Gideon wrote:die van mij wordt als je hard rijdt altijd 100-105 graden zomer of winter maakt niet uit, warmer wordt ie niet. als een auto stilstaat wordt ie altijd warmer. de AX'jes kruipen langzaam naar 95 graden en dan slaat de fan aan zakt ie weer terug en dan is het weer goed
Hierboven wordt beweerd dat de bedrijfstemperatuur van een auto hoger kan liggen dan het moment dat de fan aanslaat. Ik ben het hier niet mee eens; de bedrijfstemperatuur ligt tussen de temp waarbij de fan aanslaat en het moment dat de thermostaat de radiateur buitensluit.
Bij filerijden in de hitte kan de fan het soms niet bijbenen en dan wordt tie wel warmer als de 97 graden waarbij de fan aanslaat. Niet teveel warmer trouwens, dan is't nie goe
die bedrijfstemperatuur vind ik echt extreem.. je krijgt zeker als je flink doorrijdt behoorlijk wat rijwind koeling..
ok, er zit wel een hoop vermogen in dat bakkie, maar dan zou ik er echt voor zorgen dat je een grotere radiateur krijgt en de thermostaat eerder open laten gaan en de fan dus ook doorlussen. die temp laten worden vind ik niet echt verstandig (en ik kan het weten! )
ja das waar natuurlijk brutus, ik ging ervanuit dat er in dat blok van gideon wel goede sensoren zaten aangezien dat blok nog niet zo heel lang terug gereviseerd was..
maar bedrijfstemp van boven de 100 is gewoon 'teveel'
al kan het idd wel.. als hij maar niet teveel hoger wordt.. mjah hierover zijn meningen verdeeld en heb ik er te weinig verstand van
Is een te lage temp. eigenlijk slecht?
Als je bijv. een maatje grotere radiateur in een 1.1 zou gooien. Lijkt me dat je temp. dan lager zal zijn als wanneer je je standaard radiator hebt.
Dat slecht of maakt et nie veel uit?
Lijkt me iig dat dat slecht is voor het verbruik, de motor moet meer moeite doen (=benzine verbruiken) om zichzelf op bedrijfstemperatuur te brengen en te houden.
(denk ik )
Onee, na het typen van dit stukje een ander inzicht gekregen
Je hebt natuurlijk de thermostaat die de stroming van het koelwater in het koelcircuit kan regelen. Dus ik denk dat een grotere radiator niet van invloed is (iig niet negatief).
Als de bedrijfstemperatuur te laag is .... dan kun je ook niet voluit racen.. Je rijdt immers ALTIJD eerst je wagentje warm! Dat heeft het blok nodig.. anders verne*k je het...
Een grotere radiator... of een andere thermostaat heeft allemaal invloed op de temp van het koelvloeistof..
Stel dat je bedrijfstemp niet hoger komt dan de 70 graden.. vliegt de thermostaat niet open... en zal het blokje nooit lekker warm worden... Ja, beetje warm door het intern koelcircuit...
ik lig altijd op de 90.. Soms op de 100 als het heel warm buiten is, maar dan draait het vennetje wel prima.. heb overigens een dikkere radiateur dan standaard! Merk niet veel verschil!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link! Klik Hier!!
laat ik dan ook maar gelijk vertellen dat de bedrijfstemperatuur van je moter niets maar dan ook niets met je koelsysteem te maken heeft.
De olie van je blok gaat op sommige punten dik over de 300 graden heen. Je koelsysteem probeert dit te koelen/verwarmen om de waarden acceptabel te houden. Je blok is dus ook niet op bedrijfstemperatuur als je koelsysteem dat is. als je koelsysteem dat net is is je olie echt nog niet op bedrijfstemperatuur. de temp van de olie ligt op dat moment ongeveer 10 graden hoger ongeveer. Echter als je koelwater waarden gaat berijken van rond de 110 graden neemt de olietemperatuur dermate toe dat deze zijn smerende eigenschappen kan gaan verliezen. zo niet gaat verbranden.
Je fan slaat dus ook tijdens fileverkeer eigenlijk altijd iets te laat aan.
De olietemperatuur is dan al heel wat meer gestegen als je koelwatertemperatuur aangezien de olietemperatuur maatgevend is voor je koelwatertemperatuur.
Daarom ook nooit na een half uur 190 je moter gelijk afzetten ookal is je koelwatertemperatuur mooi 90 graden. gun de olie ook de kans af te koelen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny wrote:Je blok is dus ook niet op bedrijfstemperatuur als je koelsysteem dat is. als je koelsysteem dat net is is je olie echt nog niet op bedrijfstemperatuur. de temp van de olie ligt op dat moment ongeveer 10 graden hoger ongeveer.
Ik heb altijd geleerd dat de olie veel langzamer warm wordt als het koelwater .
Dus met koude motor pas scheuren nadat het koelwater al een tijdje 90 is om de olie op laten warmen.
denny wrote:Je blok is dus ook niet op bedrijfstemperatuur als je koelsysteem dat is. als je koelsysteem dat net is is je olie echt nog niet op bedrijfstemperatuur. de temp van de olie ligt op dat moment ongeveer 10 graden hoger ongeveer.
Ik heb altijd geleerd dat de olie veel langzamer warm wordt als het koelwater . Dus met koude motor pas scheuren nadat het koelwater al een tijdje 90 is om de olie op laten warmen.
volgens mij zegt denny dat ook wel, alleen dat de olie temp dan al hoger ligt klopt volgens mij idd niet.
het langzamer opwarmen kan ik drie redenen voor bedenken
1 olie neemt warmte minder goed op
2 de olie heeft een minder grote rondstroomsnelheid en minder oppervlak waar het opgewarmt wordt.
3 de koude olie stroomt nog minder snel rond doordat het dikker wordt
aangezien ik geen olie temp meter op mn auto heb weet ik niet of de olie veel warmer wordt dan het koelwater bij "gewoon" gebruik.
Bij snellere blokjes wordt de olie weer extra gekoeld door het koelwater
(waarschijnlijk omdat de olie anders wel te heet wordt)