Startproblemen - please help!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Startproblemen - please help!

Post by j_stam_84 »

Hoi iedereen,

Na diverse posts doorgelezen te hebben wil ik deze vraag toch even aan jullie voorleggen.

Ik heb een jaar geleden een AX type 1 (1991) gekocht. Hij heeft altijd gereden als een zonnetje. Met behulp van de berichten op dit forum heb ik, gelukkig op tijd, mijn contactslot vervangen (sleutel ging er moeilijk in, etc.).

Nu is mijn probleem als volgt; sinds een maand of twee wordt ik geteisterd door startproblemen. Hierbij hoor ik, als ik mijn contact omdraai (1 slag), mijn benzinepomp 'lopen' en hoor ik ook een 'tik' (van het relais?). Bij het doordraaien van het contact hoor ik de startmotor aanslaan. Het pobleem is dat de motor gewoon niet gaat lopen. Aanduwen lukt overigens altijd. In het geval dat aanduwen niet lukt doordat er niet genoeg snelheid is (duw m bijvoorbeeld in mijn eentje aan) en de motor maakt een 'slag', start de auto verder prima op de startmotor (weet niet of dit toeval is overigens).

Vervolgens heb ik op aanraden van iemand op een gegeven moment de ANWB gebeld. De monteur die langs kwam vertelde dat de connector die op de ontstekingsmodule zat gecorrodeerd was. Doordat er geen vonken waren bij het starten heeft hij de bobine doorgementen. Daarbij meette hij 0.5 volt en vertelde dat die in ieder geval niet kapot was. Vervolgens heeft hij de pinnen in de connector ingespoten met WD40 en alles terug geplaatst. Daarna deed de auto het weer perfect. Maar na twee dagen begint hij weer dezelfde problemen te vertonen.

Doordat ik op verschillende posts op dit forum heel erg veel verschillende dingen zie staan, zie ik door de bomen het bos niet meer :(

Wie kan mij helpen ?
Alvast heel erg bedankt,

M.vr.gr.

Jan-Jaap

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

  • Vuile / versleten bougies
  • Versleten / gecorrodeerde bougie-kabel(s)
  • Versleten bobine/ontstekingsmodule
  • Versleten startmotor (lagers scheef uitgesleten)
  • Accu niet fris (bij gebruik startmotor wordt de accu heel zwaar belast, waardoor de spanning zo ver kan zakken dat de bobine niet genoeg uitgangsspanning kan leveren voor een stevige vonk. Daarom kan het zijn dat bij aanduwen de vonk wel fel genoeg is.)
  • ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

@MNM(tm): Superbedankt voor je reactie!
# Vuile / versleten bougies
# Versleten / gecorrodeerde bougie-kabel(s)
# Versleten bobine/ontstekingsmodule
Zou hij dan gewoon goed blijven lopen als ik m aanduw ? dat lijkt me toch onwaarschijnlijk? (maar ja... ik ben dan ook een leek :D:D). Nogmaals; met aanduwen doet hij het echt altijd in 1 keer.
# Versleten startmotor (lagers scheef uitgesleten)
Dit zou je toch moeten kunnen horen ? Hij klinkt niet anders bij het niet starten t.o.v. als hij (af en toe) wel start.
# Accu niet fris (bij gebruik startmotor wordt de accu heel zwaar belast, waardoor de spanning zo ver kan zakken dat de bobine niet genoeg uitgangsspanning kan leveren voor een stevige vonk. Daarom kan het zijn dat bij aanduwen de vonk wel fel genoeg is.)
Hier had ik nog niet aan gedacht. Ik heb, for testing purposes, de auto geprobeerd te starten met startkabels. No dice.... :(

Alle connectoren die ik heb kunnen vinden, heb ik er af gehad, gecontroleerd en waar nodig schoongemaakt. Dit heeft jammer genoeg niets geholpen.....
Valt me overigens wel op dat er af en toe na het aanduwen er de eerste 15 seconden blauwe rook uit mijn uitlaat komt... Maar volgens mij boeit dat niet heel erg veel (?)

Nog meer ideeën?
Bedankt voor de hulp!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

start hij wel na een stuk rijden gelijk ?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Heb je al wat gedaan aan de connector en de ontstekingsmodule? Als dat de vorige keer ook even geholpen heeft (ANWB heeft alleen een noodreparatie uitgevoerd), dan zal hier weer het probleem liggen. Is dat 100% uitgesloten, dan kun je verder gaan kijken..

Bij een probleem oplossen moet je dingen uitsluiten, dat is het eerste om uit te sluiten. Daarna pas verder kijken, anders zie je door de bomen het bos niet meer...

Wat je kan doen is om ff aan de connector te rommelen als ie niet wil starten, start ie daarna wel dan moet je de connector en voor de zekerheid ook de ontstekingsmodule vervangen.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

massa kabel van de accu naar de versnellingsbak als die niet goed contact maakt, dan wil de startmotor niet geneog stroom krijgen om helemaal rond te gaan..

en aanduwen werkt dan uiteraard wel

om dit te controleren, kun je een startkabel op je min pool zetten en de andere kant op je blok..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

@Joost
Na een stuk rijden start hij idd gewoon prima; dwz. een keer of 6-10 achter elkaar. maar hier hoef ik ook eigenlijk niet echt een stuk voor gereden te hebben. als ik hem aanduw en meteen weer uitzet, start hij ook weer (tijdelijk) gewoon.

@ax_b
De connector en de ontstekingsmodule heb ik er beide af gehad en schoongemaakt. Dit heeft niet geholpen (ik d8, wat die vent van de ANWB kan, kan ik ook.... blijkbaar niet ;)) Ik twijfel er dan ook aan of dat wel het probleem was..... (was het niet gewoon toeval dat hij toen toch startte?)... Aan de connector 'rommelen' werkt ook niet...

@TTF
Dit heb ik geprobeerd... werkte ook niet :(

@iedereen
Wat is nu handig om te testen (en belangrijker, hoe!? :)) ? Kan ik nog wat doen aan die ontstekingsmodule/connector of moet ik ergens anders naar gaan kijken ?

Nogmaals bedankt allen!

p.s. als iemand ergens foto's van wilt zien om e.e.a. te beoordelen; roep maar! :D

p.s.2. het probleem lijkt veel op het probleem wat hier is beschreven... bij de laatste post geeft die persoon aan dat het aan de BDP sensor lag... maareh... AX-jes hebben die toch niet ? :?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ow zeker wel! Alleen wordt die in de Haynes "Engine Speed Sensor" genoemd! :)
De ECU zal toch op 1-of-andere manier moeten weten wanneer 'ie wat moet doen, mbt. injecteren en ontsteken. ;)

Voor de duidelijkheid: welk type motor heb je eigenlijk?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

er zit mogelijk vocht in je verdeler
Door het aanduwen gooi jij de motor voorruit en wordt de verdeler op gang geholpen. en dan is het probleem weg.

verdeler is het oranje kapje (eventueel onder die zwarte kaus) en het is een "bekend kwaaltje"
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wat is het verschil dan tussen aanduwen en starten met startmotor, afgezien van de actie? In beide gevallen wordt 't blok toch aangeslingerd en in beide gevallen gaat de verdeler toch gewoon mee (omdat 'ie meeloopt op de nokken as)?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

bij aanduwen gooi je de verdeler vaker rond door het vooruit duwen van de auto. daardoor wordt de verdeler in gang gezet en kan hij gaan vonken.

Door de startmotor te gebruiken wordt de auto niet voldoende vooruit geduwd en werkt de verder niet.

heb het probleem 8 of 9 jaar geleden met een AX gehad en mijn monteur riep gelijk ow de verdeler...... en na de vervanging was het idd ook opgelost
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

@MNM(tm)
Het is een Citroën AX PLAISIR U9

Cilinderinhoud: 1124 cm3
Vermogen: 44 kW

Volgens mij is het een monopoint injectie

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, maar 'k bedoelde eigenlijk de code die op het blok staat (C1A, H1A, HDZ of HDY) ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

Oke ik heb ff op het forum gezocht waar het zou moeten staan... en gevonden! :) Het is dus een HDZ...

Thanks again!

@Joost
verdeler is het oranje kapje (eventueel onder die zwarte kaus) en het is een "bekend kwaaltje"
Eeeuuhhh... die kan ik ook niet vinden.... (damn... ik ben ECHT een leek :D)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Niet lulig bedoeled maar een foto van onder de motorkap zou veel kunen helpen. Dan kunen de leden van het forum met een pijltje naar de onderdelen wijsen.

Just my 2 cents.
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

j_stam_84 wrote:Oke ik heb ff op het forum gezocht waar het zou moeten staan... en gevonden! :) Het is dus een HDZ...

Thanks again!

@Joost
verdeler is het oranje kapje (eventueel onder die zwarte kaus) en het is een "bekend kwaaltje"
Eeeuuhhh... die kan ik ook niet vinden.... (damn... ik ben ECHT een leek :D)
Dan kan dan heel goed kloppen: 't HDZ-blok heeft een DIS-ontsteking en heeft dus geen verdeelkap. ;)
Als het goeD is, zit er dan ook een Magnetti Marelli ECU in. :)

'k Heb ff een foto opgezocht waarop je kunt zien hoe jouw blok eruit ziet (thanx to Djoeri's AX):
Image
't Omcircelde ding is de DIS-bobine. Da's de elektronische vervanger van de verdeelkap.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

@megator
ja dat dacht ik ook al... stelde het zelfs al voor een aantal posts geleden.... enne... I'm not taking offence.. ;)

Ga ff een foto maken :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

En hier de foto......

Image

Die DIS bobine ziet er bij mij toch echt anders uit ? :S

Wat kan ik nu het beste doen ?

Groet,

Jan-Jaap[/img]

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Klopt, een plaisir is uit 1991 en heeft nog een verdelerkap.
Op onderstaande foto kun je deze duidelijk zien, het is het bruine kapje, ongeveer naast de accu.
(Kan op jouw auto nog zwart zijn, dat was vroeger de kleur)
Koop er meteen een nieuwe rotor bij en schrijf van te voren goed op welke bougie op welke aansluiting van de verdelerkap zit of vervang de bougiekabels één voor één, succes ;)

En tip van Pcrodent: van de oude kun je een leuke kapstok maken!

Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

@rio97
Bedankt voor je reactie!... Ik ga m ff controleren op vocht en haarscheurtjes.. weet je misschien dan antwoord op de vraag waarom hij het met aanduwen wel perfect doet ? dat snap ik nog niet helemaal.... :S

Post Reply