Nou heb ik mijn auto vorige week aangeboden voor de APK maar nu zijn er nog een paar dingen waarvoor ik nog even terug moet.
Maar nu dacht ik, kan zelf ook wel een en ander. Dus heb mijn ECU alvast gereset. Gewoon 10 min de stekker van de ECU afgehaald (zoals in de technische FAQ staat) Vervolgens weer aangesloten maar nu brandt ineens het motorstoring lampje constant, dat was eerst niet zo!
Volgens mij loopt 'ie voor een GTI niet slecht ofzo, tenminste na het inregelen...
Een AX GTI zonder kat voldoet gewoon aan de APK-eisen, zelfs met spaghetti en een agressieve chip (zij het dan net). Bij de GTI die ik een tijdje terug verhandeld heb moest ik nl. gewoon de katalysator in de kofferbak leggen en dan was de APK goed..
Bij die van mij dus niet. Vorig jaar wel overigens. Zit trouwens wel een nieuwe APK + grote beurt op, ze hebben in de garage de uitlaat vervangen, maar veel te laag gehangen
Ik heb gewoon geen tijd voor dat soort dingen als je 5 dagen in de week werkt.
Volgens mij zitten er nergens slangetjes los, zal vanavond eens beter kijken. Ben nu aan het werk.
Heb helaas geen reserve ECU (wel een reserve wilde chip)
Maar het lampje brandde voorheen niet, pas sinds gisteren, direct na het resetten...
Rob GT wrote:Bij die van mij dus niet. Vorig jaar wel overigens. Zit trouwens wel een nieuwe APK + grote beurt op, ze hebben in de garage de uitlaat vervangen, maar veel te laag gehangen
Ik heb gewoon geen tijd voor dat soort dingen als je 5 dagen in de week werkt.
Ik doe er gemiddeld zes, dan heb je er wel tijd voor
Rob GT wrote:Volgens mij zitten er nergens slangetjes los, zal vanavond eens beter kijken. Ben nu aan het werk.
geen storingen uitgelezen?
Rob GT wrote:Heb helaas geen reserve ECU (wel een reserve wilde chip)
Maar het lampje brandde voorheen niet, pas sinds gisteren, direct na het resetten...
wild guess: ze hebben een ruk aan de lambdakabel gegeven bij het vervangen van de uitlaat?
met de FF-DF-08 viel prima te rijden zonder lambda.. liep alleen h??l netjes stationair, strak tegen de 1000 r/min aan, en met koude motor ging ie zwaaaar in lopen houden enzo, dan weet ie de brandstofhoeveelheid blijkbaar niet goed te regelen. Denk dat een Belgische GTI daar z'n klepjes en dingetjes voor heeft? Marc?
Lambda is doorgemeten door de monteur en goed bevonden.
Hij had trouwens wel een extra weerstandje weggelaten, had vanalles geprobeerd om het CO omlaag te krijgen maar zonder de kat lukte dat helaas dus niet meer. Ik heb deze nu weer geplaatst en de ECU opnieuw gereset. Storingslampje blijft nu uit. (gelukkig maar want mijn uitleesapparatuur is verdwenen) Lijkt ook beter te lopen nu, alleen zodra er iets stroom gaat gebruiken (verlichting, koelfan) dan krijgt ie het stationair wat moeilijker.
Kan ik daaruit opmaken dat je beter met lichten + radio aan kunt laten inlezen?
Ik citeer nog even de FAQ van Joost:
- Motor starten en overal vanaf blijven (beslist geen gas geven). Als ie afslaat gewoon weer proberen.
Morgen eerst maar eens terug naar de garage om de uitlaat goed vast te zetten (deze ligt letterlijk op de stabilisatorstang, en dat rijdt niet lekker) en dan kan ik ook meteen beter luisteren naar wat de motor doet. Misschien dat ik hem dan nog een keer ga resetten.
Heb nu een weekje lekker vrij dus vast wel een paar vrije uurtjes.
Ik heb trouwens geen multimeter of zoiets, zou misschien wel handig zijn Maar dan nog heb ik geen idee wat ik ermee zou moeten doen...
even ergens opzetten wat stroom krijgt. bijvoorbeeld over de polen van een autoradio ofzo. als daar 13.5V - 14.5V staat met draaiende motor is het goed.
Is het minder dan klopt er iets niet, onder de 10.5 ofzo valt de ECU gewoon uit.