Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Wat moet dat ding dan voorstellen?

Ik check net het weerbericht voor 14 dagen. Morgen is het ongeveer de hoogste temperatuur voor deze periode :-(. Ben zelf ook maar gewoon aan de elektra begonnen, als ik thuis kom van m'n werk is de auto in ieder geval warm ;-).
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Pgoddijn wrote:Wat moet dat ding dan voorstellen?
Katvervanger met demper blijkbaar (ofwel wel de extra prestaties maar niet de extra herrie).

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Vraag me af waar het eigenlijk vandaan komt. Komt ie overigens niet te dicht tegen de bodem van je wagen? Steekt iets verder uit ten opzicht van je normale middendemper.
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Gelukkig niet, wel wel nadelig is dat hij eerder nog te laag hangt (ding is nogal rond en een platte had beter geweest), zie ook de foto in de vorige pagina.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Je oude pijp past niet? Daar zit nog een kat op, dacht ik me te herinneren. Of gaat dat gewoon niet werken met je nieuwe blok?
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Gaat wel passen maar de bocht loopt verkeerd zodat hij ben ik bang tegen de stabistang aankomt, maar dat passen we wel aan.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Drake wrote:
En ik ben stiekem ook een klein beetje nerd :oops:
Image
Ik denk dat maar weinig mensen weten dat het een headcrab is...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Klopt maar dat maakt het juist alleen maar leuker :lol: .

De AX is overgens bijna klaar om opgestart te worden, infeite moet ik nog 3 dingen doen:
-Brandstofleidingen aansluiten.
-Koelvloeistof erin doen.
-Kabelboom omsolderen.

De auto zal nog niet rijden dan (remklauwen/leidingen voor moeten nog omgewisselt worden alsmede nog wat kleine zaken) maar als ik 2 weken achter elkaar kan werken is het ding in die zin klaar.

Wachten is op beter (warmer) weer.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Vandaag de 306 op de testbank gezet om te zien wat er na 236k nog over is van alle franse paardjes. Ik was er een beetje bang voor gezien de testbank niet bekend staat als een "pretbank" maar een "teleurbank" , er waren dan ook genoeg auto's die amper meer vermogen hadden en soms zelfs minder dan opgeven door de fabriek (en waarbij ook bleek dat de meeste inlaat/uitlaat modificaties geen enkel nut opleverde in hun geval).

Maargoed rond 15:00 het ding erop gezet, en de run was alles behalve spectaculair (compleet standaard, m.a.w geen blerende filters/uitlaten) maar het resultaat was dat enigsinds wel: 124,9pk /178,8nm @ de wielen wat op de krukas 142.5pk en 205nm geeft (14% verlies) (peugeot geeft 134pk/180nm op).

Image

Plus het verloop is gewoon prachtig, bijna linear.

M.a.w een erg tevreden man hier :) (plus we hadden al een idee dat het ding iets rapper is dan peugeot opgeeft en dat blijft hier wel aardig uit)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Oja, er was ook nog een filmpje van het monster:

http://www.youtube.com/watch?v=F4NTZBySlJE

Het andere monster ga ik van de week weer mee verder ;).

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Netjes netjes. Mooi uitslag ja. Ik snap wel dat je tevreden bent ja ;)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Het Beest leeft! :D

Vrijdag nadat de benzineleidingen aangesloten waren voorzichting een poging tot starten gedaan maar zonder succes gestopt. Zaterdag heb ik eerst de schema's van een Saxo 16v bij de Citroën dealer gehaald waaruit al snel bleek dat de boom compleet anders was dan die van een 106 gti (alleen het injectierelais/ecu komt kwa pinout overeen).

Vanochtend dus voor de 2e poging gegaan, eerst wat zaken bekeken en de ecu op een andere 16v ax getest waaruit bleek dat de ecu in
iedergeval goed was. Alles aangesloten maar ook poging 2 faalde, na de schema's nogmaals goed bekeken te hebben bleek dat er nog een aantal constante plussen onbraken. Deze aangesloten en voor poging 3 gegaan.... maar helaas weer geen startende moter.

Bij poging 4 hadden we voor de zekerheid de branstofleidingen omgewisseld maar dat bleek ook niet de oplossing (behalve dat ik fijn de inhoud van de leiding die onder druk bleef staan over mij heen kreeg bij het weer loshalen ervan).

Bij poging 5 bleek maar een goed idee om weer alles na te lopen op papier.Opeens bedacht ik mij dat het injectierelais wellicht pas volledig aanslaat (bezinepomp o.a.) als er een massa op komt........ en een klikje later (Fuel cut switch en dat onding gaat er ook zsm vanaf) en voila! direct starten en lopen en ik was zo blij als een uhm... blijboom :lol: .

Dus eerst naar de Mac om maar eens te eten en bij terugkomst KVS erin geflikkerd om zo het ding even lekker warm te kunnen draaien. Als dank voor al het werk werden we fijn vergast bij de 6e start(Heatwrap is echt nasty spul als het voor de eerste keer warm word):
Image

Lekker bruin:
Image

Beun de Haas en Co
Image

En alles in zijn glorie:
Image

Conclusie:
-Een Saxo 16v kabelboom is compleet anders dan die van een 106 gti
-Heatwrap stinkt
-Push the button, anders doet het ding niks.
-Een Ford Ka is best handig als de accu leeg is :lol:

We zijn er helaas nog niet, er is nog een waslijst aan kleine zaken die aangepast moeten worden voordat we de weg op kunnen maar igg gaat het snel allemaal goed komen.

Met dank aan Jordi/Peter/Ronald voor het tot leven brengen van het hok :D

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Kijk, dat is goed nieuws :P

Ik ben al benieuwd naar de prestaties van het ding.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dat zijn berichten (Y)

Ben benieuwd hoe dat loopt.
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Mooi Chris dat blok loopt, ben reuze benieuwd hoe dat straks rijd.

Succes met de verdere afbouw.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Gelukkig dankbaar werk hij doet het, en loopt netjes :) Op het laatst dacht ik echt wtf kan er nu niet goed meer zitten, dankzij jou heldere ingeving die kl*te knop ingedrukt en in 1 keer aanslaan :D Moet wel zeggen 106 gti kabelboom is makkelijker :P

Snel de rest maar fixen en lekker rijden met dat hok 8)
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

kijk, is zo'n Ka toch nog ergens goed voor ;-) Mooi resultaat en ongetwijfeld weer heel wat opgepikt he :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Lekker bezig geweest hoor! Ben heel benieuwd naar de AX alstie af is!!! Een echte wolf in schaapskleren! (y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Goed bezig geweest.
En je moet er maar opkomen inderdaad.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen als de First weer op de weg komt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

goed bezig Chris!

wordt nog een leuke klus om die kabelboom af te werken denk ik?
Image

Post Reply