Zuinig rijden???

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Zuinig rijden???

Post by Mekkio »

q01z wrote:een AX1.1 moet met gemak 1:17 kunnen halen en bij zeer zuinig rijden schijnt 1:19 ook mogelijk te zijn. (ook met 4bak)
bij mij is het verbuik zo 1:18/19 en ik rij niet rustig (lees plankgas).. met een 1.1i is geloofk het verbruik zo rond de 1:17 dus reken maar uit hoever je komt op je tank :)

Rio97 wrote:Ik rij al bijna twee jaar rond de 1:18 in mijn 1.1 met 4bak :D

peter wrote:Persoonlijk blijf ik gewoon Shell tanken omdat mijn auto beduidend zuiniger en soepeler loopt op V-power. Als ik het verbruik verreken met de benzineprijs ben ik met V-power goedkoper uit dan met euro 95 van de Tango

Brutus wrote:Ik rijd zelf 1:15... minimaal..


Ik snap niet hoe de meesten hier zo zuinig kan rijden, als et mij keer op keer niet lukt.
-) Ik rij nie hard;
-) ik schakel altijd netjes op tijd (50 in z'n 4 en 70 in z'n 5);
-) ik race er niet mee (hard optrekken en zo);
Ik rij ook weer niet veel op de snelweg, maar van de keren dat ik veel op de snelweg heb gereden heb ik niet eens zoveel zuiniger gereden.

Als ik et zo terugreken, heb ik vorige week naar Belgi? 1:16,7 gereden op V-Power :? En dat met een constante snelheid van 115 km/h...
Woon-werk verkeer en gewoon rondrijden hier (bijna geen snelweg dus) zit ik met V-Power op 1:14,6...
Ga nie raar zitten denken van "wat moet hij nou met V-Power!?". Wilde et een keertje uittesten of et echt zuiniger rijd en met meer pit. Pit misschien wel, maar zuiniger echt niet! Sterker nog, ik rij beter op gewone 95 als op V-Power :?

Met gewone 95 rij ik 1:15,1. Bij de BP getankt, dus kwaliteits benzine. Geen "goedkope troep", dus daar ligt et ook nie aan. En dat rij ik dus altijd. Mijn verbruik zit gem. rond de 1:15 en das gemengd, wat snelweg en stadsverkeer. 550 km op een tank, dat haal ik er zo'n beetje altijd uit en dan gaat er een litertje of 36 in.

Vorige keer dat ik naar Belgi? reed, reed ik op 95. Reed toen constant 125 km/h in Belgi? zelf, met tussensprinten op de terugweg tot 150. Dus zeker niet rustig aangedaan. Heb toen alsnog 1:16,3 gereden. Als ik et zo bekijk, kan ik beter 95 tanken als V-Power. Dus hoe men erbij komt dat je zuiniger rijdt op V-power... Et klinkt logisch, maar ik merk het echt niet.

En waar et aan ligt... Ik zou et nie weten. Lijkt me sterk dat het enkelt ligt aan et feit dat ik niet elke dag op de snelweg zit :?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nahja, niet teveel klagen :P

tuurlijk het kan zuiniger.. maar dit is niet zo heel erg..

maaruhm wat je eens moet proberen, es een tankje wat hoger doortekken, niet absurd ofzo.. maar 50 in zn 2.. 90 in 3..

dan hoef je minder diep het gas in te trappen ;)

tenminste, ik weet dat de meeste +- zo rijden :)
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Zuinig rijden???

Post by Rio97 »

Mekkio wrote:
Rio97 wrote:Ik rij al bijna twee jaar rond de 1:18 in mijn 1.1 met 4bak :D


Geen "goedkope troep", dus daar ligt et ook nie aan. En dat rij ik dus altijd.


En dan tank ik altijd bij de witte pomp (afgelopen zaterdag voor 1,259) :twisted:

Een paar collega's hebben v-power ook getest en rijden daar idd zuiniger op, maar dat zijn wel auto's van nog geen drie jaar oud!
Zoals bij het "koude start" topic in technisch was te lezen heeft de garage laatst bij mij een extra weerstand op de temp sensor op het thermostaathuis eruit getrokken. De dag erop reed ik op en neer naar de N'gein meeting ongeveer 1:8 :?
Bij de volgende tankbeurt injectiereiniger door de tank gegooid en ik zat weer op 1:18 (bijgehouden).
Mischien 's injectereiniger proberen?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Re: Zuinig rijden???

Post by Mekkio »

q01z wrote:nahja, niet teveel klagen :P

tuurlijk het kan zuiniger.. maar dit is niet zo heel erg..


En ik klaag ook nie echt. Bedoel, 1:15 is nog zo slecht niet. Kan altijd erger ==> TTF 1:4 volgas in z'n Kadett :?
Maar als je toch keer op keer leest dan anderen veel zuiniger rijden, blijf ik het toch raar vinden dat ik, zelfs als ik me tank helemaal leeg rij op de snelweg, nooit bij die getallen in de buurt kom.

Rio97 wrote:Bij de volgende tankbeurt injectiereiniger door de tank gegooid en ik zat weer op 1:18 (bijgehouden).
Mischien 's injectereiniger proberen?


Injectiereiniger? :? Lees wel wat et is, maar weet nie waar je dat zou kunnen halen... Nog nooit van gehoord :?
En dat mik je gewoon zo in je tank? Bij de benzine?

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik rij behoorlijk door en rij toch nog 1:15, als ik rustig rij haal ik zo 1:20 (in vakanties)!

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Ik rij ook maar 1:14/1:15, ook als ik rustig rij. Op de snelweg rij ik altijd 120+, meestal 130.
Voor de rest rij ik redelijk door, en min. 1 keer per week gas ik flink door. Zowieso als ik naar m'n werk ga(5.30u beginnen, dus lekker rustig).

Maar ik heb ook al eens 1:12.88 gehaald, beetje teveel doortrekken :oops:


Maar ik moet wel zeggen dat ik heel veel kleine stukjes rij.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Ik rij met mijn 1.1i over 10.000 km gemeten met stads- en snelweg km's gemiddeld 1:16,4.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

ik rijd met me GT (1.4i dus) rond de 1 op 13 a 1:14,5. Ik trap ook best door en rij dus zowat net zo zuinig als jij :roll:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik reed met mijn GT richting limburg, continu in 5e versnelling, snelheden tussen de 110en 120per uur..

1:7.8
Image

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Ben 86 wrote:ik rijd met me GT (1.4i dus) rond de 1 op 13 a 1:14,5. Ik trap ook best door en rij dus zowat net zo zuinig als jij :roll:


Daarom snap ik et ook nie helemaal. Maar 1:13 vind ik veel erger als 1:15. Das een groot verschil, vind ik. Of je nou 1:15 of 1: 15,5 rijd, das een klein verschil. Alles meer als 1 is een verschil wat uitmaakt :)
Maar jij hebt een grotere motor en trapt door, en toch haal je bijna wat ik verbruik. Dat vind ik niet zo logisch. Ma jah, zal vast wel ergens iets verkeerds doen of er zal ergens iets niet 100% in orde zijn. Of beiden, dat kan ook nog :P

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

neonak reed met de GT die ik heb (nog met originele motor) altijd 1:14/1:15 en dat bij een heel erg zware rechtervoet en 2ton op de teller :roll:

verbruik ligt heel erg aan klepspeling, conditie en slijtage vd zuigerveren/kleppen/klepveren

maar Mekio, doe es klepjesstellen.. altijd leuk
Image

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

q01z wrote:neonak reed met de GT die ik heb (nog met originele motor) altijd 1:14/1:15 en dat bij een heel erg zware rechtervoet en 2ton op de teller :roll:

verbruik ligt heel erg aan klepspeling, conditie en slijtage vd zuigerveren/kleppen/klepveren

maar Mekio, doe es klepjesstellen.. altijd leuk


Ik zou nie weten hoe ik dat zou moeten doen :? Heb wel es ge?nformeerd bij de garage, maar dat kost ? 90 als ik et goed herinner, kleppen opnieuw laten afstellen.
Moet "binnenkort" toch naar de garage voor controle en volgens mij wordt dat standaard gedaan bij een grote beurt?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik weet niet of het standaard gedaan wordt.. (denk het niet)

90,-, tsja als het nodig is, dan is het het waard.. maar nog steeds DUUR!

met JS zijn we denk 20a25minuutjes bezig geweest (en dat alleen maar omdat JS ook de uitlaat op 0,20mm gezet had, kwam ik achter bij controle ;))

het stelt niet zoveel voor als je voelermaatjes hebt, en die kan je kopen bij de praxis o.i.d.

het moet echter wel secuur gebeuren
Image

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

q01z wrote:het moet echter wel secuur gebeuren


Daarom. En aangezien ik et nog nooit gedaan heb, lijkt et me nie zo verstandig dat zomaar te gaan doen. Straks wordt et alleen maar erger :?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Re: Zuinig rijden???

Post by IceByte »

Mekkio wrote:
q01z wrote:nahja, niet teveel klagen :P

tuurlijk het kan zuiniger.. maar dit is niet zo heel erg..


En ik klaag ook nie echt. Bedoel, 1:15 is nog zo slecht niet. Kan altijd erger ==> TTF 1:4 volgas in z'n Kadett :?
Maar als je toch keer op keer leest dan anderen veel zuiniger rijden, blijf ik het toch raar vinden dat ik, zelfs als ik me tank helemaal leeg rij op de snelweg, nooit bij die getallen in de buurt kom.


Mwoah, zn 1.6 8 klepper kan er ook wat van op volgas hoor, toen ik bij em was voor de achterspoiler had ie het over 1 op 7 op volgas met die 1.6, dus das ook niet echt zuinig te noemen

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Re: Zuinig rijden???

Post by Mekkio »

IceByte wrote:
Mekkio wrote:
q01z wrote:nahja, niet teveel klagen :P

tuurlijk het kan zuiniger.. maar dit is niet zo heel erg..


En ik klaag ook nie echt. Bedoel, 1:15 is nog zo slecht niet. Kan altijd erger ==> TTF 1:4 volgas in z'n Kadett :?
Maar als je toch keer op keer leest dan anderen veel zuiniger rijden, blijf ik het toch raar vinden dat ik, zelfs als ik me tank helemaal leeg rij op de snelweg, nooit bij die getallen in de buurt kom.


Mwoah, zn 1.6 8 klepper kan er ook wat van op volgas hoor, toen ik bij em was voor de achterspoiler had ie het over 1 op 7 op volgas met die 1.6, dus das ook niet echt zuinig te noemen


Neeh, das waar. Maar dat ligt aan zijn rijstijl :)
Als ik volgas zou rijden en dan begin te klagen over een verbruik van 1:10, dan moet ik toch eerst bij mezelf kijken en wezen om dat te verbeteren. Als je nou eenmaal volgas rijdt, accepteer je dat je meer verbruikt en moet je daarna ook nie zo zeuren ;)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

hehe, bij mn dieseltje maakt het niet zo bijster veel uit, misschien dat ik 1 op 18 rij als ik continu loop te planken, doe et niet omdat het nu niet echt prettig is voor het motortje

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Mekkio wrote:
q01z wrote:het moet echter wel secuur gebeuren


Daarom. En aangezien ik et nog nooit gedaan heb, lijkt et me nie zo verstandig dat zomaar te gaan doen. Straks wordt et alleen maar erger :?


tsja, je woont zover weg he! :D

misschien keer leuk voor op een parkeerplaatsmeeting
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Mijn AXje krijg ik ook niet hoger als 1:10 :evil: Niet leuk...
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

carbjes zijn over het algemeen duidelijk minder zuinig dan injectie.

rustige rijders hebben vaak meer last van vervuiling dan stevige trappers, dus is een beetje doorrijden vaak niet minder zuinig dan heel rustig.

verder, over extreme verbruiken gesproken:

bekende van me heeft een circuitauto, Alfa Romeo 75 V6 met getuned 24V-blok. Ding doet ong. 1:2-3 op het circuit :)

Nog erger: Amerikaans busje met een big-block erin. Als je die op z'n staart trapt rijd je 2:1 :lol:

Post Reply