te koppelen. Daarnaast heeft een ax verschrikkelijke wielstanden. haha

groeten

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

In de axcup werd de kooi soms los geschroeft van het chassis zodat de auto niet zo stijf meer was!
Dus wat je zegt Denny klopt wel
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

denny wrote:Dat komt omdat je in de regen eigenlijk je stabi voor dient los te koppelen. Daarnaast heeft een AX verschrikkelijke wielstanden. haha

groeten

denny


:o ook met een cuponderstel?

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

kakanox wrote:
denny wrote:Dat komt omdat je in de regen eigenlijk je stabi voor dient los te koppelen. Daarnaast heeft een AX verschrikkelijke wielstanden. haha

groeten

denny


:o ook met een cuponderstel?


Jij had toch geen camberplaten en schroefset ?
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

kakanox wrote:
denny wrote:Dat komt omdat je in de regen eigenlijk je stabi voor dient los te koppelen. Daarnaast heeft een AX verschrikkelijke wielstanden. haha

groeten

denny


:o ook met een cuponderstel?

Ik neem aan dat een cup onderstel de algehele veerkarakteristiek van de auto heel wat strakker maakt. DUS JA erger met een CUP onderstel zelfs.
Losschroeven kooi. losschroeven veerpootbrug, verwijderen van stabilisatoren en het rijden met een softere suspensie zullen de grip dan zeker ten goede komen. Het weggedrag niet maar de grip wel. en in de regen heb je meer aan grip als aan weggedrag.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hmm voors en tegens dus.

Ik kan hem voor 50 euro nieuw krijgen. Heb wat contacten bij biesheuvel. Dus ja... Kan het allicht proberen. Met regen moet je sowieso extra opletten met zo'n lichte wagen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Mark wrote:Hmm voors en tegens dus.

Ik kan hem voor 50 euro nieuw krijgen. Heb wat contacten bij biesheuvel. Dus ja... Kan het allicht proberen. Met regen moet je sowieso extra opletten met zo'n lichte wagen.


nou geen voors en tegens. gaat om maximale prestaties onder verschillende omstandig heden. Op gortdroog wegdek wil je een zo stijf mogelijke auto omdat het grensgebied voor gripverlies betrekkelijk ver weg ligt en dan wil je dus een goede wegligging.
In de regen is de zaak anders. Het grensgebied ligt dichtbij dus zul je meer grip moeten creeren. Dit doe je door de veerstijfheid omlaag te brengen. Op nat wegdek zul je het zeker gaan merken zo'n onderste stabi doordat je eerder grip verliest. grip creeer je door en softere suspensie. wegligging door een hardere en je zult je eigen ideale compromis daartusen moeten vinden. Er bestaat nl niet zoiets als een auto die voor iedereen hetzelfde stuurt.

groeten

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zit me nog ff af te vragen of ie bij mij gaat passen...

Heb het idee dat mijn spaghetti spruitstuk dieper komt dan het standaard spruitstuk. Beetje zonde alssie niet past.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

gaat passen hoor. als de originele stabilisator past (die op de draagarmen) past deze ook. zit nl nog lager.

om heel eerlijk te zijn is de beste upgrade hierna voor de auto de veerstijfheid achter vergroten. dus andere torsiestangen of een hele dikke stabi in de achteras. dit is standaard bij citroen zo enorm slap dat het de hele wegligging verknalt.

groeten

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hij is besteld. Morgen komt ie binnen als het goed is. Maar ff kijken of ik tijd heb om hem erop te zetten. Lijkt me vrij eenvoudig.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply