Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Goed bezig, maar balen dat je dan zulke dingen tegenkomt!

Suc6 met de keuze maken en het sleutlen :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Sjonge, dat is wel balen...

Misschien eens proberen een kostenplaatje te maken, en zet dat tegenover de kosten die je kwijt bent om een andere GTI aan te kopen en in redelijke staat te krijgen... Geeft misschien wat meer overzicht?

Sterkte :?

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

dit is balen
zoon pracht van en auto
ik zou zeggen herstellen , maar weet ook dat het geld zal kosten
allesinds veel sterkte

gr jeroen

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ai sneu gezicht
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

raoel wrote:Sjonge, dat is wel balen...

Misschien eens proberen een kostenplaatje te maken, en zet dat tegenover de kosten die je kwijt bent om een andere GTI aan te kopen en in redelijke staat te krijgen... Geeft misschien wat meer overzicht?

Sterkte :?
Mja, de kosten. Op zn laatste krachten ben ik er rustig mee naar iemand gereden die auto's oplast en richt. Het op de celette plaatsen kost 500€. Dan nog snel 500€ laswerk. Maar dat is nog vrij minimalistisch gerekend denk ik.
In de carosserie zitten vrij veel krassen en putjes, dus om goed te zijn moet die herspoten worden. (als je a doet moet je b doen toch?) 1500€?
Had 1.6 rallyeplannen => ook minstens nog eens 500€ tegen dat dit in orde raakt.
Misschien zelfs 3500€ later heb ik dan een ax die naar mijn zin is. Mn GT zal me in totaal mss 1000€ kosten. (als ik hem zou blijven gebruiken als daily en niet ombouw voor rally/circuit)
AX-kopen is verslavend.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Poeh, dat is wel flink balen zeg.
En die bedragen die je noemt... denk dat het voor mij afgelopen zou zijn.

Sterkte er mee.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik heb me bedacht... :oops: (jb en stino hebben me eigenlijk overtuigd)



3500€ is gek. Ding is voor de rest kaarsrecht, dus niet op de celette maar met wat handigheid zelf richten. (scheelt genoeg in prijs om het zelf te proberen) 1.4 ga ik gewoon behouden, en herspuiten kan later want er zit nog verf op toch?!

Wat nu gaat gebeuren alvorens hij terug zal bewegen:
- front vervangen, want dat is rot
- motorruimte ontroesten en volledig herspuiten zodat die netjes oogt
- alles oplassen en versterken rond de draagarmbogen

behoorlijk wat werk, maar bijlange niet zo duur en toch wel de moeite waard om deze GTI proberen te redden.

Vanavond mn bestelde frontje alvast gaan ophalen en er aan begonnen met dit als resultaat:
(het choppen heeft een vriend gedaan)
Image
Image

even passen:
Image

verder weinig roest en goeie bumpersteunen :P

Image
De rest van de koets is naar mijn weten gewoon roestvrij. Op de M6-boutjes na, want die zijn ook allemaal serieus roest :roll: :?:

Als ik het niet vergeet neem ik morgen een fototoestel mee voor betere foto's van de werken.
AX-kopen is verslavend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Allright, de betere foto's!

Eerst en vooral, wat minder goed is:
Image
Image
En deze staat 1cm van zijn plaats:
Image

Nadere roestinspectie:
Bumpersteunen gelukkig roestvrij
Image
Dit is minder, maar niet zo moeilijk te herstellen. Daar ga ik wel nog eens opzitten met een verfstripper.
Image
Zelfde plek, andere kant.
Image
Andere kant. Vies maar redelijk roestvrij op het vorenste stukje plaat achter de koplampen na.
Image

Al wat begonnen met schuren:
Ben nog verre van klaar :P
Image

Het geheel:
Image
Image

Wall of fame :P
Image

Volgende week heb ik normaal terug tijd om verder te doen. Deze week had ik het nogal druk.


Trouwens. Heeft iemand documentatie over de meetpunten van een ax, of gegeven om een ax op een Celette (richtbank) te zetten?
Of informatie over hoe het plaatwerk exact in elkaar zit. Dat zou erg welkom zijn :)
Last edited by citrofenwick on SunNov29, 2009 9:03:27 PM, edited 1 time in total.
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

fenwick, dat heb ik!
ergens..

ik heb zo'n frans of zwitsers werkplaatshandboek waar dat soort dingen allemaal instaan, ook de tekeningen hoe je skirts op een GTI hoort te slijpen/lassen enzo ;)

ennuhm, die van bas is volgens mij vorig jaar op de bank geweest, nadat hij die boom omgeduwd had!
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

q01z wrote:fenwick, dat heb ik!
ergens..

ik heb zo'n frans of zwitsers werkplaatshandboek waar dat soort dingen allemaal instaan, ook de tekeningen hoe je skirts op een GTI hoort te slijpen/lassen enzo ;)

ennuhm, die van bas is volgens mij vorig jaar op de bank geweest, nadat hij die boom omgeduwd had!
Marc, dat wil ik!
Zal je ff contacteren :P
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

citrofenwick wrote:
q01z wrote:fenwick, dat heb ik!
ergens..

ik heb zo'n frans of zwitsers werkplaatshandboek waar dat soort dingen allemaal instaan, ook de tekeningen hoe je skirts op een GTI hoort te slijpen/lassen enzo ;)

ennuhm, die van bas is volgens mij vorig jaar op de bank geweest, nadat hij die boom omgeduwd had!
Marc, dat wil ik!
Zal je ff contacteren :P
contacteer jij mij es :D
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Je houd hier de snelheid er ook lekker in!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Happytree wrote:Je houd hier de snelheid er ook lekker in!
Ja, want tegen Augustus wil ik na dit project de GT al startklaar hebben. En in het voorjaar heb ik het vrij druk met mn werk.

Kan je me trouwens eens je e-mailadres pb'en aub? ;)
AX-kopen is verslavend.

User avatar
beefy
Roltabak
Roltabak
Posts: 457
Joined: WedJun25, 2008 12:33:02 PM
Location: belgie "staden"

Post by beefy »

mooi werk broedels.
ik en mijn ax zijn even oud :D
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Dit is straks geen redden meer, maar gewoon een volledige restauratie? Kan ie weer 20 jaar verder! :-) Zou mooi zijn...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

raoel wrote:Dit is straks geen redden meer, maar gewoon een volledige restauratie? Kan ie weer 20 jaar verder! :-) Zou mooi zijn...
Haha ja daar lijkt het wel op. Het is gewoon een gouden kans om dit nu te doen nu het motorblok er toch uit is. Prioriteit is nu wel voor ik er geld insteek dat hij recht is en blijft. Nadien kunnen we hem nog steeds herspuiten, maar das niet belangrijk. Het belangrijkste is voor mij dat ie roestvrij en mechanisch goed is. Mechanisch was ie trouwens al goed in orde, dus daar hoeven we gelukkig al geen (niet veel) geld meer in te steken :)
AX-kopen is verslavend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Vandaag nog wat verder gewerkt aan de GTI. Ik heb de stoelen, vloermat en isolatie verwijderd om de bodemplaat eens te kunnen bekijken en om de draagarmen te demonteren.
Nu weet ik zeker dat de GTI al eens op een richtbank gestaan heeft, want het plaatwerk van de bodemplaat rond de gaten van de draagarmbouten (snapje? :P), heeft niet meer z'n juiste vorm. Alsook nog een klein scheurtje ontdekt waar binnenin de tunnel en het schutbord samenkomen. (waarschijnlijk door te richten)

nr 5 van onderstaande afbeelding is ook in z'n geheel los aan het komen van de koets zelf. Met een schroevendraaier kan je zonder veel kracht die draagarmsteunen bewegen...
Ik denk dat ik geluk gehad heb dat er een draagarmbrug onder zat.
Image
Ik hoop dat als we die plaat gaan terugduwen en die gaan oplassen de draagarmen terug op hun plaats gaan staan en hij direct terug recht zal zijn.
Laten we hopen hé :roll:

ps, ga binnenkort wel terug foto's nemen
AX-kopen is verslavend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

De laatste tijd niet zoveel meer gedaan. Veel te koud daarvoor.
De GTI staat eigenlijk zo goed als klaar om opgelast en gespoten te worden:
Image
Image

Dan heb ik Stuart verplicht om een nieuwe deurklink in de pimp te steken omdat hij de oude had afgebroken :P
Image
Image
Dankje Stuart (k)

Als alles goed gaat ga ik maandag de pimp binnenrijden in de garage om één en ander te herstellen/vervangen. Het ding heeft wat onderhoud nodig:
- Koppeling is op op op op op.
- Raar rolgeluid soms. Alhoewel het anders dan een wiellager klinkt, lijkt het toch zoiets.
- Remmerij achteraan remt niet meer gelijk.
- Schokdemper vooraan die wat lawaai maakt
- Of de vbak of een aandrijfas is kapot; als ik snel terugschakel heb ik raar geschud zoals ik had bij de GTI.
- achterlicht RA brandt niet meer; Al snel eens het lampje, de bekabeling en het achterlicht zelf ook al vervangen en het hielp niet direct.
- pinker LV kapot
- handrem werkt niet meer goed
-remblokken voor bijna op

Dus wat gaan we volgende week doen :P

- GT ph1 veerpoten monteren
- GT achteras monteren
- andere koppelingsset monteren
- en de elektrische problemen oplossen
- skirtset monteren (misschien)

En ik weet nog niet zo goed of ik de pimp nu al ga verlagen. Ik heb veertjes maar achteraan zal het sowieso aanlopen met mijn huidige wielen.

Ohja, en ik heb dit gekocht :P
Image
Lekker pimp hé. Ze voelen iig lekker aan!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

citrofenwick wrote:Lekker pimp hé. Ze voelen iig lekker aan!
Rode Sparco schoenen = +5 pk!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik vind rode laarsjes een beetje sletterig :wink: :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Post Reply