Tijmen AX GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

-Henry- wrote:Dank voor de felicitaties! Naar de meeting kom ik (bijna) zeker, maar met welke AX weet ik nog niet.


:!: :?: Als wij mochten kiezen :wink:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Vet Henry!

De eerste sportjes hadden 13" staal, 1.1 remmetjes en dashboard en een losse toerenteller waar bij de 1.1 een klokje of een Citro?nlogo zit. ook zit er in de andere kleine cirkel dan een combi tankmeter/koelvloeistoftemperatuurmeter.
De latere sportjes hadden 14" staal, remmen identiek aan die van de 1.4 GT en hetzelfde dashboard, maar dan zonder rode bies en dashboardkastje. Schijnt dat de allerlaatste sportjes weer w?l een dashboardkastje hadden.

Verder is het sportje afgezakt van 71 kW in de allereerste modelletjes naar 69 kW in de laatste, i.v.m. emissie-eisen (zelfs in het buitenland ja...)

Helaas is (wederom i.v.m. die emissie-eisen) de AX Sport al tijdens de eerste serie van de markt gehaald in Nederland. In Duitsland was meteen al duidelijk dat de auto nooit geleverd zou worden en heeft men de 205 1.3 Rallye (met dezelfde motor) maar omgebouwd naar 1.9 monopoint die niet in een AX past. Emissie-eisen waren daar nog v??l strenger, zo kom je bijv. daar ook geen Renault 5 1.4 GT Turbo tegen maar een Renault 5 1.7 GTE.
Maar goed, de +/- 10 die al een kenteken toegewezen hebben gekregen zijn naar verluidt "gedoogd". Een Sport op origineel NL kenteken is dus h??l zeldzaam.

Pluspunt van deze situatie: Er rijden mede door jou (en mij :P) nu waarschijnlijk meer Sportjes in Nederland dan er oorspronkelijk zijn verkocht :lol:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

en ik hoop 'm nog een tijd rijdend te houden!

Maar uit je verhaal berijp ik dat dit dus toch een orgineel dash is? Of hebben ze het ergens anders uit getrokken?
AX GTI '91

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

-Henry- wrote:en ik hoop 'm nog een tijd rijdend te houden!

Maar uit je verhaal berijp ik dat dit dus toch een orgineel dash is? Of hebben ze het ergens anders uit getrokken?


origineel!
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Het gaat weer lekker.....

Ben er namelijk achter waarom de sport niet door de apk wou. Observatie: olielekkage uit het blok boven de dynamo, olie in de koelvloeistof, witte rookwolken uit de uitlaat, olie- en koelvloeistofpeil dalen gestaag.

Diagnose: Volgens mij hebben we het dan over een lekke koppakking toch? Dat is weer een lekkere nekslag; dacht dat motorisch alles voor elkaar was. :(
AX GTI '91

bluecalou
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 119
Joined: SatMay05, 2007 8:53:53 AM
Location: helmond

Post by bluecalou »

Verdorie da's balen :evil:
Ik heb geen idee wat het kan zijn (vrouw h?) maar dat het niet goed klinkt, d?t snap ik nog wel !
Succes ermee,dat heb je vast wel nodig
Groetjes

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

-Henry- wrote:Het gaat weer lekker.....

Ben er namelijk achter waarom de sport niet door de apk wou. Observatie: olielekkage uit het blok boven de dynamo, olie in de koelvloeistof, witte rookwolken uit de uitlaat, olie- en koelvloeistofpeil dalen gestaag.

Diagnose: Volgens mij hebben we het dan over een lekke koppakking toch? Dat is weer een lekkere nekslag; dacht dat motorisch alles voor elkaar was. :(


daar ben je zuur mee, hopelijk is het enkel de pakking maar het is zeker zeer opmerkelijk.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

inderdaad, met deze koppakking is nog maar 220 kilometer gereden! En ik heb niet overdreven gas gegeven ofzo, ben niet boven de 3500 toeren geweest.
AX GTI '91

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

mhh wellicht dat de koppaking verkeerd gemonteerd is of de kop krom is en dat niet gecontroleerd is.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

hopelijk is de kop niet gescheurd.. :?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Dat hoop ik ook niet nee...... goedver :evil:
AX GTI '91

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat is wel heel vervelend!
zeker omdat hij als motorisch goed stond :(


hopelijk is het iets kleins!

wellicht idd de verkeerde koppakking gebruikt, om die van een sport te krijgen kost nogal wat moeite ben ik ook achter!!
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

De kentekenpapieren van de Sport zijn binnen!

Het is 72=XG=ZG geworden:

Datum eerste afgifte Nederland 16-05-2007
Datum eerste toelating 24-10-1988
Datum aanvang tenaamstelling 16-05-2007

ORGAnr --> gebouwd op 27 september 1988
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

gefeliciteerd :D van het blokje is minder.
tip: meet niet alleen de kop na maar ??k het onderblok. De bussen moeten (zonder kop erop) iets (~1 mm) uitsteken boven het cilinderblok als alles in orde is.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kevin.broke wrote:gefeliciteerd :D van het blokje is minder.
tip: meet niet alleen de kop na maar ??k het onderblok. De bussen moeten (zonder kop erop) iets (~1 mm) uitsteken boven het cilinderblok als alles in orde is.


Wat heeft de bushoogte te maken met je koppaking? Die bussen kunnen niet omhoog of omlaag. Ze zitten standaard +- 1 mm boven je blok, daar zit de pakking namelijk omheen.
Freude am Fahren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die bussen kunnen eruit komen,
als de kop er niet op zit en je gaat aan de krukasdraaien, dan kunnen die bussen omhoog komen of kantelen.
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

q01z wrote:die bussen kunnen eruit komen,
als de kop er niet op zit en je gaat aan de krukasdraaien, dan kunnen die bussen omhoog komen of kantelen.


Klopt en dan gaat hij langs de rubberbus koelvloeistof lekken, maar de kop zit hier toch op?
Freude am Fahren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

arnie wrote:
q01z wrote:die bussen kunnen eruit komen,
als de kop er niet op zit en je gaat aan de krukasdraaien, dan kunnen die bussen omhoog komen of kantelen.


Klopt en dan gaat hij langs de rubberbus koelvloeistof lekken, maar de kop zit hier toch op?


jawel, maar het is de vraag hoe vast ;)
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

q01z wrote:
arnie wrote:
q01z wrote:die bussen kunnen eruit komen,
als de kop er niet op zit en je gaat aan de krukasdraaien, dan kunnen die bussen omhoog komen of kantelen.


Klopt en dan gaat hij langs de rubberbus koelvloeistof lekken, maar de kop zit hier toch op?


jawel, maar het is de vraag hoe vast ;)


Logisch, maar eer je die bushoogte kunt meten is de kop er toch al af, dus dan doet dat er toch niet zoveel toe?
Freude am Fahren.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Klopt, om te meten is de kop er af. De stalen bussen moeten een beetje uitsteken boven de aluminium rand van het onderblok omdat anders de koppakking strak wordt getokken tussen de rand en kop in plaats van cylinderbus en kop. En dat is nu net de plaats waar je de beste afdichting wilt hebben. De diesel en sport onderblokken hebben bekend de eigenschap dat de stalen bussen een beetje inslaan op de bodem en daardoor een klein stukje wegzakken. Dan krijg je er nooit meer goed een koppakking tussen. De remedie is simpel: de bussen uit het onderblok halen en van de rand een 1 a 2 mm laten afhalen (net als een kop vlakken) Dan de bussen met een nieuwe afdichtingsring weer terug monteren en het moet weer werken.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Post Reply