opeens hoog verbruik

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

sanderb2001
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: MonJan23, 2006 10:09:07 AM

opeens hoog verbruik

Post by sanderb2001 »

ik had een vraagje ik had eerder al (dat dacht ik) problemen met me benzine meter die daalde soms opeens van 1/4e naar o maar hij kwam ook wel weer omhoog dus dacht bij mezelf geen probleem zal wel een slecht contacktje zijn ofzo

maar nu was het vorige week zo toen had ik 30ltr getankt en na 300 km (snelweg km) stond ik met een lege tank echt leeg (kreeg de auto niet meer aan de praat)
nou vroeg ik mij af hoe zou dit zo opeens kunnen voor heen reed hij ong 1:18 nu dus nog maar 1:10 :shock:

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

kou?

tank lek?

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ik zat eerst te denken aan een kapotte sensor in de tank, maar als hij echt leeg is. Als de tank of de benzineslang lek is moet je het volgens mij wel kunnen merken. Althans mijn voorgaande auto stond benzine te pissen toen de benzineslang lek was.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

sanderb2001
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: MonJan23, 2006 10:09:07 AM

Post by sanderb2001 »

ja ik heb er dus al onder gekeken maar kan niks vinden en de tank zit op slot dus ook geen creative dief :roll:

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Die benzine moet toch ergens gebleven zijn....voor zover ik weet heeft bezine geen pootjes :D

Misschien raar idee hoor....maar kan het zijn dat je auto "denkt"dat hij leeg is?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Of de tank echt leeg is valt te controleren door m vol te tanken en dan kijken hoeveel erin gaat.

Zit er niet ergens een verstopping in het brandstofsysteem? Een kapotte slang moet je toch kunnen zien en zeker kunnen ruiken. Of er is een sensor kapot die de temperatuur aangeeft aan het motormanagement waardoor gedacht wordt dat er flink benzine in moet omdat het zo koud is.

Die benzine meter heeft elke AX last van. Rond de kwart gaat ie lekker heen en weer tussen 0 en 1/4. Ik weet dat ik zo een 600 km kan rijden op een tank. Dus bij de 570 of 580 km tank ik m vol. Dan gaat er meestal iets van een liter of 34 in.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

sanderb2001
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: MonJan23, 2006 10:09:07 AM

Post by sanderb2001 »

hmm denk dat het wat anders is
zonet ff 5 litr eringegooid doormiddel van een jerrican

stond de benzine meter ook opeens op 1/4e :shock:

maar vervolgens starten ho maar af en toe een soort ploffen
lang geprobeerd maar ging niet aan

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn

grtn sander

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Je had toch je tank letterlijk helemaal leeggereden?
Best kans dat het brandstoffilter vol of verstopt zit met de zooi onderin je tank. Maar deze vervangen is ook niet al te moeilijk.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Kapotte lambda sensor kan dit soort gein toch ook veroorzaken.
Fou meten = fout mengen en misschien daardoor veel te veel inspuiten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

TB wrote: Ik weet dat ik zo een 600 km kan rijden op een tank. Dus bij de 570 of 580 km tank ik m vol. Dan gaat er meestal iets van een liter of 34 in.


hoe krijgen jullie dat toch allemaal voor elkaar. ik heb een ax uit 95 en die krijg ik met heel veel moeitte op de 1 op 14. heel rustig rijden en 110 max op de snelweg. kan het zijn dat hij meer verbruikt doordat er een gaatje in de uitlaat zit of dat de luchtfilter er af en toe af valt. lijkt me onwaarschijnlijk maar toch.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

verschild per ax en berijder, mijn 1.1 deed ook ongv 1 op 14 maar die moest ik om lekker door te kunnen rijden veel hoger in ze toeren gooien dan de 1.4 die ik nu heb waarmee ik "lui" kan rijden :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Tommmm wrote:kan het zijn dat hij meer verbruikt doordat er een gaatje in de uitlaat zit of dat de luchtfilter er af en toe af valt. lijkt me onwaarschijnlijk maar toch.


wat betreft uitlaat: minder tegendruk = minder koppel + meer verbruik...

dus ja :)

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

mmm. okeej, deze week uitlaat maken en dan kijken wat het is geworden. /de uitlaat is nu zo kapot dat ik merk dat de auto inhoud. gevoelsmatig dan, in het begin was hij sneller weg en nu dus langzamer. ja hij is heel erg kapot. Na het repareren hiervan zou hij dus zuiniger moeten worden. bedankt
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Tommmm wrote:mmm. okeej, deze week uitlaat maken en dan kijken wat het is geworden. /de uitlaat is nu zo kapot dat ik merk dat de auto inhoud. gevoelsmatig dan, in het begin was hij sneller weg en nu dus langzamer. ja hij is heel erg kapot. Na het repareren hiervan zou hij dus zuiniger moeten worden. bedankt


scheelt wel iets, niet alles denk ik in jouw geval. injectiehuis eens goed reinigen doet ook een boel. klepjes stellen, verse bougies erin (als ze niet vers genoeg zijn that is.. helaas herken je deze niet aan de groene of bruine kleur ;) )

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik rij nu nog maar 1 op 13 itt 1:18 voorheen. Maar ik rij nu nog zelden lange stukken, veel in de stad, het is nu winter en ik hou van een beetje gasgeven! Ach ja, een alles anders dan een AX was nog duurder geweest!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb sinds zaterdag mijn kathalysator er weer onder zitten. En daardoor zou ik dus in theorie nu zuiniger moeten rijden???

Heb van het weekend lange afstanden gereden en nu bijna 500 km op een tank. Voor al mijn geknutsel was het 600 op een tank. Tussen de 1:16 en 1:18.

Na al het aanpassen helaas nog maar tussen de 1:12.5 en 1:14.
Tussen de 450km en 480 op een tank. (34 liter gaat er dan meestal in)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

scheelt wel iets, niet alles denk ik in jouw geval. injectiehuis eens goed reinigen doet ook een boel. klepjes stellen, verse bougies erin (als ze niet vers genoeg zijn that is.. helaas herken je deze niet aan de groene of bruine kleur ;) )


kleppen zijn net gesteld en bougies zijn groen van kleur :D vers dus

alleen het injectiehuis zou het dus nog kunnen zijn. kan daar weleens aan gaan knutselen..[/quote]
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Mark wrote:Ik heb sinds zaterdag mijn kathalysator er weer onder zitten. En daardoor zou ik dus in theorie nu zuiniger moeten rijden???


Juist niet, cat zorgt ervoor dat de tegendruk groter is en er energie verloren gaat.Maar dat verschil is miniem.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Drake wrote:
Mark wrote:Ik heb sinds zaterdag mijn kathalysator er weer onder zitten. En daardoor zou ik dus in theorie nu zuiniger moeten rijden???


Juist niet, cat zorgt ervoor dat de tegendruk groter is en er energie verloren gaat.Maar dat verschil is miniem.


Lijkt mij ook logisch...

Maar kevin tikt een stukje hoger het volgende:

Kakanox wrote:
wat betreft uitlaat: minder tegendruk = minder koppel + meer verbruik...



Staat een beetje haaks op elkaar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

mmm hoe zit het nu? weet iemand hoe het percies zit.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Post Reply