Versnellingstandwielen...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Versnellingstandwielen...
Ik ben weleens benieuwd waarvan versnellingstandwielen nu eigenlijk gemaakt zijn en waar ik aan moet denken als ik nieuwe zou willen maken...
...heb nl. weer de (beperkte) beschikking over CNC-apparatuur en kan dus in principe de bak maken die ik wil hebben...
kan iemand me meer vertellen?
...heb nl. weer de (beperkte) beschikking over CNC-apparatuur en kan dus in principe de bak maken die ik wil hebben...
kan iemand me meer vertellen?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
dat klinkt alsof je daar al een keer mee in handen hebt gestaan...
ey Peter, nu je toch zo actief is.. gebeurt het wel vaker dat het diff vast slaat?? of ik geloof zelfs 1 van die tandwielen gebroken (niet zelf gezien..)???
vond het een vrij bizar verhaal, maar Jansteven (tankdriver) had het gepresteerd..)
ey Peter, nu je toch zo actief is.. gebeurt het wel vaker dat het diff vast slaat?? of ik geloof zelfs 1 van die tandwielen gebroken (niet zelf gezien..)???
vond het een vrij bizar verhaal, maar Jansteven (tankdriver) had het gepresteerd..)
Diff zelf slaat niet zo vaak vast. wat wel wil gebeuren is stukjes andere tandwielen of synchro's die bij wat lomp rijden onderin de bak terecht komen tussen de pignon en kroonwiel komen en daarmee de boel rond het diff slopen.
En ja dit soort bakken heb ik meer dan eens in mijn handen gehad. overigens ook motoren waar je door een bougiegat de krukas kan zien zitten terwijl de boel nog in elkaar zit.
Iemand wel eens een klep uit de uitlaat zien komen???
P.
En ja dit soort bakken heb ik meer dan eens in mijn handen gehad. overigens ook motoren waar je door een bougiegat de krukas kan zien zitten terwijl de boel nog in elkaar zit.
Iemand wel eens een klep uit de uitlaat zien komen???
P.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
PeterM wrote:
Iemand wel eens een klep uit de uitlaat zien komen???
P.
Wel ooit via een gescheurd bougiegat-gecombineerd-met-inlaatkanaal een kapotte zuiger bewonderd
Trouwens, ook weleens letterlijk een scheur in een blok gezien bij een Renault Espace TD..
Maar? Jullie denken dus dat er echt niks mogelijk is om de materialen zo te bewerken dat het sterk genoeg is om te houden?
Ter info: In de fabriek waar het vandaan komt maken ze schoepen voor in de vliegtuigindustrie, maar het is me even onduidelijk wat voor materiaal het precies is..
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Natuurlijk is het mogelijk om met CNC-bare metalen tandwielen te maken. Zo doen ze dat in de fabriek immers ook. Naderhand kun je er behandelingen op los laten om de boel te harden en slijtvaster te maken. Dingen zoals de oppervlakte versterken m.b.v. kogels die op het oppervlak worden geschoten (shotpeenen) hardingsprocessen en oppervlaktebehandelingen.
Als je in de gelegenheid bent om zelf tandwielen te maken zou ik het zeker niet laten om dat eens te proberen! Al doende leert men en door schade en schande wordt men wijs
Om te beginnen kun je versnellingsbak fabrikanten (Sachs, ZF, Quaife enz.) een mailtje sturen of zij info hebben over materiaalsoorten, materiaalkeus en behandelingen.
Ik wil dan ook wel een custom setje bij je betrekken
Als je in de gelegenheid bent om zelf tandwielen te maken zou ik het zeker niet laten om dat eens te proberen! Al doende leert men en door schade en schande wordt men wijs
Om te beginnen kun je versnellingsbak fabrikanten (Sachs, ZF, Quaife enz.) een mailtje sturen of zij info hebben over materiaalsoorten, materiaalkeus en behandelingen.
Ik wil dan ook wel een custom setje bij je betrekken
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
yep cnc is soms de basis maar veel tandwielen zijn gietwerk of smeedwerk. daarna komt heel nauwkeurig nabewerken en harden. Wil ook niet zeggen dat het niet gaat maar vergis je niet in de krachten die op een wat hoger belaste bak losgelaten worden. Een rechte racebak die best herrie mag maken heeft wat grotere spelingen en is daarmee wat makkelijker als dhz projectje. Maar daar wil je niet mee op de snelweg rijden.
Als een bedrijf serieus met vliegtuigspul werkt en de toleranties van de machines er ook naar zijn heb je natuurlijk een mooie basis. Dan wordt het zoeken naar een adresje om te laten harden. Als je er in slaagt zelf rechte racebakken te gaan produceren heb je zeker een leuk handeltje waar misschien wel toekomst in zit.
Om de grap nog wat uit te breiden: mijn eerste zware motorschade was op het circuit van Zolder tijdens een training voor de carglass cup.
??n van de coureurs maakte een schakelfoutje in onze Geel-Groene ex BP 405-Mi16 groep N auto. Bij 6800 toeren (volgens de stack tt) teruggeschakeld van 3 naar 2 ipv door naar 4. Dat gaat dus niet goed. Achterin de open uitlaat lagen wat restanten uitlaatklep en door de resterende afgebroken kleppen was een groot gat in de zuiger geslagen.
Maar het ding kwam wel rijdend de pits binnen!
Het vervolg was een vers blok in nederland laten ophalen en om 1 uur 's-nachts beginnen met overbouwen van de hele zooi. We zijn overigens wel gestart de volgende ochtend.
P.
Als een bedrijf serieus met vliegtuigspul werkt en de toleranties van de machines er ook naar zijn heb je natuurlijk een mooie basis. Dan wordt het zoeken naar een adresje om te laten harden. Als je er in slaagt zelf rechte racebakken te gaan produceren heb je zeker een leuk handeltje waar misschien wel toekomst in zit.
Om de grap nog wat uit te breiden: mijn eerste zware motorschade was op het circuit van Zolder tijdens een training voor de carglass cup.
??n van de coureurs maakte een schakelfoutje in onze Geel-Groene ex BP 405-Mi16 groep N auto. Bij 6800 toeren (volgens de stack tt) teruggeschakeld van 3 naar 2 ipv door naar 4. Dat gaat dus niet goed. Achterin de open uitlaat lagen wat restanten uitlaatklep en door de resterende afgebroken kleppen was een groot gat in de zuiger geslagen.
Maar het ding kwam wel rijdend de pits binnen!
Het vervolg was een vers blok in nederland laten ophalen en om 1 uur 's-nachts beginnen met overbouwen van de hele zooi. We zijn overigens wel gestart de volgende ochtend.
P.