kachelradiator

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber

kachelradiator

Post by Dirk »

Gisteren natte voeten gekrgen in de ax. Had al een week last van vieze schoenen maar gisteren begon het te stinken in de auto en ruit werd ontzettend smerig. Je raad het al KACHELRADIATOR KADUUK.

Nou is deze door de vorige eigenaar net iets meer dan een jaar geleden vervangen. Dus ik vraag me af of ik aanspraak kan maken op garantie. Een maand later moest ze ook de kopppakking later vervangen, dus hoop niet dat die ook weer aan de beurt komt.

Ik las op het forum dat iemand tijdelijk zijn kachelradiaot had doorgelust. Is dat verstandig denken jullie of belast je daar je koppakking onnodig mee.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

kan heel goed en maakt voor je koppakking niets of weinig uit..

het wordt alleen zo koud in je auto he! het zal je verbazen hoeveel dat scheelt, zelfs als je m nooit aan hebt staan..
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Wat er gebeurd kan zijn is dat door de kapotte koppakking er meer druk op het systeem heeft gestaan waardoor je radiator misschien iets beschadigd is geraakt, en nu is gaan lekken, had het met mn diesel ook, kachelradiator kapot, en de radiateur onder de kap, beide omdat ik zelf langere tijd doorgereden heb met de koppakking half gaar

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:Wat er gebeurd kan zijn is dat door de kapotte koppakking er meer druk op het systeem heeft gestaan waardoor je radiator misschien iets beschadigd is geraakt, en nu is gaan lekken, had het met mn diesel ook, kachelradiator kapot, en de radiateur onder de kap, beide omdat ik zelf langere tijd doorgereden heb met de koppakking half gaar

Eigelijk moet dat niet uitmaken. De radiatordop heeft een overdrukbeveiliging (die veer onder de dop).
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:
IceByte wrote:Wat er gebeurd kan zijn is dat door de kapotte koppakking er meer druk op het systeem heeft gestaan waardoor je radiator misschien iets beschadigd is geraakt, en nu is gaan lekken, had het met mn diesel ook, kachelradiator kapot, en de radiateur onder de kap, beide omdat ik zelf langere tijd doorgereden heb met de koppakking half gaar

Eigelijk moet dat niet uitmaken. De radiatordop heeft een overdrukbeveiliging (die veer onder de dop).

Klopt, maar je wil niet weten hoeveel druk dr op het systeem stond, vergeleken met dit nieuwe motortje, hij blies het teveel ook wel af, vandaar dat ik ook koelwater verloor, maar dr bleef altijd een flinke hoeveelheid druk op staan, ongeacht of ik nu een andere dop gebruikte of niet

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: kachelradiator

Post by ZX1.4i »

Dirk wrote:Een maand later moest ze ook de kopppakking later vervangen, dus hoop niet dat die ook weer aan de beurt komt.

Koppakking problemen bij een TU motor zijn eerder regel dan uitzondering.
Wat hier gebeurd is een klassiek geval van kachelradiator vervangen, maar niet goed ontlucht, het hoogste punt de kop word dan slecht gekoeld en plof zegt de koppakking :?. Dit komt helaas redelijk vaak voor, omdat men gewoon de moeite niet neemt om goed te ontluchten :cry:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Dirk »

IK heb nog eens goed gekeken maar het is andersom. Eerst is de koppakking vervangen en een maand later de kachelradiator. Dat was vrijdag precies een jaar geleden. Mijn voorstel aan de dealer was om de kosten van een nieuwe kachelradiator te delen, mar daar zag ie niks in. Hij wil dat ik langs kom en dan kijken ze wat ze kunnen doen.

Heb vandaag zelf maar eens gekeken. Alles eerst goed droog gemaakt en toen de koelvloeistof vervangen door water. (tijdelijk) Daarna het systeem ontlucht en goed warm laten lopen. Heb er nu net een uur mee gereden en de klachten lijken over. Geen smerige ramen er lijkt niets te lekken. Heb zoiets ook met mijn vorige ax gehad. Daarn lekte de gewone radiator een keer en na een keer doorspoelen van het koelsysteem was het over???

Snap er niks van maar als het zo blijft hoor je mij niet klagen

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Dirk wrote:IK heb nog eens goed gekeken maar het is andersom. Eerst is de koppakking vervangen en een maand later de kachelradiator. Dat was vrijdag precies een jaar geleden. Mijn voorstel aan de dealer was om de kosten van een nieuwe kachelradiator te delen, mar daar zag ie niks in. Hij wil dat ik langs kom en dan kijken ze wat ze kunnen doen.

Heb vandaag zelf maar eens gekeken. Alles eerst goed droog gemaakt en toen de koelvloeistof vervangen door water. (tijdelijk) Daarna het systeem ontlucht en goed warm laten lopen. Heb er nu net een uur mee gereden en de klachten lijken over. Geen smerige ramen er lijkt niets te lekken. Heb zoiets ook met mijn vorige AX gehad. Daarn lekte de gewone radiator een keer en na een keer doorspoelen van het koelsysteem was het over???

Snap er niks van maar als het zo blijft hoor je mij niet klagen

Ik zag ook niets lekken, en water krijg je geen vette ramen van :D
Steek je vinger maar ns onderin de kachelunit, toen kreeg ik wel natte vingers, alle nattigheid stond daar gewoon onderin

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Ik had gisteren ook allemaal koelvloeistof binnen. :evil: :evil: Dat was effe schrikken.

Gelukkig was het een lekke fles die achter de stoel stond :P :hello1:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Blijft grappig dat de meeste kachelradiateurs gaan lekken als het weer kouder word :?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Dirk »

Helaas het succes was idd van korte duur. Gisteren stroomde het koelwater weer het kachelhuis uit. Weet iemand hoe je de kachelradiator moet verwijderen zonder die pijpjes af te zagen. Wil de radiator eigenlijk nog terugbrengen want hij zit er net precies een jaar in. Vrees dat het hele dashbord los moet.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Dirk wrote:Helaas het succes was idd van korte duur. Gisteren stroomde het koelwater weer het kachelhuis uit. Weet iemand hoe je de kachelradiator moet verwijderen zonder die pijpjes af te zagen. Wil de radiator eigenlijk nog terugbrengen want hij zit er net precies een jaar in. Vrees dat het hele dashbord los moet.

Denk dat je daar toch niet onderuitkomt, of afzagen, of de complete kachelunit eruit, tis namelijk nogal een klotewerk :D

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

wil iedereen goed gaan opletten met water

het wordt weer onder NUL graden!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Dirk »

Toch maar voor de zaagoptie gekozen...
Nieuwe kachelradiator met pijpjes besteld. Was 50 euro bij de brezan.
Zit er al weer in en kan weer de weg op. Duurde nog wel even voordat de stank wegwas en alles droog !!

Post Reply