Versnellingstandwielen...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Versnellingstandwielen...

Post by kevin.broke »

Ik ben weleens benieuwd waarvan versnellingstandwielen nu eigenlijk gemaakt zijn en waar ik aan moet denken als ik nieuwe zou willen maken...

...heb nl. weer de (beperkte) beschikking over CNC-apparatuur en kan dus in principe de bak maken die ik wil hebben...

kan iemand me meer vertellen?

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

tandwielen veelal van oliegehard staal. zelf maken is behoolijk lastig. wat wel erg mooi zou zijn is een racebak met rechte vertanding. maakt veel herrie maar heeft een hoger rendement.

p. :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hmm.. ik moet wel kilometers maken met die auto.. circuitbak bouwt een maat van me al, en daar zit een rechte vertanding in..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wat jij dus eigenlijkw ilt is de ideale tandwielverhouding??

euhmm vraag ff aan bz10.. die had excel bestandje met alle tandwielen vd TU bakken.. puzzelen is toch echt wel wat makkelijker dan zelf maken :roll:

zeker als je geen rechte vertanding wilt! (wat mij heerlijk lijkt.. )
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

dan heeft die vriend een bijzonder (duur) bakje te pakken. zuinig op zijn dus maar (voor zover dat gaat op een circuit natuurlijk)

P. :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Ohhh, puzzelen.

heb net een kilo of 50 aan tandwielen enz. weggegooid. Het is alweer even geleden namelijk dat ik voor de racerij versnellingsbakken reviseerde.

P. :)

Maar we kunnen zaterdag wel even spitten, misschien heb je geluk.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

en peter heeft zeker niet toevallig nog een rechte vertanding liggen? :D

met die overbrengindsverhouding van mij... :P
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Ehh nee maar wel te grote tandwielen en een vijl. kan je daar iets mee?

P. :D :D

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die heb ik zelf ook nog wel.. :P
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hoe zullen CNC-bare materialen het houden in een versnellingsbak?

in that case kan ik nl. misschien wat rechte tandwieltjes maken voor de fans..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kev.. als ik mag gokken.. dan doe je niet langer dan 1000km met je bak dan..
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

1000 km red je niet eens. de belasting op de tanden bij de eerste keer wat steviger opstekken zal een zootje tanden onderin de bak veroorzaken en de hele verdere boel slopen. Ziet er overigens wel leuk uit hoor, een bak leeggieten en een onsje losse tanden overhouden.

P. :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat klinkt alsof je daar al een keer mee in handen hebt gestaan...

ey Peter, nu je toch zo actief is.. gebeurt het wel vaker dat het diff vast slaat?? of ik geloof zelfs 1 van die tandwielen gebroken (niet zelf gezien..)???
vond het een vrij bizar verhaal, maar Jansteven (tankdriver) had het gepresteerd..)
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Diff zelf slaat niet zo vaak vast. wat wel wil gebeuren is stukjes andere tandwielen of synchro's die bij wat lomp rijden onderin de bak terecht komen tussen de pignon en kroonwiel komen en daarmee de boel rond het diff slopen.

En ja dit soort bakken heb ik meer dan eens in mijn handen gehad. overigens ook motoren waar je door een bougiegat de krukas kan zien zitten terwijl de boel nog in elkaar zit.

Iemand wel eens een klep uit de uitlaat zien komen???

P. :)

Tim @X
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 371
Joined: ThuJun12, 2003 6:16:05 PM
Location: Montfort (Limburg)

Post by Tim @X »

Ervaring mee??? :lol: foto's???? :lol:
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face

Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear

Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain

Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

PeterM wrote:
Iemand wel eens een klep uit de uitlaat zien komen???

P. :)


Wel ooit via een gescheurd bougiegat-gecombineerd-met-inlaatkanaal een kapotte zuiger bewonderd :lol:
Trouwens, ook weleens letterlijk een scheur in een blok gezien bij een Renault Espace TD..

Maar? Jullie denken dus dat er echt niks mogelijk is om de materialen zo te bewerken dat het sterk genoeg is om te houden?
Ter info: In de fabriek waar het vandaan komt maken ze schoepen voor in de vliegtuigindustrie, maar het is me even onduidelijk wat voor materiaal het precies is..

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

ik heb een tijdje geleden nog een drijfstang buiten een blok zien bungelen, het was een 405 mi16.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

edwin ss50 wrote:ik heb een tijdje geleden nog een drijfstang buiten een blok zien bungelen, het was een 405 mi16.


da's toeval, die eerste situatie van mij was een 205 met hetzelfde blok, met carbs ;)

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Natuurlijk is het mogelijk om met CNC-bare metalen tandwielen te maken. Zo doen ze dat in de fabriek immers ook. Naderhand kun je er behandelingen op los laten om de boel te harden en slijtvaster te maken. Dingen zoals de oppervlakte versterken m.b.v. kogels die op het oppervlak worden geschoten (shotpeenen) hardingsprocessen en oppervlaktebehandelingen.

Als je in de gelegenheid bent om zelf tandwielen te maken zou ik het zeker niet laten om dat eens te proberen! Al doende leert men en door schade en schande wordt men wijs :wink:

Om te beginnen kun je versnellingsbak fabrikanten (Sachs, ZF, Quaife enz.) een mailtje sturen of zij info hebben over materiaalsoorten, materiaalkeus en behandelingen.

Ik wil dan ook wel een custom setje bij je betrekken :)
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

yep cnc is soms de basis maar veel tandwielen zijn gietwerk of smeedwerk. daarna komt heel nauwkeurig nabewerken en harden. Wil ook niet zeggen dat het niet gaat maar vergis je niet in de krachten die op een wat hoger belaste bak losgelaten worden. Een rechte racebak die best herrie mag maken heeft wat grotere spelingen en is daarmee wat makkelijker als dhz projectje. Maar daar wil je niet mee op de snelweg rijden.

Als een bedrijf serieus met vliegtuigspul werkt en de toleranties van de machines er ook naar zijn heb je natuurlijk een mooie basis. Dan wordt het zoeken naar een adresje om te laten harden. Als je er in slaagt zelf rechte racebakken te gaan produceren heb je zeker een leuk handeltje waar misschien wel toekomst in zit.

Om de grap nog wat uit te breiden: mijn eerste zware motorschade was op het circuit van Zolder tijdens een training voor de carglass cup.
??n van de coureurs maakte een schakelfoutje in onze Geel-Groene ex BP 405-Mi16 groep N auto. Bij 6800 toeren (volgens de stack tt) teruggeschakeld van 3 naar 2 ipv door naar 4. Dat gaat dus niet goed. Achterin de open uitlaat lagen wat restanten uitlaatklep en door de resterende afgebroken kleppen was een groot gat in de zuiger geslagen.
Maar het ding kwam wel rijdend de pits binnen!
Het vervolg was een vers blok in nederland laten ophalen en om 1 uur 's-nachts beginnen met overbouwen van de hele zooi. We zijn overigens wel gestart de volgende ochtend.


P. :)

Post Reply