Functie carterontluchtingsslang

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Functie carterontluchtingsslang

Post by pcrodent »

Ik heb er nu wel een blinkend nieuwe inzitten van mijn homies bij Citroen Etoile maarre.... waarvoor is ie eigenlijk?

Image
Kijk uit, een Cactussssss

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Volgens mij om problemen te voorkomen als er in het carter te veel olie aanwezig is en bij overdruk kan de lucht weg. Zou het anders niet weten. :?

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

ook om de smerige lucht die er uit komt te verbranden in je moter :wink:
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

citro-power wrote:Volgens mij om problemen te voorkomen als er in het carter te veel olie aanwezig is en bij overdruk kan de lucht weg. Zou het anders niet weten. :?


Lucht kan toch ook weg als er geen slang zit maar een gat?
En als er teveel olie in zit schiet je er toch niets mee op om het overschot richting luchtfilter en injectiehuis te sturen?

edit: typfout
Last edited by pcrodent on FriDec30, 2005 12:28:58 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

De carter is dat ding waar luchtfilterhuis aan vast zit? :roll:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Is het niet gewoon om lucht af te voeren? Ik kan me voorstellen dat alleen een gat niet handig is omdat er dan olie uit zou kunnen gutsen. Vandaar een slangetje. Maar ik kan me ook voorstellen dat het afvoeren van olie via die slang niet handig is. Dan kan ie twee kanten op: injectiehuis en luchtfilter en beide lijken me niet wenselijk...
Dus stel je nou voor (heb je mij weer met een gedachtenexperiment), je legt het slangetje z? aan dat de overschotlucht naar buiten wordt geblazen. Een soort extra uitlaat zeg maar. Dan recirculeer je geen lucht (dat lijkt me namelijk iets slechts, die lucht bevat minder zuurstof lijkt mij) en zou je dus meer vermogen moeten hebben? Je zou kunnen aanvoeren dat de slang nu niet vacu?m wordt gezogen (wordt ie dat normaal wel eigenlijk?) maar als je een beetje snelheid hebt ben je van dat probleem af als je uitlaatje een beetje aan de buitenkant van je auto hangt.

Maar zoals gewoonlijk klopt hier waarschijnlijk nix van.... waar maak ik dit keer de fout? :)
Kijk uit, een Cactussssss

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

volgens mij is het gewoon om als ontluchting van je onderdruk in t blok die het opbouwt als t draait.. en kan wel eens olie uit komen maar dan is je motor echt goed ten eind...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

pcrodent wrote:Lucht kan toch ook weg als er geen slang zit maar een gat?
En als er teveel olie in zit schiet je er toch niets mee op om het overschot richting luchtfilter en injectiehuis te sturen?
edit: typfout


De lucht kan idd gewoon weg als er geen slang op zit. Maar als het een open gat is kan er vuil in vallen en kunnen er spatjes olie uit vliegen.

Vuil onder je klepdeksel en in het carter is absoluut niet om aan te raden. Dus nu komt de slang achter het lucht filter uit. Dan kan er nooit vuil in vallen.
Op de foto zie je dat er ook een heel klein beetje olie uit komt. De aansluiting van de slang aan het luchtfilterhuis is een beetje 'nat'.
Dit is normaal echter zo weinig dat je in het olieverbuik niks zult merken. Als olie heet is, dan is olie ook heel dun. Het lijkt dan al snel of er veel olie uit komt.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ok thanx klinkt logisch.

Hou ik nog ??n vraag over: als je die slang nou zo aanlegt dat ie een 2e uitlaat wordt, wat heeft dat voor effect (if any)?
Kijk uit, een Cactussssss

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Dat heeft geen effect. Alleen als er dan dus een beetje olie uit komt drupt dat ergens op in je motorruimte. Ligt er natuurlijk aan waar die slang uitkomt. Het kan ook op de weg druppelen en volgens mij is dat verboden. Is namelijk milieuvervuiling.

Nu komt de olie in het luchtfilter, wordt weer meegezogen in de motor en verbrand. Niemand die er iets van merkt en niet zo slecht voor het milieu.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ah was al te laat sorry :oops:

Maar ik begrijp het nu dubbel, thanx! :)

Is dit trouwens waar de zwarte smurrie vandaan komt die je wel in het injectiehuis vindt?
Kijk uit, een Cactussssss

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik denk het wel. Die olie komt ook in je injectiehuis en is zwart.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

jup

omdit te verkopen heb ik een aa drink flesje gepakt, gaatje er in gemaakt en de slang er in... alleen na lang statioair lopen gaat t wel een beetje stinken...

zie foto ( wel beetje groot maaranders zie je het niet )

Image
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

stond ergens hierboven dat olie in het injectiehuis niet wenselijk is?

dit maakt echter niets uit.. en eigenlikis het juist wel goed, het smeert de contactjes gelijk en ook de gasklep e.d.

beetje olieverbruiken (lees beetje) is voor de motor helemaal niet ongunstig.. en in veel gevallen juist beter.. beetje smering!

wat ik me eigenlijk veel meer afvraag, (ik dacht hte te weten maar twijfel) waar is dat andere slangetje voor.. dat vanaf onderzijde inlaatspruitstuk naar die carterontluchtingsslang loopt??
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Om de aanzuiging bij stationair veilig te stellen?

de gasklep staat dan bijna dicht dus de aanzuigende kracht vd langsstromende lucht is dan te klein dus xtra afzuiging door vacuum
bij gasklep?

Leuke hypothese toch :P

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

bz10: Klopt en staat in het luchtfiltervragentopic, ergens rond p8 of p10 ofzo! :) Heb 'm net doorgelezen tbv de FAQ...
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Marc dat je dat hebt gemist. Dat heb ik pas nog ergens getypt. Ga je schamen en dan ergens zoeken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

De AX van m'n vriendin stinkt naar carterontluchting als ie een tijdje stationair loopt. Nu heb ik zelf wel bedacht dat dat door lekken van dat slangetje moet komen maar het slangetje is gewoon dicht... Idee?n?
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

aluit het slangetje goed aan? Misschien lekt het ergens bij het luchtfilterhuis of bij de aansluiting hiervan op de carburateur/injectiehuis.

Post Reply