Bedrijfstemperatuur... discussie?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

bz10 wrote:
Kakelbont wrote:
denny wrote:Je blok is dus ook niet op bedrijfstemperatuur als je koelsysteem dat is. als je koelsysteem dat net is is je olie echt nog niet op bedrijfstemperatuur. de temp van de olie ligt op dat moment ongeveer 10 graden hoger ongeveer.


Ik heb altijd geleerd dat de olie veel langzamer warm wordt als het koelwater .
Dus met koude motor pas scheuren nadat het koelwater al een tijdje 90 is om de olie op laten warmen. :?:


volgens mij zegt denny dat ook wel, alleen dat de olie temp dan al hoger ligt klopt volgens mij idd niet.

het langzamer opwarmen kan ik drie redenen voor bedenken

1 olie neemt warmte minder goed op

2 de olie heeft een minder grote rondstroomsnelheid en minder oppervlak waar het opgewarmt wordt.

3 de koude olie stroomt nog minder snel rond doordat het dikker wordt

aangezien ik geen olie temp meter op mn auto heb weet ik niet of de olie veel warmer wordt dan het koelwater bij "gewoon" gebruik.

Bij snellere blokjes wordt de olie weer extra gekoeld door het koelwater
(waarschijnlijk omdat de olie anders wel te heet wordt)

maar ja hoe heet ??


Olie wordt wel degelijk een stukje warmer dan de koelvloeistof. Gebruikelijk in m'n Alfa was 105 graden bij een koelvloeistoftemp van 90. Heb 'm echter weleens zodanig op z'n staart getrapt dat de koelvloeistof aan de 105 kwam en dan was de olie... 150. Te heet dus, dus rustig doorrijden en de boel af laten koelen dan.

Zette je de auto uit, dan STEEG de olietemperatuur eerst zo'n 10 graden alvorens die ging zakken.

En in het geval dat de koelvloeistoftemperatuur zo graag wil stijgen dat de fan 'm niet afgekoeld krijgt is je olie dus al VEEL heter dan je koelvloeistof - de fan krijgt het nl. niet bijgewerkt omdat de koelvloeistof de olie probeert te koelen en daarmee zelf verwarmd wordt.

Betekent dus: te weinig koelcapaciteit. Ook bij Gideon dus (mits z'n meters kloppen).

Gegevens die je wil weten uit je motor
De drie meters die ik essentieel vind in een auto waar regelmatig mee getrapt wordt (en die in de mijne dus ook gaan komen) zijn:

Image
De olietemperatuurmeter. Olie te heet = smering weg = lagers, krukas, kop, alles wat ECHT duur is slijt hierdoor.

Image
Oliedruk... als deze wijzer te HOOG komt is het eigenlijk al te laat. Als ie LAAG komt kan het duiden op een plotseling olielek en heb je misschien nog net genoeg tijd om de boel uit te zetten. What's more: Bij een koude motor is je oliedruk anders dan bij een warme. De smering hangt af van de temperatuur en het type olie. Als de oliedruk begint te dalen is je olie dus op voldoende temperatuur om goed te smeren en kan je la meer gas gaan geven.

Image
De AFR meter. Deze bepaalt of je mengsel in orde is of niet.
Te rijk? Rijdt niet lekker en zuipt als een gek, maar niet schadelijk, want brandstof koelt.
Gemiddeld? Ook prima, dan loopt ie vrij lekker en gaat er ook niks mis.
Te arm? Kans op gaten in je zuigers, kapotte koppakking, kapotte kleppen, enz. enz. enz.... De brandstof heeft dan z'n koelende werking niet meer nl.! Deze meter is dus erg handig, vooral voor mensen die zelf hun carb afstellen of zelfs met een programmeerbare ECU werken.

Oh ja, en nog eentje...

Image
Als dat metertje linksonderin op "E" staat, is het ook goed mis.... :lol:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

bz10 wrote:[
volgens mij zegt denny dat ook wel, alleen dat de olie temp dan al hoger ligt klopt volgens mij idd niet.


klopt wel want de temperatuur van je blok verwarmt het koelwater. olietemp ligt dus altijd hoger dan koelwater.
Daarnaast staat olie bloot aan heel veel wrijving en koelwater niet. vooral bijde lagers is de olietemp heel hoog.
Olie temp meter moet je trouwens goed wegzetten. op een plaats met rijwind geeft hij NOOIT goede waarden aan. enige juiaste mannier is eigenlijk via de pijlstok.

groeten

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

denny wrote:klopt wel want de temperatuur van je blok verwarmt het koelwater. olietemp ligt dus altijd hoger dan koelwater.


Klopt, bij het meetpunt van Alfa Romeo 15 graden verschil ;)

denny wrote:Daarnaast staat olie bloot aan heel veel wrijving en koelwater niet. vooral bij de lagers is de olietemp heel hoog.
Olie temp meter moet je trouwens goed wegzetten. op een plaats met rijwind geeft hij NOOIT goede waarden aan. enige juiaste mannier is eigenlijk via de pijlstok.


is het niet voldoende om gewoon op te letten hoe de olietemp normaal staat en er op te letten dat hij niet (veel) boven die stand stijgt?

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Drake wrote:mhhh, nou die mening deel ik niet, er is niets anders aan het koelsysteem bij een volcane dan bij een GT of wat dan ook.


HIER heb ik het vernomen dat de temperatuurmeter zo'n 10-20 ?C te veel aangeeft. Toevallig betreft het hier ook AX Volcane's...maar waarschijnlijk zal dit ook wel gelden voor de rest van de AX'en

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TjizZzuH wrote:
Drake wrote:mhhh, nou die mening deel ik niet, er is niets anders aan het koelsysteem bij een volcane dan bij een GT of wat dan ook.


HIER heb ik het vernomen dat de temperatuurmeter zo'n 10-20 ?C te veel aangeeft. Toevallig betreft het hier ook AX Volcane's...maar waarschijnlijk zal dit ook wel gelden voor de rest van de AX'en


Bij mij kloppen de temperaturen wel ongeveer hoor, heb nog geen GT gezien waarbij het echt verre van klopt.

Aan de andere kant: ik heb alleen maar typ1 GT's gereden.

Overigens, een veel gemaakte fout is dat mensen denken dat koelwater gaat koken bij 100 graden.

Dit is NIET zo, afhankelijk van het koelsysteem is dit pas bij 115-125 graden, bij sommige exoten pas tegen de 150.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

denny wrote:Olie temp meter moet je trouwens goed wegzetten. op een plaats met rijwind geeft hij NOOIT goede waarden aan. enige juiaste mannier is eigenlijk via de pijlstok.


onderaan de carterpan is dus geen goede plek?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Browny wrote:
denny wrote:Olie temp meter moet je trouwens goed wegzetten. op een plaats met rijwind geeft hij NOOIT goede waarden aan. enige juiaste mannier is eigenlijk via de pijlstok.


onderaan de carterpan is dus geen goede plek?


Wel als je er in gedachten altijd 10 graden bij opteld.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Kakelbont wrote:
Browny wrote:
denny wrote:Olie temp meter moet je trouwens goed wegzetten. op een plaats met rijwind geeft hij NOOIT goede waarden aan. enige juiaste mannier is eigenlijk via de pijlstok.


onderaan de carterpan is dus geen goede plek?


Wel als je er in gedachten altijd 10 graden bij opteld.


afhankelijk van het jaargetijdeis dat dan denk ik :P
olietemp inwendig meten zonder dat er temperatuursinvloeden van buitenaf aanwezig zijn. Das het beste
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply