Glenn aka Glenn@NL (C4 1.6HDi, ex AX Escapade 1.1i 1993)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

Volgens mij moet je dan ook je topic titel aanpassen als je die andere motor erin hebt hangen ;)!

Maarreh goed bezig :)!
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Marc.. die 1.0 haalde de 140 makkelijk! (niet binnen 20 seconden natuurlijk.. maar t valt echt niet tegen (alleen wel lekker rumoerig dan)

Zo en dan nu 't verhaal erbij :)


afgelopen woensdag onderdelen gehaald bij de Citroendealer, oa distributiesetje, div keerringen, bougies, wielbouten, een bevestigingsset voor de voorpijp en een geleidebus voor de versnellingsbak (150Etjes)

Vrijdagochtend de rest van de onderdelen gehaald; bakolie, motorolie, koelvloeistof, cartersleutel, trechter met slang, smeerspul en 'n 'nieuwe' (=mooi gereviseerde) aandrijfas voor de bestuurderskant (ook 'n flink bedrag nog bij elkaar... gelukkig was de as minder duur :wink: )

Vrijdagmiddag zelf de distributie vervangen en gespannen :) Ging prima met behulp van de haynes (natuurlijk ook nog markeerstreepjes gezet), en de cartersleutel kwam weer van pas bij 't spannen van de spanrol :D
Daarnaast ook de bougies vervangen, en de geleidebus vervangen van de vbak (wat dan weer helaas wat minder ging, boutje afgebroken)

Zaterdag was 'n dag van rust en werken, wel nog even bij de lokale ijzerhandel een setje linkse tappen van Gedore gekocht voor 25 Euro (bij gebrek aan anders..)

Zondag was dan dus de grote dag :)

Even voor 10 aanwezig op de boerderij, en had m'n fietstassen nog niet uitgeladen of Citrosan&cin kwamen al aanrijden in hun 1.1 TGE'tje (dat was makkelijk omdat die auto dezelfde ontsteking heeft als m'n nieuwe blok..)

M'n Escapade stond al 'n week stil op t erf, en toen ik 'm wilde starten om m de schuur in te rijden....... gaf ie geen kick. De Centrale vergrendeling deed t al niet... en de sleutel omdraaien resulteerde in niks :( . Dat had ik nog NOOIT meegemaakt (afkloppen...), hij startte en liep altijd vlotjes! :?

Nouja dus toen maar de schuur in geduwd omhoog gekrikt en onder assteunen gezet.

Het was inmiddels half 11, en met ?n bakkie koffie in de hand kon het feest beginnen :D

alle draden en slangen afkoppelen, andere 1.0 rommel verwijderen. Motorsteun in de aanslag, motorsteunen los, blok laten zakken en eronder uit trekken..

Image
Image
Image
Image
Image

Daarna nog even gekeken naar de afgebroken bout van de geleidebus.. uitgeboord en met ?n linkse tap er geprobeert uit te draaien... maarja die brak dus af :( toen maar netjes schoongemaakt en gelaten voor wat t was. Het zat nog met 2 andere moetjes vast..)

Op onderstaande foto is t blok op z'n zijkant gelegd om de versnellingsbak erop te monteren.. wat nog best 'n rotwerkje bleek (om de uitstekende bakas in 't vliegwiel te krijgen..)!

Image

Vervolgens moest t andere blokje weer op z'n plek onder de motorruimte worden geschoven.. en omhoog worden gehesen.. let op t luxe vloertje!

Image
Image
Image

Grote verschillen tussen Bosch MA3 en Magnetti Marrelli G6 injectiesystemen blijken de afwezigheid van 'n injectieweerstand (voor magnetti), en magnetti heeft nog 'n raar kastje/sensortje met 'n slang vanuit t injectiespruitstuk op 't schutbord gemonteerd... Daarnaast verschilt de stalen 1.1 steun van de 1.0 steun!

Inmiddels zit er alweer 150km op met de nieuwe combi, maar er moet nog wel wat gebeuren.. :roll: Maar iig bevalt t wel, en merk je zeker significant verschil tussen de 1.0 en 1.1; en ook de 5bak!

:arrow: zo blijken (bleken) de voorwielen niet goed uitgebalanceerd, trillingen bij bij 95 - 120km/u,
:arrow: 'hikt' t blok bij stationair en optrekken.. (terwijl hiervan bij inlezen van de ecu geen sprake was..)
:arrow: Daarnaast moet t stuk uitlaat tussen voorpyp en kat worden vervangen (lek/verrot),
:arrow: moeten drie kroonsteentjes vervangen worden door professionelere verbindingen,
:arrow: en moeten de draden voorde temperatuursensor en toerenteller weer worden aangesloten.

That's it for now!
Last edited by Glenn@nl on SunMar02, 2008 3:30:47 PM, edited 2 times in total.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

:arrow: zo blijken (bleken) de voorwielen niet goed uitgebalanceerd, trillingen bij bij 95 - 120km/u,

Zie je!!! :P Zo hard kon je met het oude blok dus niet :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

wow :shock:

superstoer, en om te horen dat het allemaal goed gelukt is.

binnen hoeveel uur waren jullie klaar met deze klus, en met hoeveel personen waren jullie precies?

het ziet er iig heel goed voorbereid, en goed aangepakt uit.

super, dat je weer veel km's met dit blok&aandrijfassen&alles rondom mag rijden :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ja dankje :)

we hebben 't met 2 man gedaan, en dan liep Cindy er nog tussen om t gereedschap te verzamelen en uit te delen, en af 'n toe te helpen waar nodig :)

Rond half 11 begonnen, rond half 6 liep ie voor 't eerst.. Tussendoor moest wel de bak nog aan 't blok gekoppeld worden, en 'n paar pauzes tussendoor (en rustig aan gedaan), dus ik tel ongeveer 7 uur; daarna nog 'n uurtje om alles weer terug te bouwen, opruimen en inlezen v/d ecu.
maakt 8 uur, zeg maar 'n werkdag :P

Misschien kan 't met brug nog wel sneller.. maar wij hadden alleen 'n motortakel en de voorkant stond op bokjes (motor ging er vanaf onder uit).


En hij bevalt nog steeds prima :) t lekke uitlaatje hoor je wel 'n beetje, en ook 't stotteren is 'n beetje irritant, maar t wordt wel verholpen op z'n tijd :)

Ik loop nu stage bij Schuitema in Amersfoort, dus t zal meer van rijden als sleutelen komen komende maanden, maar misschien op 'n vrije zondag een keer de kleine problemen oplossen :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Mooi dat de swap gelukt is, veel 1.1 rij plezier :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hmm... die stotterproblemen komen door de ontsteking waarschijnlijk...

Ik hoor iets elektrisch tikken bij of de bougies vandaan.. of de disbobine. En daardoor ontsteekt waarschijnlijk 1 van de cylinders niet.. hmmm

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Het stotteren kan ook door je lekke uitlaat komen he.
En anders hebben wij nog wel een Dis bobine liggen om te proberen, zitten trouwens al je bougiekappen goed vast???
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Zo Glenn, lekker bezig geweest. Mooi om er nu een wat sneller blok in te hebben!

Als je het idee hebt dat ie op 1 cylinder loopt, zou ik als ik jou was een andere ontstekings module proberen of de disbobine.

Succes met het verhelpen van deze storing.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Cool! :cool:

Ooit kom ik ook nog aan zoiets toe... :roll: Goed gedaan man!
Kijk uit, een Cactussssss

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Mooie swap :D
Altijd meer PK's dan jou!

raas
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 106
Joined: SunNov26, 2006 7:25:27 PM
Location: utrecht

Post by raas »

Goed Bezig !!! :D
ax zijn cole wagentjes
maar moet nog veel doen!!! :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Die kutkar heeft me dus mooi voor 't eerst laten staan vandaag :roll:

Ging ik dan maar weer op m'n fietsie.. en daar gaat de reputatie van de betrouwbare ax... :evil: :twisted:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Glenn@nl wrote:Die kutkar heeft me dus mooi voor 't eerst laten staan vandaag :roll:

Ging ik dan maar weer op m'n fietsie.. en daar gaat de reputatie van de betrouwbare AX... :evil: :twisted:


ohjeej, wat is er glenn?
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

linker achterrem staat muurvast...

Ik was net 1m uit t parkeervak thuis.. en toen zakte die diep door z'n achterpoten en stondie stil. Daarna ging bij gasgeven de auto niet anders als omhoog/omlaag :twisted:

k*t k*t k*t.. daar stondie dan aso een meter uit t parkeervak en ik moest naar werk :roll:

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ai, das minder Glenn :(
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

TwoTone wrote:Ai, das minder Glenn :(

Da's zeker minder....

Daarom hebben wij dus voor de zekerheid 4 auto's.......
Nog idealer is een paar Citro?ns bezitten en dagelijks rijden in een Toyota Corolla of een Honda Civic..., desnoods een Subaru... :?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

2Black wrote:
TwoTone wrote:Ai, das minder Glenn :(

Da's zeker minder....

Daarom hebben wij dus voor de zekerheid 4 auto's.......
Nog idealer is een paar Citro?ns bezitten en dagelijks rijden in een Toyota Corolla of een Honda Civic..., desnoods een Subaru... :?


foei, wat een vieze woorden !
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

2Black wrote:Corolla of een Honda Civic..., desnoods een Subaru... :?

met Scheel stoelen? anders krijg je last van je rug.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Zo de ANWB komt eraan

Post Reply