Martie, AX GTI 1992

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

de bijrijdersdeur is strakgemaakt, niet mijn smaak en niet heel netjes gedaan. Daarnaast zit er ook een diepe kras op, waarschijnlijk vervang ik de deur in z'n geheel. Stukje striping laat ik dan wel namaken (is niet meer dan een streepje).

Belangrijker:
Auto gewassen
ECU gemonteerd
Motor nagelopen (olie/vloeistoffen, verse accu, stekkerverbindingen gelost en ingespoten met vochtverdrijver)
Motor gestart (na heeeel veel moeite gelukt).

Er komt een heel vies metalig geluid vanuit de buurt van de distributie. Na demontage van distributiekap bleek al snel dat de spanrol van de DB helemaal kapot is. Het lager hiervan maakt het vieze geluid.
Nieuwe distributie + waterpomp + spanrol + klepdekselpakking en nokkenaskeerring staan voor volgende week op de planning.

Blokje liep verder wel OK en ga er van uit dat het blok verder nog goed is.

Foto's van de auto na de eerste wasbeurt (toen was ie nog steeds vies) :
Image

Image

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Post by Rikdehaan »

Welkom bij de club met je mooie AX.
En leuk dat je in Grunn woont!!!
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

thanx!

De ax heeft wel wat aandacht nodig, maar die geef ik 'm graag. Ik kan niet wachten totdat ik de auto kan rijden. Ben erg benieuwd naar de PK's van de GTI.

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Re: Welkom

Post by Nitroën »

MrBBQ wrote:Altijd leuk een schaap in wolfskleding.
Is het niet juist andersom? :lol:
Een schaap in wolfskleren was meer zoiets als wat ik had :P
Last edited by Nitroën on SunMar14, 2010 9:25:16 PM, edited 1 time in total.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ziet er netjes uit zo op de foto´s hoor!!!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Woooow, Zieke auto :shock: Welkom hier ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

wieej, sweet :D:D

als je er vanaf wilt ;) I do like it!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Ben zelf erg benieuwd naar de prestaties van de AX.

Heb dus een complete RVS pijp liggen, en zit zelf al te denken over ITB's. Ik heb mijn polo voorzien van een setje carbs, de ITB's kan ik op dezelfde manier aansluiten en volgens mij aansturen met de originele ECU. Laat ik nou ook nog een setje 38mm CBR ITB's hebben liggen :shock:
TPS overzetten, luchttempsensor in de collector monteren, de injectoren evt. aanpassen en dan zou het moeten werken. Ws. is de koudstart dan wel een drama, maar dat valt vast ook te manipuleren met bijv. een waselement oid.

Eerste de auto aan de praat krijgen en door de APK fietsen, dan pas zal ik serieuze plannen gaan maken voor de auto.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ben benieuwd.. ;)

op het engelse rallye forum rijden ze ook veel met motor gasklephuizen rond.. www.106rallye.co.uk :) wellicht staat hier nog wat bruikbare info voor je :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

thnx!! Goeie tip.

Ik had al wat info gevonden, maar op engelstalige fora was ik nog niet geweest.

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Zoooo,

Distributieriem spanrol en waterpomp waren nog niet binnen (via internet besteld...)
Gistermiddag de auto uitgemest en in de kofferbak bezig gegaan. Bekleding/bitumen/plastic kappen gedemonteerd om de roestschade in de achterbak te bekijken.

De gaten zijn vrij fors, maar gelukkig beperkt tot de koferbakbodem. Ik heb 1 kant er vrij ruim uitgeslepen, daar las ik een nieuw stuk plaatwerk in.
Volgende week de distributie vernieuwen en de andere kant van de kofferbak uitslijpen.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Image

Maar zo te horen wel goede werken hoor! Ben benieuwd! (y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

heb geen foto's gemaakt :D

Zal volgende week wel wat foto's schieten van de werkzaamheden :lol:

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

martie wrote: Gistermiddag de auto uitgemest en in de kofferbak bezig gegaan. Bekleding/bitumen/plastic kappen gedemonteerd om de roestschade in de achterbak te bekijken.

De gaten zijn vrij fors, maar gelukkig beperkt tot de koferbakbodem. Ik heb 1 kant er vrij ruim uitgeslepen, daar las ik een nieuw stuk plaatwerk in.
Volgende week de distributie vernieuwen en de andere kant van de kofferbak uitslijpen.
Mooie AX!

Ik weet wat je doormaakt. Ik ben nu bezig om bij mijn AX de kofferbak en achter de koplampen te lassen.

Succes met je AX!

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Vandaag met de AX aan de gang geweest..

Ik kan jullie verklappen, ik klus 100x liever aan mijn Polootje :D Die stinkfransozen hebben alle boutjes/moertjes zo verstopt dat er geen ratel+dop op past, net geen steeksleutel langs past en je net niet je hand tussen het blok en de koets kan krijgen 8)

Maar goed, na gewend te zijn aan de AX heb ik de distributie geprobeerd te vervangen.

V-riem en poulie losgehaald, en het koelwater afgelaten.
Distributie kapjes los (vooral dat beruchte middenste kapje ) en daar kwam het ' euvel ' naar voren. Na het onderste kapje losgehaald te hebben kwamen er een stuk of 6 kogeltjes uit vallen.
Uiteindelijk bleek dat de spanrol helemaal uitelkaar gevallen is, de binnenkooi was helemaal verdwenen, de looprol en de rest waren 2 losse delen geworden.

:?

Gelukkig heb ik de motor alleen even kort gestart sinds de aankoop, anders was de riem er 100% zeker af gelopen :evil:

Daarna de waterpomp losgehaald, die zat ook behoorlijk vast in het motorblok. Toen die uiteindelijk los was heb ik zeker een half uur zitten zweten, omdat dat ding er gewoonweg niet tussenuit wilde :roll:



Via de HowTo van Grietje had ik dit al gelezen, maar de pomp die daar getoond wordt is nog een slagje kleiner dan de pomp die in de GTI zit. Blijkbaar zit daar een ander type in (phII?). Doordat de flens van de pomp dikker is en de impeller dieper in het blok schijnt te zitten krijg ik die waterpomp er niet tussenuit, wat ik ook probeer.

Uiteindelijk heb ik een krik onder het blok gezet, en het blok voorzichtig opgekrikt. Daardoor kwam er iets meer speling tussen het blok en de carrosserie, en kon de pomp er met een beetje aandringen tussenuit.


Toen kwam de heerlijke Anti-Climax: De distributieset en waterpomp die ik besteld heb zijn van het VERKEERDE TYPE :shock: :(
Het is een 108tands riem, met een kleinere versie v/d waterpomp.
Zo staat het blokje er nu bij:
Image

Volgende week beter..

Nog wel een foto gemaakt van de RVS uitlaatlijn die er onder moet komen!! RVS spaghetti + katvervanger + einddemper :)

Image

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

martie wrote: Ik kan jullie verklappen, ik klus 100x liever aan mijn Polootje :D Die stinkfransozen hebben alle boutjes/moertjes zo verstopt dat er geen ratel+dop op past, net geen steeksleutel langs past en je net niet je hand tussen het blok en de koets kan krijgen 8)
Haha hoe herkenbaar.. Bij vw houden ze teminste nog rekening met de mensen die aan de auto's moeten sleutelen :lol: en kun je overal altijd wel aardig bij :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Goed bezig geweest! Jammer dat je de verkeerde onderdelen bleek te hebben.
Het blijft een mooie GTI!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

martie wrote:Toen kwam de heerlijke Anti-Climax: De distributieset en waterpomp die ik besteld heb zijn van het VERKEERDE TYPE :shock: :(
Het is een 108tands riem, met een kleinere versie v/d waterpomp.
Je hebt een set voor een TU blok met aluminium onderblok. Je hebt een set nodig voor een met gietijzeren onderblok. 101 tands riem en andere waterpomp.

Succes. Je bent lekker bezig, gaat helemaal goed komen.
Image Image Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Leuk he, aan Franse auto's sleutelen...
Jammer dat je niet verder kon vanwege de verkeerde onderdelen maar verder goed bezig!

En een erg leuk uitlaatlijntje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

TTF wrote:..........Bij vw houden ze teminste nog rekening met de mensen die aan de auto's moeten sleutelen :lol: en kun je overal altijd wel aardig bij :)
Als ik de volgende keer weer een lampje moet vervangen in mijn Golf+ V TDI kom ik wel even bij je langs, wat je allemaal moet slopen en dan gaat het nog niet, ik rij dan ook al 2 jaar rond met half losse afdekkapjes achter de koplampen veertjes zijn niet meer op zijn plaats te krijgen.

Geef mij maar een Ax om aan te sleutelen :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply