Bedrijfstemperatuur... discussie?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Bedrijfstemperatuur... discussie?

Post by kevin.broke »

Gideon wrote:die van mij wordt als je hard rijdt altijd 100-105 graden zomer of winter maakt niet uit, warmer wordt ie niet. als een auto stilstaat wordt ie altijd warmer. de AX'jes kruipen langzaam naar 95 graden en dan slaat de fan aan zakt ie weer terug en dan is het weer goed


Hierboven wordt beweerd dat de bedrijfstemperatuur van een auto hoger kan liggen dan het moment dat de fan aanslaat. Ik ben het hier niet mee eens; de bedrijfstemperatuur ligt tussen de temp waarbij de fan aanslaat en het moment dat de thermostaat de radiateur buitensluit.

Wat vinden jullie?

gertjuh
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 979
Joined: SatOct09, 2004 9:49:37 AM
Location: krimpen ad lek

Post by gertjuh »

Ik vindt dat het bij mij wel aardig werkt....



(maare dat bedoelde je vast niet)
Wie zijn gat heeft verbrand,
lag op 't strand met de jongeheer in het zand !

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Bij filerijden in de hitte kan de fan het soms niet bijbenen en dan wordt tie wel warmer als de 97 graden waarbij de fan aanslaat. Niet teveel warmer trouwens, dan is't nie goe
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

om met gertjuh mee te denken:

mijn fan draait altijd! :P

maaruhm, dat bedoeld kev ook niet he?

die bedrijfstemperatuur vind ik echt extreem.. je krijgt zeker als je flink doorrijdt behoorlijk wat rijwind koeling..

ok, er zit wel een hoop vermogen in dat bakkie, maar dan zou ik er echt voor zorgen dat je een grotere radiateur krijgt en de thermostaat eerder open laten gaan en de fan dus ook doorlussen. die temp laten worden vind ik niet echt verstandig :roll: (en ik kan het weten! :D)
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Dat is lariekoek...

Je moet de koelvloeistof een tempen... die sensoren wijken wel eens af na lange tijd..

Mijnes is keurig 90 graden.. maar dash geeft 100 aan!

Tevens kun je de fan later laten aanslaan.. dus bij 110 pas.. en dan terug laten koelen tot 95 ofzo... Tis maar net wat je wel..

Maar met een geijkte thermometer is het gauw gevonden.. dan zul je zien dat de koelvloeistof echt niet 110 is..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ja das waar natuurlijk brutus, ik ging ervanuit dat er in dat blok van gideon wel goede sensoren zaten aangezien dat blok nog niet zo heel lang terug gereviseerd was..

maar bedrijfstemp van boven de 100 is gewoon 'teveel'
al kan het idd wel.. als hij maar niet teveel hoger wordt.. mjah hierover zijn meningen verdeeld en heb ik er te weinig verstand van :P
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Sinds ik mijn hele koelsysteem op de kop heb gehad... Is die meting in het deshboard niet helemaal correct..

En zelfs de grotere 'bakken' die hebben zelfs een temp van rond de 90 - 100

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

maar daar wordt het systeem meestal op druk gezet he ;)

owh wacht das bij ons ook :P

nahja laat maar! :D
Image

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Brutus wrote:Dat is lariekoek...

Je moet de koelvloeistof een tempen... die sensoren wijken wel eens af na lange tijd..


Waar meet je dit ? :roll:

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Is een te lage temp. eigenlijk slecht?
Als je bijv. een maatje grotere radiateur in een 1.1 zou gooien. Lijkt me dat je temp. dan lager zal zijn als wanneer je je standaard radiator hebt.
Dat slecht of maakt et nie veel uit?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Lijkt me iig dat dat slecht is voor het verbruik, de motor moet meer moeite doen (=benzine verbruiken) om zichzelf op bedrijfstemperatuur te brengen en te houden.

(denk ik :roll: )

Onee, na het typen van dit stukje een ander inzicht gekregen :P

:arrow: Je hebt natuurlijk de thermostaat die de stroming van het koelwater in het koelcircuit kan regelen. Dus ik denk dat een grotere radiator niet van invloed is (iig niet negatief).

correct me if i'm wrong..

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Als de bedrijfstemperatuur te laag is .... dan kun je ook niet voluit racen.. Je rijdt immers ALTIJD eerst je wagentje warm! Dat heeft het blok nodig.. anders verne*k je het...

Een grotere radiator... of een andere thermostaat heeft allemaal invloed op de temp van het koelvloeistof..

Stel dat je bedrijfstemp niet hoger komt dan de 70 graden.. vliegt de thermostaat niet open... en zal het blokje nooit lekker warm worden... Ja, beetje warm door het intern koelcircuit...

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

ik lig altijd op de 90.. Soms op de 100 als het heel warm buiten is, maar dan draait het vennetje wel prima.. heb overigens een dikkere radiateur dan standaard! Merk niet veel verschil!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

laat ik dan ook maar gelijk vertellen dat de bedrijfstemperatuur van je moter niets maar dan ook niets met je koelsysteem te maken heeft.
De olie van je blok gaat op sommige punten dik over de 300 graden heen. Je koelsysteem probeert dit te koelen/verwarmen om de waarden acceptabel te houden. Je blok is dus ook niet op bedrijfstemperatuur als je koelsysteem dat is. als je koelsysteem dat net is is je olie echt nog niet op bedrijfstemperatuur. de temp van de olie ligt op dat moment ongeveer 10 graden hoger ongeveer. Echter als je koelwater waarden gaat berijken van rond de 110 graden neemt de olietemperatuur dermate toe dat deze zijn smerende eigenschappen kan gaan verliezen. zo niet gaat verbranden.
Je fan slaat dus ook tijdens fileverkeer eigenlijk altijd iets te laat aan.
De olietemperatuur is dan al heel wat meer gestegen als je koelwatertemperatuur aangezien de olietemperatuur maatgevend is voor je koelwatertemperatuur.
Daarom ook nooit na een half uur 190 je moter gelijk afzetten ookal is je koelwatertemperatuur mooi 90 graden. gun de olie ook de kans af te koelen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Wij hebben nog makkelijk praten met een paar litertjes olie!!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

denny wrote:Je blok is dus ook niet op bedrijfstemperatuur als je koelsysteem dat is. als je koelsysteem dat net is is je olie echt nog niet op bedrijfstemperatuur. de temp van de olie ligt op dat moment ongeveer 10 graden hoger ongeveer.


Ik heb altijd geleerd dat de olie veel langzamer warm wordt als het koelwater .
Dus met koude motor pas scheuren nadat het koelwater al een tijdje 90 is om de olie op laten warmen. :?:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Kakelbont wrote:
denny wrote:Je blok is dus ook niet op bedrijfstemperatuur als je koelsysteem dat is. als je koelsysteem dat net is is je olie echt nog niet op bedrijfstemperatuur. de temp van de olie ligt op dat moment ongeveer 10 graden hoger ongeveer.


Ik heb altijd geleerd dat de olie veel langzamer warm wordt als het koelwater .
Dus met koude motor pas scheuren nadat het koelwater al een tijdje 90 is om de olie op laten warmen. :?:


volgens mij zegt denny dat ook wel, alleen dat de olie temp dan al hoger ligt klopt volgens mij idd niet.

het langzamer opwarmen kan ik drie redenen voor bedenken

1 olie neemt warmte minder goed op

2 de olie heeft een minder grote rondstroomsnelheid en minder oppervlak waar het opgewarmt wordt.

3 de koude olie stroomt nog minder snel rond doordat het dikker wordt

aangezien ik geen olie temp meter op mn auto heb weet ik niet of de olie veel warmer wordt dan het koelwater bij "gewoon" gebruik.

Bij snellere blokjes wordt de olie weer extra gekoeld door het koelwater
(waarschijnlijk omdat de olie anders wel te heet wordt)

maar ja hoe heet ??

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Als ik 80 / 90 rijd is de geeft de meter in de auto 95 ?C aan.

Rijd ik 140 dan geeft ie ongeveer 110 ?C aan, 0aar zodra ik dan in een file of zo kom, daalt de temperatuur direct weer naar zo'n 95 ?C (op de meter.


Maar ik had hier op het forum al eens begrepen dat een Volcane al gauw 10 - 20 ?C te warm aangeeft.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

mhhh, nou die mening deel ik niet, er is niets anders aan het koelsysteem bij een volcane dan bij een GT of wat dan ook.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Drake wrote:mhhh, nou die mening deel ik niet, er is niets anders aan het koelsysteem bij een volcane dan bij een GT of wat dan ook.


dat niet nee.. maar de nauwkeurigheid veschilt wel eens...

En op het moment dat je een scheur hebt in je radiatorslang en je de boel weer gefixt hebt... veranderen de waarden ook wel wat...

Post Reply