Slijpen achterspatbord / montage GT bodykit (17 foto's)

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Slijpen achterspatbord / montage GT bodykit (17 foto's)

Post by Remy »

Hallo mede AX-ers,

Hier begint dan het topic over hoe je je rechte achterspatborden rond kan maken. Als het goed is moet de webserver van Tiscali het weer goed doen. Dus ook mijn foto's moeten zichtbaar zijn in dit topic.

Mijn AX 1.1 First Impression vond ik er een beetje simpeltjes uit zien, dus ben ik op zoek gegaan naar spoilers en dat soort zaken.

Image

Het is misschien niet zo goed zichtbaar op de foto. Maar mijn bumpers en spiegels waren helemaal grijs / blauwachtig geworden. Dus deze heb ik als eerste met Motip Bumperspray zwart gemaakt. Dit gaf nog niet alle voldoening die ik zocht dus ben ik verder gaan kijken.

Na een tijdje zoeken op internet ben ik Rock's (Aad) tegengekomen op marktplaats en hij had niet alleen dakspoiler zonder pootjes maar ook een GT Bodykit te koop staan. Die spoiler en bodykit waren rood en wit van kleur. Maar dat maakte mij niets uit, want deze zou ik toch zwart spuiten net als mijn bumpers en spiegels. Het wachten was nu op veel vrije tijd om mijn AX te kunnen opleuken. Gelukkig bestaat er in het leven van een student zomervakantie, de ideale tijd van het jaar om aan je auto te klussen als je geen garage tot je beschikking hebt.

Ter voorbereiding van de restyling van mijn AX heb ik met plakband de bodykit bevestigd aan mijn AX om te kijken hoe het er zo'n beetje zou gaan uitzien.

Image

Nu was het zaak om mijn bodykit te gaan schoonmaken / schuren en spuiten. Hiervoor heb ik fijn korrelig waterproof schuurpapier gebruikt. Het nummer weet ik helaas niet uit mijn hoofd. Vanwege het mooie weer kon ik buiten blijven werken met het spuiten van de bodykit. Ik heb hiervoor Motip Bumperspray gebruikt. Dit werkt heel goed en is speciaal voor kunststoffen gemaakt zodat je geen speciale grondlagen meer hoeft aan te brengen.

Image

Image

Nadat de bodykit droog was en mijn inmiddels bestelde spoilerlijm ook gearriveerd was, kon ik verder met het project. Omdat mijn AX niet van die mooie klemmetjes heeft om de bodykit vast te maken heb ik speciale spoilerlijm Elch P1 (Autostyle Catalogus) gekocht om er zeker van te zijn dat ik geen onderdelen ga verliezen op de snelweg.

Het slijp gedeelte:

Ik heb een spatbordverbreder gebruikt als mal om te kunnen bepalen hoeveel ik van mijn spatbord moet wegslijpen om het er netjes uit te laten zien.

Image

Als de boel is afgetekend is het zaak om te gaan slijpen. Ik heb gebruik gemaakt van mijn Aldi Dremel en dat werkte perfect. Als tip zou ik wel willen opmerken om extra slijpschijfjes te kopen bij de "Doe-het-zelf" want je verslijt ze bij het leven. Ook zou ik een bril opzetten tegen de splintertjes, het gruis en de vonken.

Image

Als het grote stuk eraf geslepen is, is het makkelijker om het spatbord netjes rond te slijpen zodat het eindresultaat het fraaiste wordt. Ik heb steeds mijn spatbordverbreder er voor gehouden om te kijken of er meer weg geslepen moest worden. Als dit alles gedaan is ziet het eindresultaat er als volgt uit.

Image

Image

Iedereen weet dat je metaal wat blootgesteld ligt aan de omgeving moet behandelen om roest te voorkomen. Ik heb dit alsvolgt gedaan. Ik heb een dikke elektra kabel in de lengte opengesneden en de 3 koperdraaden eruit gehaald. Deze lege buitenste isolatiemantel van de kabel gebruik ik om het geslepen randje af te dichten. Ik zelf heb met wat sanitair kit de lege kabelmantel volgespoten en deze over mijn slijp randje heen geschoven. Hierdoor wordt het slijprandje geheel afgedekt door kit en isolatiemantel.

Image

Op de foto ziet het lelijk wit uit, maar als de kit droog is kan die natuurlijk in elke kleur gespoten worden. Mijn spatbordverbreder valt hier toch geheel overheen dus is dit niet zichtbaar.

De AX is nu geheel klaar om de bodykit te gaan monteren. Ik heb ook hier foto's van en zal deze binnenkort ook plaatsen. Ik wacht nu eerst even jullie reacties af omdat het anders wel een hele lange openingspost wordt. Ik hoop dat er mensen zijn die aan mijn verhaal en foto's iets hebben. Mochten er dingen niet duidelijk zijn of heb je vragen, dan hoor ik die graag.

Houdoe Remy
Last edited by Remy on WedJun08, 2005 6:06:51 PM, edited 4 times in total.
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Zow zow... best verhaal.. Leuk en interesting om te lezen! Jammer van de foto's die helaas weer niet te zien zijn! Jammer!

Maar ik ben er wel achter wat je al die tijd hier op het forum hebt gedaan.. :D

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

mooi hoor dit is echt handig als ik nog eens 195 onder mn autootje wil leggen hahaha.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Ziet er mooi uit! Ben benieuwd naar de rest van de foto's, dus wat mij betreft.. Kom maar op 8) !

Snowbard
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: ThuJun26, 2003 12:41:47 PM
Location: Amstelveen

Post by Snowbard »

Ja, laat zien!!!~ :D

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Okay, okay,

Ik hoop morgen dit topic verder op te leuken. Mijn webruimte laat nog te wensen over dus ik heb tijdelijk een map op de webruimte van een maat van mij. TNX Jeroen!!! :D Dus ik hoop dat jullie het nog even kunnen uithouden. En 1 geluk aanstaande zondag mag je mijn AX in real life bekijken in Nieuwegein.
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Heeey die kleur heeft mijn axje ook :) Ik heb ook zo van die rechte spatborden :? maar nu weet ik wel hoe ie d'r uitziet als ik ze zou veranderen.

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Ja ik moet zeggen dat ik het een hele verbetering vind, die ronde spatborden met die verbreders erop. Nu ziet mijn AX er iets sportiever uit en het is totaal niet moeilijk om het zo te maken. Gelukkig hebben we het forum, zodat andere mensen alvast kunnen zien en navragen hoe je zulke zaken moet aanpakken. 8)
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Jah.. remy,

je bent goed bezig geweest.. Ik heb dan een Volcane, dus dit hoef ik niet te doen, maar anders was het zelfs voor mij een simpel klusje, tenminste zoals je het uitgelegd hebt..

Thanks

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik zit eraan te denken om het ook te doen. Maar eigenlijk vindt ik het een beetje zonde want met die recht kasten heb je wel wat aparts natuurlijk. Ik ga nog eens lang en hard over nadenken (bert hou je ranzige gedachten voor je ja).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Deel 2: Montage Bodykit

Okay AX vrienden,

Hier begint het tweede gedeelte van mijn project om mijn AX een nog betere look te geven.

Allereerst wil nog even een fotootje plaatsen van mijn dakspoiler. De pootjes ontbraken hiervan, dus ben ik zelf met wat aluminium aan de slag gegaan en zelf pootjes gemaakt. Omdat twee dunne plaatjes aluminium mijn spoiler niet stabiel genoeg hielden, heb ik aan de zijkanten van de spoiler 2 rubberen deurstopjes met een popnagel aan mijn spoiler bevestigd. Nu kan mijn spoiler ook op de achterkant van mijn AX rusten en gaat ie niet klapperen als ik aan het cruisen ben.

Image

Mijn bodykit is zwart gespoten en mijn Ax heeft er van langs gekregen met een dremel. Dus het is nu tijd om het zaakje degelijk te bevestigen. Want zeg zelf: T is zwaar irritant als je met 135/140 km/h op de snelweg ineens een stuk skirt weg ziet vliegen in je binnenspiegel.

Image

Ik heb van een goeie bekende een paar oprijplaten kunnen lenen, zodat het werk onder de auto makkelijker gaat. Ik heb speciale spoilerlijm (autostyle catalogus) Elch P1 gebruikt om de boel vast te plakken. Ik heb eerst mijn skirt op de plaats van bevestiging gehouden en gekeken welke delen contact maken met de auto. Op deze delen heb ik behoorlijk wat lijm geplaats en daarna het skirtdeel op de auto gedrukt en even tijdelijk vast gezet met plakband. Dit plakband heb ik ongeveer een uurtje of 8 tot 10 laten zitten, zodat de lijm kan drogen.

Image

Verder heb ik, om er zeker van te zijn dat ze blijven zitten, de skirtdelen met 1 popnagel vastgezet in de auto. Deze zijn niet zichtbaar omdat de spatbordverbreder hier netjes overheen komt.

Image

Deze popnagels en de gaatjes die ik in de auto geboord heb, heb ik ook even voorzien van een behoorlijke hoeveelheid lijm om het roesten van het plaatwerk tegen te gaan. Het deel wat tegen de deur van de AX komt heb ik ook vast gelijmd en met 2 popnagels als extra in de deur vast gepopt.

Standaard zitten er op de skirts een aantal gaten waardoor je hem vast kunt zetten met klemmetjes aan de onderkant van de auto. Omdat ik geen klemmetjes op mijn auto heb zitten, heb ik het volgende bedacht:
Ik boor, in het randje dat onder de auto zit, een aantal gaatjes en bevestig mijn skirts met tywraps vast aan de onderkant van de auto. Ik weet nu voor bijna 100% zeker dat deze tijdens het rijden niet los kunnen komen.

Image

Mijn spatbordverbreders monteren gaat iets lastiger omdat deze vrij hol van binnen zijn. Ik heb met mijn spoilerlijm de delen die mijn auto raken volgelijmd en dan de verbreder met plakband op zijn plaats gehouden. Omdat er een kleine sleuf onder de verbreder zit was ik bang dat deze los zou schieten op het moment dat de wind er onder slaat. Ik heb toen een spuit montagekit gekocht en mijn verbreders via deze sleuf ingespoten met montagekit. (Op de verbreders zitten ook weer aansluitpunten voor die klemmetjes. Deze raken de auto net niet. Hier heb ik een flinke hoeveelheid kit gespoten zodat de verbreders ook hier goed vastzitten en niet alleen aan de bovenrand)

Als het hele zaakje ongeveer een dag heeft kunnen drogen en uitharden is het tijd om kleine oneffenheden die tijdens de montage zijn opgetreden weg te werken.

Even nog een korte samenvatting wat betreft de tijdsduur.
- Schuren en spuiten bodykit en spoiler (3 a 4 uur)
- Spatborden slijpen van de AX en afwerken (2,5 a 3 uur)
- Montage bodykit (ik heb m alleen gemonteerd) (10 a 11 uur)
- Afwerking van het geheel (onbeperkt, want je AX is nooit af)

Het uiteindelijk eindresultaat is dan alsvolgt:

Een Citroën AX 1.1 First Impression in GT Style

Image

Image

Image

Ik hoop dat er leden zijn die aan dit hele verhaal iets hebben. Mochten je vragen / opmerkingen of andere zaken dwars zitten, dan hoor ik het graag.

Greetz Remy 8)
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Leuk.. leuk verhaal en zeer nuttig voor sommige vrienden hier denk ik.. Maaruh, waar is je ax-club sticker??

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Ik heb twee zilver grijze AX club stickers op mijn achterruit zitten. Eentje links en eentje rechts van mijn achterwisser. Maar deze foto's zijn gemaakt voordat ik mijn stickers thuis gestuurd heb gekregen. Ik zal binnenkort wel ff een fotootje posten van de achterkant van mijn AXje.
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Dat ziet er z??r netjes uit. Goed gedaan man!!!

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

Ziet er heel mooi uit allemaal, radiatorrooster is ook heel netjes gedaan.

Heb bij m'n eerste ax net het zelfde gedaan, was best wel kicken toen die wipzaag in mijn achterste spatborden ging :twisted: :twisted: , als je je dan vergist... had toen eerst siliconelijm gebruikt, was geen groot succes, nadien polyutheraanlijm, werkte heel goed maar moest wel elk stukje aandrukken met tape, wasknijpers en houtklemmen om te voorkomen dat de lijm teveel aanzwelde.
als je schrik hebt voor roest waar je geboort hebt enzo, een laaje rutex of andere undercoating op het einde doet wonderen. de manier waarop het randje is afgewerkt vind ik trouwens heel degelijk gedaan.

Als er vijfdeursrijders zijn die denken dat dit voor hen onmogelijk is, er zijn nog vijfdeurs GT's gemaakt, ik weet niet of ze in Nederland ooit zijn verkocht maar in Belgie en Frankrijk zeker, hebben hele mooie skirts zonder ronde achterspatborden.

welkom in de club :D
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Mooi resultaat remy!

In Nederland is geen 5 deurs GT(i) verkocht.
Last edited by Rob GT on SunApr03, 2005 8:19:54 PM, edited 1 time in total.
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Maar goed, sorry hoor, wie rijd er nu over een bokje heen ... :oops:

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

TNX beste AX vrienden :oops: voor al jullie aardige complimenten. Het is erg leuk om van mede AX rijders te horen dat je goed werk heb verricht en dat het er toppie uitziet. Tot zondag!

PS. Je moet ook niet volgas proberen om op die bokjes te komen. Een beetje liefde voor je AX moet er toch wel wezen.

Ff nieuwsgierig: hoeveel man kwam er aan te pas om je AX van die bokjes af te tillen??? :lol: :lol: :lol:
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ziet er erg netjes uit hoor :P
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

1 kon ik er zo onderweg trekken (de kant met de meeste schade) aan de andere kant moest mijn pa ff helpen. :cry:
Image

Post Reply