Aangezien ik soms een rechtervoet als lood heb - zij het dan alleen met warme motor - heb ik toch enigszins de angst dat een koppakking bij mij wel minder dan 100.000 km mee zal gaan. Nu lekt ie, binnenkort komt er een nieuwe tussen en dan wil ik er dus eigenlijk voor zorgen dat ik er eigenlijk gewoon NOOIT meer gedonder mee heb. Met de wetenschap dat de cilinderkop van de auto van Ellen helaas de eerste is die ik provisorisch (zonder momentsleutel) heb aangedraaid die nu alweer een klein beetje lekt, heb ik maar meteen zo'n kreng aangeschaft. Dan wil ik 't eigenlijk nog steeds beter hebben!! Een stalen koppakking heb ik al eens gehad, en dat bleek niet de oplossing...
...Vervolgens zat ik op een internetsite over Opels (FOEI!) te lezen over hoe men probeert gescheurde cilinderkoppen te voorkomen bij C20XE blokken (de alom bekende 2.0 16V). Deze auto's hebben namelijk 3 verschillende typen cylinderkoppen: De KS400, de KS700 en de Coscast. Dit in volgorde van sterkte... De KS400 is het zwakst, en scheurt dus het snelst, de Coscast is h??l gewild bij sportieve jongens want met die kop gaat eerder het onderblok kapot dan de bovenbouw.
Waarom ik hier eigenlijk begon met zoeken? Dat komt zo: Een goede bekende van me die flink in de Corsaatjes zit had tot vanavond ??n Corsa met een KS700 kop, de andere is Coscast. Nu stond hij vandaag even bij me aan de deur met de Corsa met Coscast kop... en het stonk naar koelvloeistof. Hij had net een stukje lopen blazen, dus dat kon misschien wel... maar ff 10 minuten geduld en een koelvloeistofdop vol sludge wisten we beter.
Dusss... Kevin denkt na, zou er geen oplossing zijn? Coscast koppen worden nl. ook voor het drievoudige van KS-kopjes verkocht, dus als je een oplossing vindt ben je goedkoop uit.
Het devies van een kenner bleek:



Dat laatste punt trok mijn aandacht... Een draaiende bout laat veel meer rek toe dan een vast tapeind waar een moer op draait!!!
M.a.w.: Als je tapeindjes pakt kan je de kracht op de bouten op je cilinderkop veel beter verdelen en ze laten minder rek toe, dus de koppakking wordt minder belast.
Misschien dat dit de oplossing is voor het eeuwige ge-etter met de koppakking van TU-motoren.
Het enige wat ik dan nog nodig heb is een goed schema om de kop vast te draaien, of ik moet zelf aan het rekenen slaan.. en da's nog een k*tklus als ik de goede gegevens al weet te verkrijgen. Lijkt me dat tapeinden weleens in de racerij gebruikt worden?
Graag mening van de kenners
