stabilisatorstang stuk?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
combl
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

stabilisatorstang stuk?

Post by combl »

Hoi, ik heb net een AX GTI gekocht, alles helemaal top, maar er zit een irritant kloppen geluid in de auto bij het doorschakelen en bij hobbels in de weg. Ik heb net de rechtermotorsteun vervangen want die was gescheurd (rubber) maar het kloppende geluid blijf.

Het is net of er iets los zit. Zou het 1 van mijn stabilisatorstangen kunnen zijn, en zo ja hoe test je of deze nog goed zijn??

Alvast bedankt voor de tips.

Otto

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Re: stabilisatorstang stuk?

Post by kevin.broke »

combl wrote:Hoi, ik heb net een AX GTI gekocht, alles helemaal top, maar er zit een irritant kloppen geluid in de auto bij het doorschakelen en bij hobbels in de weg. Ik heb net de rechtermotorsteun vervangen want die was gescheurd (rubber) maar het kloppende geluid blijf.

Het is net of er iets los zit. Zou het 1 van mijn stabilisatorstangen kunnen zijn, en zo ja hoe test je of deze nog goed zijn??

Alvast bedankt voor de tips.

Otto

aandrijfassen?

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Bij hobbels kan een boenk komen als je veren "los" zitten in de veerschotels.
Bij doorschakelen denk ik aan een draagarm.

Verder kan een boenkje een aandrijfas zijn, zwak plekje van een AX, maar dan hoor je het vooral in bochten.

Ow, en een AX heeft max. ??n stabilisatorstang, ik geloof dat dat ook voor de GTI geldt. Ik heb trouwens nog nooit gehoord van iemand die 'm kapot wist te krijgen, dus het zou me sterk verbazen als dat bij jou de stabi stuk is...

Heb ooit ook een boenkje gehad dus heb een heleboel gelezen over alle verschillende soorten boenkjes die een AX kan hebben ;) maar ik kan het verkeerd hebben onthouden... Dus wacht even op reacties van wijzere personen!

Succes!

En: welkom op het forum!! :)
Kijk uit, een Cactussssss

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Een aandrijfas kan ook een schurend geluid gaan maken. Kijken of de as nog goed is is voor een techneut niet zo moeilijk.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

controleer de 3 boutjes maar eens onder je accu van die motorsteun

het zal niet de eerste zijn waarvan 1 van de 2 buitenste zijn afgebroken.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Joost wrote:controleer de 3 boutjes maar eens onder je accu van die motorsteun

het zal niet de eerste zijn waarvan 1 van de 2 buitenste zijn afgebroken.

:? Motorsteunen is wel een zwak punt of niet? Lekker gezond, word je accu dus constant van onderen aangevallen..

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

overigens heeft een GTI toch 2 stabi-stangen? ook 1tje in de achteras?

maar dat terzijde..

controleer eens op speling vd rubbers van de ophanging als jij denkt dat het daar uit komt! die beugeltjes vd stabistangen willen nog wel eens breken :roll:
Image

combl
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by combl »

Het zijn zeker niet de aandrijfassen, dat klinkt anders. Het is echt een bonkend geluid, vooral als je over drempels rijdt. Dan is het net of de hele boel los zit voorin.

btw, met stabilisatorstang bedoelde ik eigenlijk de 2 rechtopstaande stangen met kogels aan beide uiteinden. . Maar het is zeker die gebogen stang die aan de onderkant van de auto met beugels en rubbers vast zit?

iemand nog een idee..

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

q01z wrote:overigens heeft een GTI toch 2 stabi-stangen? ook 1tje in de achteras?

nee, alleen voor, of dan zou hij een beter onderstel moeten hebben dan een saxo vts :wink:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

het zou ook kunnen zijn dat je demper los zit. Moet je je auto opkrikken en in je veer dat hoesje even naar boven trekken.Dan zie je een grote ring die kan je vaster draaien met een doorslag en een hamer
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by edwin ss50 »

een gti heeft voor een stabilisator stang met daaraan twee "stokjes" aan de voorpoten, deze zijn weleens versleten en dan bonkt ie.
maar dit heeft alleen een gti multipoint.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

combl
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by combl »

Ja die bedoelde ik in eerste instantie, ik weet nu ook hoe ze heten: Reactiestang(en).

Bedankt voor alle tips, ik ga morgen even proberen uit te vogelen wat het probleem is.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by edwin ss50 »

tussen die reactiestangen zitten kogeltjes en deze zijn dan versleten, ik geloof dat ze iets van 40 euro per stuk kosten, en ze zijn heel gemakkelijk te vervangen.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

Post Reply