start/loop motor probleem...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
start/loop motor probleem...
Ik heb weer eens een probleem met mijn AX Plaisier uit '91, hoop dat iemand mij kan helpen...
Het is al een tijdje zo dat ik problemen heb met starten van de motor als ik een dag de motor niet heb laten lopen. Als ik een dag oversla heeft m'n autootje problemen om te starten. Als het een beetje tegen zit (vooral nu het koud is) dan moet ik soms doorstarten tot de accu (1/2 jaar oud) leeg is (waarna ik deze weer op moet laden). Als ie eenmaal is gestart, gaat het starten de volgende dag met een draai aan het contact...
Bij het moelijke starten draait de startmotor goed, alleen lijkt het alsof ie 'm niet wil pakken. Bij dit moeizame starten is er soms een (mechanische) plof te horen vanuit de motor...
Nu is het zo dat m'n AX tijdens het rijden gisteren begon te sputteren (alsof benzine op was, wat niet het geval was) en de motor af sloeg. Als ik probeerde te starten sloeg de motor soms aan waarna na een beetje gas geven de motor weer afsloeg.
Omdat ik het idee had dat de motor op 'drie poten' liep (ook tijdens dat moeizame starten), heb ik vandaag de bougies vervangen en deze (samen met de bougieskabels) met vochtwerende spray behandeld.
Nu start ie nog slechter (gewoon niet). Soms draait de startmotor helemaal niet, als ie het doet lijkt alsof er een te grote weerstand is om de motor te starten.
Wat kan er nu aan de hand zijn? De motor 'zweet' ook een beetje in die bekende hoek (bij dynamo / distributieriem), kan het daar iets meet te maken hebben?
Ik zag tijdens de bougie wissel dat er een aansluiting op het injectiehuis zit, waar een (wit/gelig) slangetje heeft gezeten (zie foto), waar is die voor? Kan het daar iets mee te maken hebben?
HELP!
Het is al een tijdje zo dat ik problemen heb met starten van de motor als ik een dag de motor niet heb laten lopen. Als ik een dag oversla heeft m'n autootje problemen om te starten. Als het een beetje tegen zit (vooral nu het koud is) dan moet ik soms doorstarten tot de accu (1/2 jaar oud) leeg is (waarna ik deze weer op moet laden). Als ie eenmaal is gestart, gaat het starten de volgende dag met een draai aan het contact...
Bij het moelijke starten draait de startmotor goed, alleen lijkt het alsof ie 'm niet wil pakken. Bij dit moeizame starten is er soms een (mechanische) plof te horen vanuit de motor...
Nu is het zo dat m'n AX tijdens het rijden gisteren begon te sputteren (alsof benzine op was, wat niet het geval was) en de motor af sloeg. Als ik probeerde te starten sloeg de motor soms aan waarna na een beetje gas geven de motor weer afsloeg.
Omdat ik het idee had dat de motor op 'drie poten' liep (ook tijdens dat moeizame starten), heb ik vandaag de bougies vervangen en deze (samen met de bougieskabels) met vochtwerende spray behandeld.
Nu start ie nog slechter (gewoon niet). Soms draait de startmotor helemaal niet, als ie het doet lijkt alsof er een te grote weerstand is om de motor te starten.
Wat kan er nu aan de hand zijn? De motor 'zweet' ook een beetje in die bekende hoek (bij dynamo / distributieriem), kan het daar iets meet te maken hebben?
Ik zag tijdens de bougie wissel dat er een aansluiting op het injectiehuis zit, waar een (wit/gelig) slangetje heeft gezeten (zie foto), waar is die voor? Kan het daar iets mee te maken hebben?
HELP!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Rookte de auto ook toen je em probeerde te starten?
Ik had nadat ik mn koppakking dr uit blies ook moeite om hem gestart te krijgen, vermoed dat dr water in een cylinder stond waardoor de motor niet rond kon gaan.
Accu is verder nog wel goed, want anders dan zou dat uiteraard ook een reden kunnen zijn dat ie niet goed wil starten, mmisschien een probleem met de dynamo, te lage spanning waardoor ie ook niet goed meer vonkt?
Ik had nadat ik mn koppakking dr uit blies ook moeite om hem gestart te krijgen, vermoed dat dr water in een cylinder stond waardoor de motor niet rond kon gaan.
Accu is verder nog wel goed, want anders dan zou dat uiteraard ook een reden kunnen zijn dat ie niet goed wil starten, mmisschien een probleem met de dynamo, te lage spanning waardoor ie ook niet goed meer vonkt?
peter wrote:Mijn eerste idee is je bougiekabels, die heb je los gehad en nu wil het helemaal niet meer.... ik zou een nieuw setje halen!
Samen met een verdelerkap + rotor
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
daar hoort een oranje dopje op te zitten
tevens zitten je luchtfilterhuis niet goed gemonteerd of mist deze een rubbere ring.
aangezien je o.a. bougies en kabels los hebt gehad ben ik benieuwd of je ook aan je ontsteking/verdeler hebt gezeten.
daar waar de bougiekabels beginnen.
tevens zitten je luchtfilterhuis niet goed gemonteerd of mist deze een rubbere ring.
aangezien je o.a. bougies en kabels los hebt gehad ben ik benieuwd of je ook aan je ontsteking/verdeler hebt gezeten.
daar waar de bougiekabels beginnen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Joost wrote:daar hoort een oranje dopje op te zitten
...
aangezien je o.a. bougies en kabels los hebt gehad ben ik benieuwd of je ook aan je ontsteking/verdeler hebt gezeten.
daar waar de bougiekabels beginnen.
Dat oranje dopje sluit het af, waarvoor is het?
En ja, ik heb de bougiekabels los gehad (beide kanten dus) en ingespoten met vochtwerende spray, had ik dat niet moeten doen?
berend wrote:Joost wrote:daar hoort een oranje dopje op te zitten
...
aangezien je o.a. bougies en kabels los hebt gehad ben ik benieuwd of je ook aan je ontsteking/verdeler hebt gezeten.
daar waar de bougiekabels beginnen.
Dat oranje dopje sluit het af, waarvoor is het?
En ja, ik heb de bougiekabels los gehad (beide kanten dus) en ingespoten met vochtwerende spray, had ik dat niet moeten doen?
Inspuiten kan geen kwaad, maar als er ergens een breukje in 1 van die kabels zit zal het er niet beter op zijn geworden, heb het zelf al eens meegemaakt.
Heb nu net de bougiekabels vervangen en hij start weer hardstikke goed!
Alleen is nu het nieuwe probleem er nog...
De motor slaat steeds af als ik 'm laat draaien om de ecu in te regelen (na resetten). Hij loopt wel redelijk goed stationair, maar zakt op een gegeven moment tot de motor bijna afslaat maar komt dan weer terug op stationair. Dat doet ie een paar keer, totdat de motor er mee stopt.
Alleen is nu het nieuwe probleem er nog...
De motor slaat steeds af als ik 'm laat draaien om de ecu in te regelen (na resetten). Hij loopt wel redelijk goed stationair, maar zakt op een gegeven moment tot de motor bijna afslaat maar komt dan weer terug op stationair. Dat doet ie een paar keer, totdat de motor er mee stopt.
peter wrote:Dat kan inderdaad gebeuren bij het inregelen van de ecu, gewoon opnieuw starten, verder overal afblijven.....hij moet 10~15 minuten stationair draaien
maar hoe vaak mag ie afslaan dan? Eerdere keren sloeg ie misschien 1 of 2 keer af...
En daarbij komt dat de motor begon af te slaan terwijl hij goed ingeregeld was...
Ik denk dat 2 keer niet heel slecht is... Gewoon opnieuw starten en laten regelen tot ie lekker warm is en goed loopt. Als ie na een paar (reset-) pogingen nog steeds niet lekker loopt zou ik me pas over iets anders zorgen gaan maken... Maar als ie tijdens resetten voor de 2e keer afslaat gewoon weer starten en door laten regelen.
Kijk uit, een Cactussssss
pcrodent wrote:Als ie na een paar (reset-) pogingen nog steeds niet lekker loopt zou ik me pas over iets anders zorgen gaan maken...
Denk dat ik me ergens anders zorgen over moet maken, heb 'm elke keer wel 10 keer opnieuw moeten starten (al drie keer gereset), in het begin hield ie wel 5 minuten gewoon stationair (met af en toe een beetje bijregelen), maar nadat ie dan afslaat en ik opnieuw start slaat ie veel sneller af...
De motor liep enkele dagen geleden nog prima, tot dat moment dat ie dus spontaan afsloeg, sindsdien heeft ie nog geen 10 minuten gewoon gedraaid...
Heb onderstussen de lambdasonde ook los gehad, maar dat bracht geen verandering...
Oh, help ik kom er niet uit...