Functie carterontluchtingsslang
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Functie carterontluchtingsslang
Ik heb er nu wel een blinkend nieuwe inzitten van mijn homies bij Citroen Etoile maarre.... waarvoor is ie eigenlijk?
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
citro-power wrote:Volgens mij om problemen te voorkomen als er in het carter te veel olie aanwezig is en bij overdruk kan de lucht weg. Zou het anders niet weten.
Lucht kan toch ook weg als er geen slang zit maar een gat?
En als er teveel olie in zit schiet je er toch niets mee op om het overschot richting luchtfilter en injectiehuis te sturen?
edit: typfout
Last edited by pcrodent on FriDec30, 2005 12:28:58 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss
Is het niet gewoon om lucht af te voeren? Ik kan me voorstellen dat alleen een gat niet handig is omdat er dan olie uit zou kunnen gutsen. Vandaar een slangetje. Maar ik kan me ook voorstellen dat het afvoeren van olie via die slang niet handig is. Dan kan ie twee kanten op: injectiehuis en luchtfilter en beide lijken me niet wenselijk...
Dus stel je nou voor (heb je mij weer met een gedachtenexperiment), je legt het slangetje z? aan dat de overschotlucht naar buiten wordt geblazen. Een soort extra uitlaat zeg maar. Dan recirculeer je geen lucht (dat lijkt me namelijk iets slechts, die lucht bevat minder zuurstof lijkt mij) en zou je dus meer vermogen moeten hebben? Je zou kunnen aanvoeren dat de slang nu niet vacu?m wordt gezogen (wordt ie dat normaal wel eigenlijk?) maar als je een beetje snelheid hebt ben je van dat probleem af als je uitlaatje een beetje aan de buitenkant van je auto hangt.
Maar zoals gewoonlijk klopt hier waarschijnlijk nix van.... waar maak ik dit keer de fout?
Dus stel je nou voor (heb je mij weer met een gedachtenexperiment), je legt het slangetje z? aan dat de overschotlucht naar buiten wordt geblazen. Een soort extra uitlaat zeg maar. Dan recirculeer je geen lucht (dat lijkt me namelijk iets slechts, die lucht bevat minder zuurstof lijkt mij) en zou je dus meer vermogen moeten hebben? Je zou kunnen aanvoeren dat de slang nu niet vacu?m wordt gezogen (wordt ie dat normaal wel eigenlijk?) maar als je een beetje snelheid hebt ben je van dat probleem af als je uitlaatje een beetje aan de buitenkant van je auto hangt.
Maar zoals gewoonlijk klopt hier waarschijnlijk nix van.... waar maak ik dit keer de fout?
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
pcrodent wrote:Lucht kan toch ook weg als er geen slang zit maar een gat?
En als er teveel olie in zit schiet je er toch niets mee op om het overschot richting luchtfilter en injectiehuis te sturen?
edit: typfout
De lucht kan idd gewoon weg als er geen slang op zit. Maar als het een open gat is kan er vuil in vallen en kunnen er spatjes olie uit vliegen.
Vuil onder je klepdeksel en in het carter is absoluut niet om aan te raden. Dus nu komt de slang achter het lucht filter uit. Dan kan er nooit vuil in vallen.
Op de foto zie je dat er ook een heel klein beetje olie uit komt. De aansluiting van de slang aan het luchtfilterhuis is een beetje 'nat'.
Dit is normaal echter zo weinig dat je in het olieverbuik niks zult merken. Als olie heet is, dan is olie ook heel dun. Het lijkt dan al snel of er veel olie uit komt.
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Dat heeft geen effect. Alleen als er dan dus een beetje olie uit komt drupt dat ergens op in je motorruimte. Ligt er natuurlijk aan waar die slang uitkomt. Het kan ook op de weg druppelen en volgens mij is dat verboden. Is namelijk milieuvervuiling.
Nu komt de olie in het luchtfilter, wordt weer meegezogen in de motor en verbrand. Niemand die er iets van merkt en niet zo slecht voor het milieu.
Nu komt de olie in het luchtfilter, wordt weer meegezogen in de motor en verbrand. Niemand die er iets van merkt en niet zo slecht voor het milieu.
Heb het antwoord al gevonden:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... &start=180
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... &start=180
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
stond ergens hierboven dat olie in het injectiehuis niet wenselijk is?
dit maakt echter niets uit.. en eigenlikis het juist wel goed, het smeert de contactjes gelijk en ook de gasklep e.d.
beetje olieverbruiken (lees beetje) is voor de motor helemaal niet ongunstig.. en in veel gevallen juist beter.. beetje smering!
wat ik me eigenlijk veel meer afvraag, (ik dacht hte te weten maar twijfel) waar is dat andere slangetje voor.. dat vanaf onderzijde inlaatspruitstuk naar die carterontluchtingsslang loopt??
dit maakt echter niets uit.. en eigenlikis het juist wel goed, het smeert de contactjes gelijk en ook de gasklep e.d.
beetje olieverbruiken (lees beetje) is voor de motor helemaal niet ongunstig.. en in veel gevallen juist beter.. beetje smering!
wat ik me eigenlijk veel meer afvraag, (ik dacht hte te weten maar twijfel) waar is dat andere slangetje voor.. dat vanaf onderzijde inlaatspruitstuk naar die carterontluchtingsslang loopt??
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch