wie heeft er wel eens kleppen gesteld?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

wie heeft er wel eens kleppen gesteld?

Post by Buks »

Wie heeft het wel eens gedaan zelf, hoeveel werk was het qua tijd en moeite, en was er ook verschil te merken in

-motorkarakteristiek
-geluid
-verbruik
-topsnelheid

dank alvast voor de uitleg...

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Jaaaaaaa

Schop!!!!

Ik moet mijn kleppen ook stellen... Dus alle antwoorden en reacties zijn welkom!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

ik heb ondertussen aardig wat kleppen gesteld en 1 ding wat ik heb geleerd is dat ze bijna altijd goed staan. Maar het stelt heel weinig voor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

als mijn motor loopt hoor ik 'tok-tok-tok-tok'. Vooral bij stationair draaien. Zou dit ook met kleppen stellen verholpen kunnen worden?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

dus sander jij hebt totaal geen verschil gemerkt wat betreft verbruik en topsnelheid ofzo? Daar doen we het allemaal voor!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nee nog nooit. Maar dat is ook niet zo gek, ik heb nog nooit kleppen gehad die ontzettend niet goed stonden. Tokken dan denk ik eerder aan een slechte onsteking waardoor de tandwielen in je versnellingsbak lekker op elkaar staan te tikken ofzo. Slechte kleppen is meer een soort ratel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik merk ook totaal niets aan mn auto wat zou wijzen op slecht gestelde kleppen, maar aangezien ik geen concrete onderhoudsgeschiedenis ken, ben ik langzaam bezig om te kijken of dit soort dingen nodig zijn. Bovendien probeer ik de auto zo snel/zuinig mogelijk te krijgen en ben ik tot nu toe niet onder de indruk van de topsnelheid voor een 1.4 injectie (175 op de teller)...

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Buks wrote:dus sander jij hebt totaal geen verschil gemerkt wat betreft verbruik en topsnelheid ofzo? Daar doen we het allemaal voor!!


Euh.. Ik hoor een beste doffe knal bij het starten... Dat was voor mij een aanleiding dat de kleppen hoogstwaarschijnlijk niet goed stonden.. En merk nu ook dat hij minder zuiniger is gaan rijden..

Dus ik doe het ergens anders voor! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je kan het altijd proberen. Veel werk is het niet namelijk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Sander wrote:Je kan het altijd proberen. Veel werk is het niet namelijk.


Ja kerel,

Maar dan zou ik graag van jou willen horen hoe ik het moet doen, en waar ik op moet letten.. Heb er dus geen kaas van gegeten! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

oke voor dat je je motor openschroeft eerst even een setje voelermaatjes halen. Daarna staat er hier zeker ergens op het forum hoe het moet
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ax_mania
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 164
Joined: TueDec14, 2004 7:57:58 PM
Location: Den haag

Post by ax_mania »

klep spelling is 20/40
dus inlaat 20 en uitlaat 40

maar ik moet wel zeggen dat nadat ik me
kleppen heb gestelt dat ie beter is gaan lopen
maar dat komt ook omdat ze echt gruwelijk
verkeerd stonden en het verbruik is ook wel
geworden ..

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Ik kan het niet vinden...

Kan iemand een linkje onder dit onderwerp hangen, of de text hier heen kopieeren?
Ik wacht nog wel even tot het wat warmer wordt, maar toch :lol:

Ut Paterke

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Citroën AX 1991-1995 2. Benzinemotoren 2.2 Klepspeling controleren en afstellen



Klepspeling in mm


Inlaat (koud) 0,20 ? 0,05
Uitlaat (koud) 0,40 ? 0,05


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Contramoer klepstelbout 18 (1,8)
Kleppendeksel 5 (0,5)


Figuur 2.1: Afstellen van de klepspeling

- Verwijder de bougiekabels, de olievuldop met ontluchtingsslangen en alle slangen die de toegang tot het kleppendeksel belemmeren. Verwijder het kleppendeksel met de pakking.
Er zijn twee afstelmethoden om de kleppen af te stellen.

Eerste methode: tuimelen
Als kleppen op tuimelen staan betekent dit dat de uitlaatklep bijna gesloten is en de inlaatklep gaat openen. U bereikt dat moment door de krukas in de normale draairichting van de motor te verdraaien en hem in de stand te laten staan wanneer de inlaatklep begint te openen. De stelvolgorde is dan als volgt:


Tabel 2.3: Kleppen afstellen, 'tuimel'-methode

Kleppen cilinder 1 op tuimelen - Kleppen cilinder 4 afstellen
Kleppen cilinder 3 op tuimelen - Kleppen cilinder 2 afstellen
Kleppen cilinder 4 op tuimelen - Kleppen cilinder 1 afstellen
Kleppen cilinder 2 op tuimelen - Kleppen cilinder 3 afstellen
*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.

De tweede methode is die waarbij de uitlaatklep maximaal open wordt gezet.


Tabel 2.4: Kleppen afstellen, 'uitlaatklep geheel open'-methode



Uitlaatklep geheel Kleppen stellen van:
open van: Inlaat Uitlaat
Cilinder 1 Cilinder 3 Cilinder 4
Cilinder 3 Cilinder 4 Cilinder 2
Cilinder 4 Cilinder 2 Cilinder 1
Cilinder 2 Cilinder 1 Cilinder 3

*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.



- Zet de contramoeren van de klepstelbouten vast met 18 Nm.
- Monteer het kleppendeksel met de pakking en zet de bouten vast met 5 Nm.
- Breng alle bougiekabels en slangen weer aan.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hint van sander. Haal de bougies eruit. Verwijder het kapje wat over je distributie riem zit. Nou kan je met een sleutel 21 of als je die niet hebt een dop 22 de nokkeas verdraaien aan de bout waarmee dat tandwiel vastzit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Sander wrote:Hint van sander. Haal de bougies eruit. Verwijder het kapje wat over je distributie riem zit. Nou kan je met een sleutel 21 of als je die niet hebt een dop 22 de nokkeas verdraaien aan de bout waarmee dat tandwiel vastzit.


ow en bij de sport is het 10/30

speciaal voor sander, :P . de 1300 heeft een hogere compressie, ander ontsteekmoment en kan meer toeren draaien. daarom. 20/40 loopt een sport beroerd op (been there) 10/20 loopt als een trein als ie langzaam draait.
10/40 loopt als een gek bij hele hoge toerentallen maar is op langere termijn funest voor je kleppen.

laterss
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

OK jongens ff een vraagje:


Ik vind altijd als mn motor koud is, dat de auto erg lekker reageert op het gas (niet dat ik hoge toeren ga draaien, maar meer alsof je veel koppel onderin hebt). Als de motor warm is merk ik dit minder, dan krijg je een minder directe respons van de motor op een beweging van het gaspedaal, het voelt allemaal wat indirecter als het ware, voelt als minder koppel. Nu kan ik me voorstellen dat dat bijv komt door het rijkere mengsel wat ie in koude toestand van de ecu krijgt, maar ik bedacht me ook dat het misschien ligt aan de klepspeling, immers bij koude toestand zijn die kleppen nog niet uitgezet door de hitte, en misschien helpt dat ook bij het lekkerdere lopen. Zou dit enigsinds kunnen kloppen of is het lariekoek, want in dat geval ga ik misschien mn kleppen ietsje (let wel: een pietsie beetje) ruimer zetten dan ze nu staan, ze staan nu gewoon exact zoals de haynes het zegt 0,2/0,4 en ik zou ze dan bijv op 0,25 en 0,45 kunnen zetten. Maar goed eerst maar eens even informeren bij de echte technische mensen hier, misschien is mn verhaal gewoon onzin!!:)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

klepspeling kan, kan ook een lambda zijn die niet goed werkt, verder houden de meeste ax'jes wel een beetje in als die koud zijn.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

lambda doet het wel prima hoor! Mijn ax houdt juist niet in als ie koud is (sinds de vervroeger het weer doet) Maar denkt iemand dat mijn klepspelingsverhaal zou kunnen kloppen of is het onzin?

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Ik vind het een rotklusje om het te doen, heb het geduld er niet voor :wink:

Tikken doet een TU motor altijd wel een beetje, maar dat is bijna altijd afkomstig van de injector. Komt door de zwavelarme/vrije benzine, tank eens in Belgie en het tikken zal een stuk minder zijn, daar zit meer zwavel in de benzine. Die zooi smeert smeert de injector, vroeg of laat zal de injector een keer vastlopen door de zwavelvrije benzine, lees de verhalen van de ANWB maar :?

Een tol-tok-tok geluid bij stationair en lage toerentallen kunnen kantelende zuigers zijn, is een (onschuldig) kwaaltje van TU motoren.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Post Reply