Pokkeherrie bij wegrijden/terugschakelen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Marnix
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: TueFeb01, 2005 12:22:12 AM
Location: Rotterdam

Pokkeherrie bij wegrijden/terugschakelen

Post by Marnix »

Hallo,

Mijn AX maakt bij het optrekken en het terugschakelen sinds kort een enorme herrie, een krijsend/piepend geluid. Als ik de koppeling helemaal indruk, gaat het weer weg. Iemand zei tegen mij dat mijn koppelingsplaten waarschijnlijk versleten zijn. Klinkt op zich logisch. Hij zei ook dat dit een dure reparatie zou zijn.
Mijn vraag is het verstandig is om dit zelf te vervangen en wat ik redelijkerwijs voor nieuwe platen moet betalen?

groet,
Marnix

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Re: Pokkeherrie bij wegrijden/terugschakelen

Post by arnie »

Marnix wrote:Hallo,

Mijn AX maakt bij het optrekken en het terugschakelen sinds kort een enorme herrie, een krijsend/piepend geluid. Als ik de koppeling helemaal indruk, gaat het weer weg. Iemand zei tegen mij dat mijn koppelingsplaten waarschijnlijk versleten zijn. Klinkt op zich logisch. Hij zei ook dat dit een dure reparatie zou zijn.
Mijn vraag is het verstandig is om dit zelf te vervangen en wat ik redelijkerwijs voor nieuwe platen moet betalen?

groet,
Marnix


Ik heb het ook zelf vervangen. Koppeling+drukgroep+drukgroeplager was ik 200 euro kwijt met korting. Als je het allemaal in de garage laat vervangen ben je dik 500 euries kwijt.

Het is een hele grote klus en ik hoop voor je dat je een brug kunt regelen. Anders is het bijna niet te doen. Mijn pa (ex citro?nmonteur) heeft me geholpen en wij waren in een dag klaar.
Freude am Fahren.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb het een paar maanden geleden laten doen en ik was 400 euri kwijt ...

Als je het zelf wil doen moet je wel enige handigheid hebben ... de versnellingsbak moet er namelijk onderuit ...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een koppelingsset kost 106 euro (drukgroep, druklager en koppelingsplaat)

ik lees hier andere bedragen waarom dat weet ik niet (behalve dat een sport mogelijk net anders is)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Joost wrote:een koppelingsset kost 106 euro (drukgroep, druklager en koppelingsplaat)

ik lees hier andere bedragen waarom dat weet ik niet (behalve dat een sport mogelijk net anders is)


Ik was toch echt 175 euro kwijt met korting bij de dealer. heb nog ff gekeken.
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

dure dealer... ik was zonder korting 125 kwijt..

met korting er af 90 a 100 euro ofzo..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

uh oh :shock: Ik hoor ook een rateltje bij m'n diesel die weg is als ik de koppeling intrap. Maar alleen in stationair, zodra ik dan een wat gas geef is het weg.

Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ga onder de motorkap op zoek naar iets wat resoneert. Als onderdelen van de motor gaar zijn dan is er bijna altijd herrie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:uh oh :shock: Ik hoor ook een rateltje bij m'n diesel die weg is als ik de koppeling intrap. Maar alleen in stationair, zodra ik dan een wat gas geef is het weg.

Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)


Doet mijn dieseltje ook wel, doen ze volgens mij allemaal wel, die sloop diesel had het ook bij stationair lopen in zn vrij met koppeling los, koppeling even intrappen en loslaten en het stopt wel, soms meer dan 1x

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ooh, ja dat is wattie doet. Kijk dat stelt me alweer gerust :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Marnix
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: TueFeb01, 2005 12:22:12 AM
Location: Rotterdam

Post by Marnix »

Hmm, als ik zo de bovenstaande reacties lees, denk ik dat ik deze operatie voorlopig nog maar even uitstel :)
In ieder geval bedankt voor de informatie!

Marnix

Gideon
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 320
Joined: SunFeb20, 2005 6:44:35 PM
Location: wezep

Post by Gideon »

Kakelbont wrote:uh oh :shock: Ik hoor ook een rateltje bij m'n diesel die weg is als ik de koppeling intrap. Maar alleen in stationair, zodra ik dan een wat gas geef is het weg.

Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)


Geen nood dat doen ze wel vaker. Laat me raden als hij koud is doet ie het niet en warm wel(dat is meestal het geval). Op het moment dat je bakolie dunnen wordt raken de tandwielen iets anders in de bak, maar echt kwaad kan het niet De manier hoe je het op zou kunnen lossen is dikkere bakolie erin.
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E :P and still owning AX GTI

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Gideon wrote:Geen nood dat doen ze wel vaker. Laat me raden als hij koud is doet ie het niet en warm wel(dat is meestal het geval). Op het moment dat je bakolie dunnen wordt raken de tandwielen iets anders in de bak, maar echt kwaad kan het niet De manier hoe je het op zou kunnen lossen is dikkere bakolie erin.



grote kans dat je bak dan vastloopt door te dikke olie NIET doen dus
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Gideon wrote:
Kakelbont wrote:uh oh :shock: Ik hoor ook een rateltje bij m'n diesel die weg is als ik de koppeling intrap. Maar alleen in stationair, zodra ik dan een wat gas geef is het weg.

Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)


Geen nood dat doen ze wel vaker. Laat me raden als hij koud is doet ie het niet en warm wel(dat is meestal het geval). Op het moment dat je bakolie dunnen wordt raken de tandwielen iets anders in de bak, maar echt kwaad kan het niet De manier hoe je het op zou kunnen lossen is dikkere bakolie erin.


Warm doet de mijne het ook, dus dat gaat niet op, ik heb dr geen last van verder, zovaak sta ik toch niet stil in zn vrij en de koppeling los :D

Post Reply