bz10 wrote:Kakelbont wrote:denny wrote:Je blok is dus ook niet op bedrijfstemperatuur als je koelsysteem dat is. als je koelsysteem dat net is is je olie echt nog niet op bedrijfstemperatuur. de temp van de olie ligt op dat moment ongeveer 10 graden hoger ongeveer.
Ik heb altijd geleerd dat de olie veel langzamer warm wordt als het koelwater .
Dus met koude motor pas scheuren nadat het koelwater al een tijdje 90 is om de olie op laten warmen.
volgens mij zegt denny dat ook wel, alleen dat de olie temp dan al hoger ligt klopt volgens mij idd niet.
het langzamer opwarmen kan ik drie redenen voor bedenken
1 olie neemt warmte minder goed op
2 de olie heeft een minder grote rondstroomsnelheid en minder oppervlak waar het opgewarmt wordt.
3 de koude olie stroomt nog minder snel rond doordat het dikker wordt
aangezien ik geen olie temp meter op mn auto heb weet ik niet of de olie veel warmer wordt dan het koelwater bij "gewoon" gebruik.
Bij snellere blokjes wordt de olie weer extra gekoeld door het koelwater
(waarschijnlijk omdat de olie anders wel te heet wordt)
maar ja hoe heet ??
Olie wordt wel degelijk een stukje warmer dan de koelvloeistof. Gebruikelijk in m'n Alfa was 105 graden bij een koelvloeistoftemp van 90. Heb 'm echter weleens zodanig op z'n staart getrapt dat de koelvloeistof aan de 105 kwam en dan was de olie... 150. Te heet dus, dus rustig doorrijden en de boel af laten koelen dan.
Zette je de auto uit, dan STEEG de olietemperatuur eerst zo'n 10 graden alvorens die ging zakken.
En in het geval dat de koelvloeistoftemperatuur zo graag wil stijgen dat de fan 'm niet afgekoeld krijgt is je olie dus al VEEL heter dan je koelvloeistof - de fan krijgt het nl. niet bijgewerkt omdat de koelvloeistof de olie probeert te koelen en daarmee zelf verwarmd wordt.
Betekent dus: te weinig koelcapaciteit. Ook bij Gideon dus (mits z'n meters kloppen).
Gegevens die je wil weten uit je motor
De drie meters die ik essentieel vind in een auto waar regelmatig mee getrapt wordt (en die in de mijne dus ook gaan komen) zijn:
De olietemperatuurmeter. Olie te heet = smering weg = lagers, krukas, kop, alles wat ECHT duur is slijt hierdoor.
Oliedruk... als deze wijzer te HOOG komt is het eigenlijk al te laat. Als ie LAAG komt kan het duiden op een plotseling olielek en heb je misschien nog net genoeg tijd om de boel uit te zetten. What's more: Bij een koude motor is je oliedruk anders dan bij een warme. De smering hangt af van de temperatuur en het type olie. Als de oliedruk begint te dalen is je olie dus op voldoende temperatuur om goed te smeren en kan je la meer gas gaan geven.
De AFR meter. Deze bepaalt of je mengsel in orde is of niet.
Te rijk? Rijdt niet lekker en zuipt als een gek, maar niet schadelijk, want brandstof koelt.
Gemiddeld? Ook prima, dan loopt ie vrij lekker en gaat er ook niks mis.
Te arm? Kans op gaten in je zuigers, kapotte koppakking, kapotte kleppen, enz. enz. enz.... De brandstof heeft dan z'n koelende werking niet meer nl.! Deze meter is dus erg handig, vooral voor mensen die zelf hun carb afstellen of zelfs met een programmeerbare ECU werken.
Oh ja, en nog eentje...
Als dat metertje linksonderin op "E" staat, is het ook goed mis....