wie heeft er wel eens kleppen gesteld?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
wie heeft er wel eens kleppen gesteld?
Wie heeft het wel eens gedaan zelf, hoeveel werk was het qua tijd en moeite, en was er ook verschil te merken in
-motorkarakteristiek
-geluid
-verbruik
-topsnelheid
dank alvast voor de uitleg...
-motorkarakteristiek
-geluid
-verbruik
-topsnelheid
dank alvast voor de uitleg...
Nee nog nooit. Maar dat is ook niet zo gek, ik heb nog nooit kleppen gehad die ontzettend niet goed stonden. Tokken dan denk ik eerder aan een slechte onsteking waardoor de tandwielen in je versnellingsbak lekker op elkaar staan te tikken ofzo. Slechte kleppen is meer een soort ratel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
ik merk ook totaal niets aan mn auto wat zou wijzen op slecht gestelde kleppen, maar aangezien ik geen concrete onderhoudsgeschiedenis ken, ben ik langzaam bezig om te kijken of dit soort dingen nodig zijn. Bovendien probeer ik de auto zo snel/zuinig mogelijk te krijgen en ben ik tot nu toe niet onder de indruk van de topsnelheid voor een 1.4 injectie (175 op de teller)...
Buks wrote:dus sander jij hebt totaal geen verschil gemerkt wat betreft verbruik en topsnelheid ofzo? Daar doen we het allemaal voor!!
Euh.. Ik hoor een beste doffe knal bij het starten... Dat was voor mij een aanleiding dat de kleppen hoogstwaarschijnlijk niet goed stonden.. En merk nu ook dat hij minder zuiniger is gaan rijden..
Dus ik doe het ergens anders voor!
-
- AX liefhebber
- Posts: 113
- Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
- Location: Alkmaar
Citroën AX 1991-1995 2. Benzinemotoren 2.2 Klepspeling controleren en afstellen
Klepspeling in mm
Inlaat (koud) 0,20 ? 0,05
Uitlaat (koud) 0,40 ? 0,05
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Contramoer klepstelbout 18 (1,8)
Kleppendeksel 5 (0,5)
Figuur 2.1: Afstellen van de klepspeling
- Verwijder de bougiekabels, de olievuldop met ontluchtingsslangen en alle slangen die de toegang tot het kleppendeksel belemmeren. Verwijder het kleppendeksel met de pakking.
Er zijn twee afstelmethoden om de kleppen af te stellen.
Eerste methode: tuimelen
Als kleppen op tuimelen staan betekent dit dat de uitlaatklep bijna gesloten is en de inlaatklep gaat openen. U bereikt dat moment door de krukas in de normale draairichting van de motor te verdraaien en hem in de stand te laten staan wanneer de inlaatklep begint te openen. De stelvolgorde is dan als volgt:
Tabel 2.3: Kleppen afstellen, 'tuimel'-methode
Kleppen cilinder 1 op tuimelen - Kleppen cilinder 4 afstellen
Kleppen cilinder 3 op tuimelen - Kleppen cilinder 2 afstellen
Kleppen cilinder 4 op tuimelen - Kleppen cilinder 1 afstellen
Kleppen cilinder 2 op tuimelen - Kleppen cilinder 3 afstellen
*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.
De tweede methode is die waarbij de uitlaatklep maximaal open wordt gezet.
Tabel 2.4: Kleppen afstellen, 'uitlaatklep geheel open'-methode
Uitlaatklep geheel Kleppen stellen van:
open van: Inlaat Uitlaat
Cilinder 1 Cilinder 3 Cilinder 4
Cilinder 3 Cilinder 4 Cilinder 2
Cilinder 4 Cilinder 2 Cilinder 1
Cilinder 2 Cilinder 1 Cilinder 3
*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.
- Zet de contramoeren van de klepstelbouten vast met 18 Nm.
- Monteer het kleppendeksel met de pakking en zet de bouten vast met 5 Nm.
- Breng alle bougiekabels en slangen weer aan.
Klepspeling in mm
Inlaat (koud) 0,20 ? 0,05
Uitlaat (koud) 0,40 ? 0,05
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Contramoer klepstelbout 18 (1,8)
Kleppendeksel 5 (0,5)
Figuur 2.1: Afstellen van de klepspeling
- Verwijder de bougiekabels, de olievuldop met ontluchtingsslangen en alle slangen die de toegang tot het kleppendeksel belemmeren. Verwijder het kleppendeksel met de pakking.
Er zijn twee afstelmethoden om de kleppen af te stellen.
Eerste methode: tuimelen
Als kleppen op tuimelen staan betekent dit dat de uitlaatklep bijna gesloten is en de inlaatklep gaat openen. U bereikt dat moment door de krukas in de normale draairichting van de motor te verdraaien en hem in de stand te laten staan wanneer de inlaatklep begint te openen. De stelvolgorde is dan als volgt:
Tabel 2.3: Kleppen afstellen, 'tuimel'-methode
Kleppen cilinder 1 op tuimelen - Kleppen cilinder 4 afstellen
Kleppen cilinder 3 op tuimelen - Kleppen cilinder 2 afstellen
Kleppen cilinder 4 op tuimelen - Kleppen cilinder 1 afstellen
Kleppen cilinder 2 op tuimelen - Kleppen cilinder 3 afstellen
*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.
De tweede methode is die waarbij de uitlaatklep maximaal open wordt gezet.
Tabel 2.4: Kleppen afstellen, 'uitlaatklep geheel open'-methode
Uitlaatklep geheel Kleppen stellen van:
open van: Inlaat Uitlaat
Cilinder 1 Cilinder 3 Cilinder 4
Cilinder 3 Cilinder 4 Cilinder 2
Cilinder 4 Cilinder 2 Cilinder 1
Cilinder 2 Cilinder 1 Cilinder 3
*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.
- Zet de contramoeren van de klepstelbouten vast met 18 Nm.
- Monteer het kleppendeksel met de pakking en zet de bouten vast met 5 Nm.
- Breng alle bougiekabels en slangen weer aan.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Hint van sander. Haal de bougies eruit. Verwijder het kapje wat over je distributie riem zit. Nou kan je met een sleutel 21 of als je die niet hebt een dop 22 de nokkeas verdraaien aan de bout waarmee dat tandwiel vastzit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Hint van sander. Haal de bougies eruit. Verwijder het kapje wat over je distributie riem zit. Nou kan je met een sleutel 21 of als je die niet hebt een dop 22 de nokkeas verdraaien aan de bout waarmee dat tandwiel vastzit.
ow en bij de sport is het 10/30
speciaal voor sander, . de 1300 heeft een hogere compressie, ander ontsteekmoment en kan meer toeren draaien. daarom. 20/40 loopt een sport beroerd op (been there) 10/20 loopt als een trein als ie langzaam draait.
10/40 loopt als een gek bij hele hoge toerentallen maar is op langere termijn funest voor je kleppen.
laterss
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
OK jongens ff een vraagje:
Ik vind altijd als mn motor koud is, dat de auto erg lekker reageert op het gas (niet dat ik hoge toeren ga draaien, maar meer alsof je veel koppel onderin hebt). Als de motor warm is merk ik dit minder, dan krijg je een minder directe respons van de motor op een beweging van het gaspedaal, het voelt allemaal wat indirecter als het ware, voelt als minder koppel. Nu kan ik me voorstellen dat dat bijv komt door het rijkere mengsel wat ie in koude toestand van de ecu krijgt, maar ik bedacht me ook dat het misschien ligt aan de klepspeling, immers bij koude toestand zijn die kleppen nog niet uitgezet door de hitte, en misschien helpt dat ook bij het lekkerdere lopen. Zou dit enigsinds kunnen kloppen of is het lariekoek, want in dat geval ga ik misschien mn kleppen ietsje (let wel: een pietsie beetje) ruimer zetten dan ze nu staan, ze staan nu gewoon exact zoals de haynes het zegt 0,2/0,4 en ik zou ze dan bijv op 0,25 en 0,45 kunnen zetten. Maar goed eerst maar eens even informeren bij de echte technische mensen hier, misschien is mn verhaal gewoon onzin!!:)
Ik vind altijd als mn motor koud is, dat de auto erg lekker reageert op het gas (niet dat ik hoge toeren ga draaien, maar meer alsof je veel koppel onderin hebt). Als de motor warm is merk ik dit minder, dan krijg je een minder directe respons van de motor op een beweging van het gaspedaal, het voelt allemaal wat indirecter als het ware, voelt als minder koppel. Nu kan ik me voorstellen dat dat bijv komt door het rijkere mengsel wat ie in koude toestand van de ecu krijgt, maar ik bedacht me ook dat het misschien ligt aan de klepspeling, immers bij koude toestand zijn die kleppen nog niet uitgezet door de hitte, en misschien helpt dat ook bij het lekkerdere lopen. Zou dit enigsinds kunnen kloppen of is het lariekoek, want in dat geval ga ik misschien mn kleppen ietsje (let wel: een pietsie beetje) ruimer zetten dan ze nu staan, ze staan nu gewoon exact zoals de haynes het zegt 0,2/0,4 en ik zou ze dan bijv op 0,25 en 0,45 kunnen zetten. Maar goed eerst maar eens even informeren bij de echte technische mensen hier, misschien is mn verhaal gewoon onzin!!:)
Ik vind het een rotklusje om het te doen, heb het geduld er niet voor
Tikken doet een TU motor altijd wel een beetje, maar dat is bijna altijd afkomstig van de injector. Komt door de zwavelarme/vrije benzine, tank eens in Belgie en het tikken zal een stuk minder zijn, daar zit meer zwavel in de benzine. Die zooi smeert smeert de injector, vroeg of laat zal de injector een keer vastlopen door de zwavelvrije benzine, lees de verhalen van de ANWB maar
Een tol-tok-tok geluid bij stationair en lage toerentallen kunnen kantelende zuigers zijn, is een (onschuldig) kwaaltje van TU motoren.
Tikken doet een TU motor altijd wel een beetje, maar dat is bijna altijd afkomstig van de injector. Komt door de zwavelarme/vrije benzine, tank eens in Belgie en het tikken zal een stuk minder zijn, daar zit meer zwavel in de benzine. Die zooi smeert smeert de injector, vroeg of laat zal de injector een keer vastlopen door de zwavelvrije benzine, lees de verhalen van de ANWB maar
Een tol-tok-tok geluid bij stationair en lage toerentallen kunnen kantelende zuigers zijn, is een (onschuldig) kwaaltje van TU motoren.
Xantia 1.9D Sensation (Import)