Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

GTI heeft het wel! :wink:
Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Lekker bezig geweest, als het net zo remt als dat het eruit ziet komt het wel goed :)
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Suc6 was van korte duur. Zaterdag naar de euromaster nieuwe stuurkogels erop. Willen ze hem uitlijnen. Zit er speling op beide wielen.

Als je de wielen loshangt en boven en onder beetpakt kun je ze beetje heen en weer wiebelen. Lijkt op speling op de lagers.
Over 2 weken is helaas mijn oom pas terug van vakantie om er naar te kijken. Het ombouwen ging nog wel. Maar nu gaat het mijn petje te boven.

De aandrijfasmoer zit muurvast. De aandrijfas zit tegen het lager aan. Dus moeten de lagers haast wel defect zijn of verkeerd erin geperst. :|

Het remde perfect. Maar nu heb ik dus weer geen auto. Weer auto's lenen. Volgens mij had ik het beter 3 gaats kunnen laten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Heb je de naven gebruikt van een 106 Rallye? Zo ja, grote kans dat het aan je aandrijfassen ligt.

Image

Op de aandrijfassen vd AX zit standaard gedeelte A, dit valt in de naaf. Het uiteinde (motorkant) van de binnenzijde van de naaf vd AX loopt taps, die van de 106 loopt gewoon recht. Door gedeelte A aan de aandrijfas, kan de as niet ver genoeg door de naaf vd 106. Hierdoor klemt gedeelte B niet tegen het wiellager. Hierdoor krijg je het idee dat er speling op het lager zit.

Ik heb het zelf opgelost door het gedeelte A weg te slijpen. Hierdoor kon de as weer ver genoeg door de naaf en werd het wiellager goed opgesloten waardoor de speling verdween.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb idd assen van de AX 1.1i. En ze gingen moeilijk in de naaf. (106)
Dus je zou best eens gelijk kunnen hebben. Dat zijn nog eens nuttige antwoorden.

Maar dat ga ik in mijn uppie niet opgelost krijgen. Ging al moeilijk in elkaar. Laat staan uit elkaar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Hmm mooi kl*te zeg.

Kevin had er toch nieuwe lagers ingezet of laten doen. Dus zal het wel het geen wat bossie aangeeft moeten zijn. Wel gek overigens dacht dat het zonder aanpassingen zou moeten passen.

Zoveel werk is het niet, effe aandrijfas los halen en bij slijpen...
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Klinkt idd logisch. Als iemand foto's heeft van het verschil in assen en naven dan graag posten. Wel fijn als ik het zeker weet.

Hoop ook dat het lager niet teveel op zijn donder heeft gehad. Wel ff mee gereden natuurlijk. Je hoorde wel wat zoemen. Maar dat kunnen net zo goed die nieuwe banden zijn. Met dat V profiel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik heb dat probleem idd ook gehad, ging er moeilijk in, uiteindelijk met brute force gemonteerd op de rode GT.
op de GTI's die we omgebouwd hebben paste het probleemloos. Dacht dat dat kwam door de type 2 assen maar het zal ws met het viergaats onderstel te maken hebben (GTI = zelfde lagers als 106?)

Was wel wat ik je al gezegd had Mark, dat je risico liep met de aandrijfassen en dat Bossie het makkelijk opgelost had op die GT...

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou de problemen aan de voorkant lijken nu te zijn opgelost.

De speling op het wiel problemen waren dus idd verkeerde aandrijfassen. 1.1i assen passen dus niet op 1.4i of rallye poten. ff terug met chris al andere assen eronder gegooid. Maar sindsdien dus een tijd met een stuurkloenk gereden die alsnog niet was opgelost.

Had de stuurkogels al vervangen en laten uitlijnen. Loste het ook niet op. En nu dus nog veerpootlagers in bestelling staan... Hopen dat ik die nog kan annuleren. Want die waren het dus niet.

Nee het was de dop van de schokbreker die blijkbaar te los zat. :? En de schokbreker tegen de binnenkant van de veerpoot aan tikte...

Maar ja paar foto's zoals altijd:

Dit is dus de 1.1i as. Je ziet gewoon de speling zitten. Het lager wordt niet aangeklemt. :oops: Daar heb ik dus gewoon 120 mee gereden. lalala.

Image

Yup... Demonteren met hulp van chris. Om de 1.4i assen eronder te gooien.

Image

Image

De goeie as... Centrale moer zit nog los. Vandaar dat het nog steeds speling lijkt te hebben.

Image

Remmetjes:

Image

Schijf ff vastzetten om de centrale moer erop te luchttollen. (Als je alleen de schijf boutjes gebruikt en je tolt hem vast zijn ze krom. :roll: )

Image

Handige manier op je fusee los te krijgen of er weer op te krijgen:

Image

Verschil in moertjes... Ik had de allerdikste! En nu de allerdunste. En dat terwijl die 1.4i assen 5mm langer zijn. Rara waar die lengte is gebleven. :?

Image

En nu ziet het er voorlopig ff zo uit:

Image

Image

Image

Dan de achterkant nog. En op termijn andere velgen. Vind deze niet zo mooi. En hier zitten spoorverbreders op van 24mm. ET37.

Komt ook nog eens bij dat mijn axje eerst makkelijk 190 haalde. Met de 185/55/14 banden. En nu nog maar 170 met de 195/45/15 banden. :| Net een tikkie te breed dus.

En mijn wielkas is ook uitgeschraapt aan de binnenkant. En dat terwijl deze banden bijna versleten zijn... Tis gelukkig nog de sideskirts. Maar wel een beetje teveel van het goede.

Maar!!! Het remt als een tierelier!!! En het is net een kart! Dat was het weer voor nu.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat ziet er allemaal goed uit.
Ik wist niet dat er nog zoveel verschil kon zitten in de dikte van de asmoer.
Nu heb je natuurlijk wel veel meer keuze in leuke velgen, dus foto's zullen wel een kwestie van tijd worden ;)

En Chris zit wederom weer een AX erg goed te helpen (y)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Mark, mooi dat alle problemen weer zijn opgelost ziet er weer goed uit.

Toch wel handig zo'n kanjer als Chris in de in de buurt (y)

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mja kwam op een goed moment toen ja.

Was die avond echt zo van nu moet duidelijk worden wat het probleem is. Of het moet opgelost worden. Of alles terug bouwen naar 3gaats. Als je 2 weken auto's moet lenen om op je werk te komen... Dat is echt supervervelend. Maar gelukkig is gelukt nu. En is terugbouw naar 3gaats niet meer tersprake...

Moet alleen geen lekke band krijgen nu. Kan alleen achter vervangen haha.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zziet er weer indrukwekkend uit hoor Mark!! :D
blijft toch een mooi bakkie die van jou :)
Image

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

ziet er mooi uit zo'n 3,5 gaats ax :wink: !!

Goed bezig en succes met de achteras!! denk aan je wartels van je remleidingen, hou ze heel!!!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Jaja, errug netjes bezig weer Mark. Ga zo door.
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Flinke update inmiddels. Zoals wel bekend al tijden bezig met 4gaats maken. Maar alles wat tegen kan zitten zit zo ongeveer wel tegen.

De eerste achteras die er na veel moeite onder zat bleek helaas krom te zijn. Rechterachterwiel stond boven 3cm naar binnen.

Foto's van een flinke klus. Vooral het verlagen was een kl*te klus. Het zat allemaal muurvast.

Image

Demonteren van de 3gaats as. Voorzichtig alle remleidingen losmaken en de as laten zakken.

Image

1 van de 4 schroefgaten waar de as op hangt.

Image

Te lui om de uitlaat eronderuit te halen.

Image

Boutje...

Image

Nog een keer uitlaatje blijkbaar.

Image

Image

Image

Image

Assen uit elkaar halen. Remleidingen overzetten. Verlagen enz.

Image

Zonder as. (voor de gene die dat zelf niet kunnen zien)

Image

Welke dit nou weer is weet ik niet meer. 3 of 4 gaats.

Image

Image

Image

Asje op zijn plek hangen.

Image

Image

Image

In de kofferbak moertjes weer vastdraaien. Onder de achterbank zitten er ook 2.

Image

Image

Handremstelbusje op de trommel vastlassen. Was afgebroken van de 106 as. Als je alles netjes demonteert past het allemaal zonder problemen.

Image

En tada! 4 gaats met betere remmen.

Dat was dus het hele 4 gaats verhaal voor achter... Het lijkt simpel. Maar alles zat verrot vast... Het zou simpel kunnen zijn.

Maar helaas... Grote tegenslag toen we de auto op zijn wielen lieten zakken bleek de as dus krom te zijn. Rechterachterwiel stond boven 3cm naar binnen.

2 weken met wat oude achterwielen gereden. Merkte er weinig van. Maar je zag het goed.

Gisteren dus de achteras van mijn eigen 106 rallye eronder gehangen. Dus het hele verhaal opnieuw gedaan. Dat is dus echt kl*te als je dubbel werk moet doen. Maar goed. Deze as was goed.

Rijd heerlijk! Merk het verschil goed met stabistang in de achteras. Nog wel wat oude gare wielen achter erop geschroeft. Want de velgen van voor passen niet achter. Ze lopen klem op de plaatje op de as waar de stabistang achter zit.

Image

Image

Image

Image

Image

En waarom ze niet passen. Dat is een raadsel. Heb 2x20 en 2x24mm spoorverbreders van de 106 rallye. En deze wielen zaten op die rallye. De LM wielen. Ik heb de AS en de Wielen en de spoorverbreders. En ze lopen vast tegen de as. Heb alleen een andere trommel. Maar die ziet er hetzelfde uit. (ik had ze al rood gespoten).

Al met al heeft de ombouw me echt enorm veel problemen gegeven. Maar eindelijk werkt alles goed.

Nu dus bij iemand een 15" 6.5J 195/45/15 velg passen. Die ik nu voor heb zitten zijn 7J. En als 6.5J blijkt te passen. Dan ga ik nieuwe velgen kopen.

Dus als er mensen zijn die denken van WOW dat zou mooi staan onder een zilveren AX. Laat het me gerust weten. Want met 4x108 is er opeens een stuk meer keuze.

De 106 wordt gestript. Mist nu een achteras en heeft alleen een motor onderblok. Voordat dat weer rijd. Kost me teveel geld en werk.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dus nu is het helemaal af met de ombouw?
Petje af dat je doorgezet hebt ondanks alle ellende die je bent tegengekomen.

Ben benieuwd wat voor velgen je er straks onder gaat zetten.
Jij heb meestal wel een goede smaak daarin ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Leuk project zo! Maar ik snap de opmerking dat je nu betere remmen achter hebt niet eigenlijk, het blijven toch gewoon simpele trommels, of zijn dit nou betere trommels?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

iets grotere trommels.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

begint er goed uit te zien Mark! mooi man! :D
Image

Post Reply