Mathieu aka Sjees ("AXlr8" 1.4 Turbo '89)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

1.6 8klepper is opzich wel een leuk idee, maar dan moet je natuurlijk wel overstappen op multipoint injectie.. en als je dat wilt met een turbo lijkt het me dat je een ander management moet hebbem?

je kan natuurlijk wel die 1.6 pakken, daar een singlepoint kop opschroeven en daar weer je carb opzetten! maar dan heb je denk ik al 2 valstroomcarbs nodig omdat het anders gewoon te weinig is.

maarrr daar hebben jullie vast meer verstand van :D
Image

xsi
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: MonAug08, 2005 6:25:50 PM
Contact:

Post by xsi »

volgens mij wil sjee een mono point motorblok anders zit je met injectoren is mij verteld

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

xsi wrote:volgens mij wil sjee een mono point motorblok anders zit je met injectoren is mij verteld


ja dat bedoelde ik ook..
je kan natuurlijk de injectoren dichtschroeven.. maar dat wil je niet :roll:

daarom zei ik; andere kop op dat 1.6 onderblok! dan heb je wel de inhoud maar niet het multipoint :)
Image

sjees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: TueJul26, 2005 7:13:54 PM
Location: Nieuwveen

Post by sjees »

master-arnie wrote:
sjees wrote:
master-arnie wrote:Geweldig project dit! Echt leuk om dit te volgen....

Maatje van me heeft een peugeot 309 met een 2.0 8v turbo-blok uit een Citroën XM dat lichterlijk is gekieteld..... Misschien wil hij wel eens met je sprinten :wink:

Ik kon een gozer met een Peugeot 205 1.4 XS met 138 pk.... Dus lijkt me sterk dat je veel meer uit een 1.1 haalt :roll: Maar goed, de rollerbank test zal het bewijzen :wink:

btw: Welkom hier...

Dank je... Over het aantal pktjes heb ik me laatst een,,, tja,,, toch wel vreemd verhaal laten vertellen door een gerenommeerd "turbo op bouw bedrijf" in Roelofaredsveen. Daar vertelde iemand dat de power hoogst waarschijnlijk het zelfde blijft of misschien wel minder wordt als ik 'm om bouw naar 1400 cctjes. Ik durf niet meer precies te vertellen waarom maar hij had een best geloofwaardig verhaal... Maar eigenwijs als ik ben :bootyshake: , wordt 't toch ?cht wel een 1400tje... We zullen zien of de goede man gelijk had... zoja, gaat gewoon 't 1100tje er weer in...


Probeer een 1600 8v van een saxo op de kop te tikken. Deze zou zo in jouw AX moeten passen en is natuurlijk veel interessanter met een turbo... 1600 16v zou natuurlijk ook kunnen, maar dat word een stuk krapper...

Dan issie idd wel n?g sneller maar mijn streven is eigenlijk om "lichte" motoren snel te maken. (zoals m'n vorige projectje: een Kymco DJ, niet snel te maken volgens Piaggio Zip rijders, en na 2 jaar schroeven bijna alle Zipjes eruit rijden met 't orginele Kymco blok.) Dus wou ik eigenlijk in 't begin niet meer als 1100 cc inhoud. En daarmee dus 1.4 en 1.6 voorbij rijden... Heb jij (of imand anders) enig idee hoe de klasses bij sprints zijn ingedeeld? Heb al een aantal malen gelezen: "klasse tot 1600cc", is dat de lichtste klasse of is er bv ook een klasse tot 1100cc?
Sjees' "AX 1.4 Turbo" (AXlr8)

<"De Wolf In Schaapskleren">
Foto's>- http://www.mijnalbum.nl/Album=EM4Y46ZM -<Foto's
Image

sjees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: TueJul26, 2005 7:13:54 PM
Location: Nieuwveen

Post by sjees »

q01z wrote:
xsi wrote:volgens mij wil sjee een mono point motorblok anders zit je met injectoren is mij verteld


ja dat bedoelde ik ook..
je kan natuurlijk de injectoren dichtschroeven.. maar dat wil je niet :roll:

daarom zei ik; andere kop op dat 1.6 onderblok! dan heb je wel de inhoud maar niet het multipoint :)
ff ter info... injectoren gewoon ongebruikt laten zitten is ook een optie...
Sjees' "AX 1.4 Turbo" (AXlr8)

<"De Wolf In Schaapskleren">
Foto's>- http://www.mijnalbum.nl/Album=EM4Y46ZM -<Foto's
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tot (of met) 1600CC
tot (of met) 2000CC
16V's

>2000 + turbo's
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

sjees wrote:
master-arnie wrote:
sjees wrote:
master-arnie wrote:Geweldig project dit! Echt leuk om dit te volgen....

Maatje van me heeft een peugeot 309 met een 2.0 8v turbo-blok uit een Citroën XM dat lichterlijk is gekieteld..... Misschien wil hij wel eens met je sprinten :wink:

Ik kon een gozer met een Peugeot 205 1.4 XS met 138 pk.... Dus lijkt me sterk dat je veel meer uit een 1.1 haalt :roll: Maar goed, de rollerbank test zal het bewijzen :wink:

btw: Welkom hier...

Dank je... Over het aantal pktjes heb ik me laatst een,,, tja,,, toch wel vreemd verhaal laten vertellen door een gerenommeerd "turbo op bouw bedrijf" in Roelofaredsveen. Daar vertelde iemand dat de power hoogst waarschijnlijk het zelfde blijft of misschien wel minder wordt als ik 'm om bouw naar 1400 cctjes. Ik durf niet meer precies te vertellen waarom maar hij had een best geloofwaardig verhaal... Maar eigenwijs als ik ben :bootyshake: , wordt 't toch ?cht wel een 1400tje... We zullen zien of de goede man gelijk had... zoja, gaat gewoon 't 1100tje er weer in...


Probeer een 1600 8v van een saxo op de kop te tikken. Deze zou zo in jouw AX moeten passen en is natuurlijk veel interessanter met een turbo... 1600 16v zou natuurlijk ook kunnen, maar dat word een stuk krapper...

Dan issie idd wel n?g sneller maar mijn streven is eigenlijk om "lichte" motoren snel te maken. (zoals m'n vorige projectje: een Kymco DJ, niet snel te maken volgens Piaggio Zip rijders, en na 2 jaar schroeven bijna alle Zipjes eruit rijden met 't orginele Kymco blok.) Dus wou ik eigenlijk in 't begin niet meer als 1100 cc inhoud. En daarmee dus 1.4 en 1.6 voorbij rijden... Heb jij (of imand anders) enig idee hoe de klasses bij sprints zijn ingedeeld? Heb al een aantal malen gelezen: "klasse tot 1600cc", is dat de lichtste klasse of is er bv ook een klasse tot 1100cc?


Er is een klasse tot 1600cc zoals Joost hierboven al aangeeft. I kzou dus voor een 1600 turbo gaan. Die multipoint kop kan geen probleem zijn daar kunnen echt wel dubbele webers en een turbo op :? *wat zeg ik nu*

Btw: met een turbo kom je toch automatisch in een speciale klasse met sprinten?
Freude am Fahren.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Joost wrote:tot (of met) 1600CC
tot (of met) 2000CC
16V's

>2000 + turbo's


Ik geloof dat de laatste regel het antwoord op jou vraag bevat :wink:
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!

Blaat het niet , dan schaapt 't niet

sjees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: TueJul26, 2005 7:13:54 PM
Location: Nieuwveen

Post by sjees »

"Zie hier" mijn nieuwe motorblok 1.4 XS
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BO788ILL

Zit alleen nog een Auto aan vast...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RRTH74HP

Best nog een aardig karretje... 1995... 129nogwat op de klok...
Maar wees niet gevreest... ik stap niet over naar de andere fransoze maatschappij want...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=EXHFFC4Z

Hij heeft een beetje in de fik gestaan... (en buiten dat... AX rules)...

Er gaat dus weer flink geknutseld worden komende weken!!!
1400tje mooi poetsen (bling bling), spruitstukkie bakken, knappe olie leidingen met restrictor laten maken ($pling pling$) en nog v??l meer...
K heb er zin an...
Sjees' "AX 1.4 Turbo" (AXlr8)

<"De Wolf In Schaapskleren">
Foto's>- http://www.mijnalbum.nl/Album=EM4Y46ZM -<Foto's
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

succes ermee! Klinkt goed, en wel een stalen pakking gebruiken natuurlijk, maar dat weet je vast beter dan ik.

sjees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: TueJul26, 2005 7:13:54 PM
Location: Nieuwveen

Post by sjees »

Zo... Gister het "donorhart" vakkundig verwijdert... (alle slangen, kabels en draden die ik zag doorgeknipt)...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RY3MB6NO

Het 205 apparaat gaat toch naar de sloop... De "verse" 1400 heeft n?g een voordeel!!! De dynamo zit aan de achterkant van 't blok waardoor er V??L meer ruimte voor de turbo is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=O7OFCCO7

Wie weet ooit nog een twin turbo of een tweetraps turbo... Voor de enkele turbo is in iedergeval ruimte genoeg.

Heb sinds kort ook een brug!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QVUNYSAV
Of zal ik "2e heftruck" zeggen...
Sjees' "AX 1.4 Turbo" (AXlr8)

<"De Wolf In Schaapskleren">
Foto's>- http://www.mijnalbum.nl/Album=EM4Y46ZM -<Foto's
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Vage shit die dynamo! Nog nooit geweten dat die bij een 205 anders zat :shock:
Freude am Fahren.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

master-arnie wrote:Vage shit die dynamo! Nog nooit geweten dat die bij een 205 anders zat :shock:


dat dacht ik nou ook!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

sjees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: TueJul26, 2005 7:13:54 PM
Location: Nieuwveen

Post by sjees »

Joost wrote:
master-arnie wrote:Vage shit die dynamo! Nog nooit geweten dat die bij een 205 anders zat :shock:


dat dacht ik nou ook!

Dat is ook niet bij alle 205jes... Ik zie 't ook voor 't eerst!!! vaag... (maar wel mazzel :D )
Sjees' "AX 1.4 Turbo" (AXlr8)

<"De Wolf In Schaapskleren">
Foto's>- http://www.mijnalbum.nl/Album=EM4Y46ZM -<Foto's
Image

sjees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: TueJul26, 2005 7:13:54 PM
Location: Nieuwveen

Post by sjees »

Vandaag weer een hoop gedaan... Het blok van de 205 "kaal" gemaakt, alle gaatjes afgedopt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8RZVSJT3
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WRYSNLXU

Het hele blok in de WD40 gespoten, uurtje in laten werken en dan...
De hogedruk spuit erop...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=J3FSFKJA
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7A8YWM7W
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7YNRDBNZ

Zie hier het resultaat, een mooi schoon blokkie...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=SGMARFV4
http://www.mijnalbum.nl/Foto=B3OGGYGE

Daarna natuurlijk alles uit elkaar met behulp van m'n zelfgemaakte "klepveerdrukapparaat"...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3HZNDD8Y
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z3JMRMMF

En dan poetsen...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZCRSTE7L
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ELVJO4PN
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QMBDIJPL

De versnellingsbak heeft de zelfde metamorfose ondergaan als 't blok...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7UNEOTJI

Mooi gezicht... Rechts het "ouwe vieze stinkende" 1100 blok... En links het gew?ldige m??ie gl?mmende 1400 blok!!! (in onderdelen dan)...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7TDMPTZB

Dit is altijd weer een rotgezicht... Een lichaam zonder hart...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DC3GGZAB

N?g een voordeel: het inlaat spruitstuk van de 205 heeft de mogenlijkheid, dankzij de (standaard) tweetraps carburateur, met wat las en slijp werk, tot een tweede R5 GTT carburateur!!! Natuurlijk moet ik dan een tweede carburateur opzoeken en een hoop narigheid pas maken dus eerst maar ffies met ??n carb. rijden... Maar 't is wel een mooi idee voor de toekomst!!!

Eerst maar weer verder bouwen...
Sjees' "AX 1.4 Turbo" (AXlr8)

<"De Wolf In Schaapskleren">
Foto's>- http://www.mijnalbum.nl/Album=EM4Y46ZM -<Foto's
Image

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Sjezus, wat moet et toch leuk zijn om zo handig te zijn :)
Heb geen idee waar je et over hebt, dus dat zegt al genoeg over mijn level van kennis :crybaby: Maar et klinkt wel goed in de oren :D

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Goed bezig!
Daar zijn wel aardig wat uurtjes in gaan zitten wed ik.
Hoe lang ben je nu bezig geweest met dat poetsen?

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

139.7 pk en 203 Nm

Dat is er ooit uit een 1.4 tu turbo gehaald

http://www.student.kun.nl/p.oonincx/205XS3.html
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Super bruut! Echt super gaaf wat je doet met dat blok enzo. Dit is iets wat ik ook al heel lang wil doen, maar je moet er maar de spullen en onderdak voor hebben om alles eens goed beet te pakken...
Freude am Fahren.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Echt netjes! Nu hopen dat de prestaties met een 1.4 beter zijn dan met een 1.1!

Post Reply