Pokkeherrie bij wegrijden/terugschakelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Pokkeherrie bij wegrijden/terugschakelen
Hallo,
Mijn AX maakt bij het optrekken en het terugschakelen sinds kort een enorme herrie, een krijsend/piepend geluid. Als ik de koppeling helemaal indruk, gaat het weer weg. Iemand zei tegen mij dat mijn koppelingsplaten waarschijnlijk versleten zijn. Klinkt op zich logisch. Hij zei ook dat dit een dure reparatie zou zijn.
Mijn vraag is het verstandig is om dit zelf te vervangen en wat ik redelijkerwijs voor nieuwe platen moet betalen?
groet,
Marnix
Mijn AX maakt bij het optrekken en het terugschakelen sinds kort een enorme herrie, een krijsend/piepend geluid. Als ik de koppeling helemaal indruk, gaat het weer weg. Iemand zei tegen mij dat mijn koppelingsplaten waarschijnlijk versleten zijn. Klinkt op zich logisch. Hij zei ook dat dit een dure reparatie zou zijn.
Mijn vraag is het verstandig is om dit zelf te vervangen en wat ik redelijkerwijs voor nieuwe platen moet betalen?
groet,
Marnix
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Re: Pokkeherrie bij wegrijden/terugschakelen
Marnix wrote:Hallo,
Mijn AX maakt bij het optrekken en het terugschakelen sinds kort een enorme herrie, een krijsend/piepend geluid. Als ik de koppeling helemaal indruk, gaat het weer weg. Iemand zei tegen mij dat mijn koppelingsplaten waarschijnlijk versleten zijn. Klinkt op zich logisch. Hij zei ook dat dit een dure reparatie zou zijn.
Mijn vraag is het verstandig is om dit zelf te vervangen en wat ik redelijkerwijs voor nieuwe platen moet betalen?
groet,
Marnix
Ik heb het ook zelf vervangen. Koppeling+drukgroep+drukgroeplager was ik 200 euro kwijt met korting. Als je het allemaal in de garage laat vervangen ben je dik 500 euries kwijt.
Het is een hele grote klus en ik hoop voor je dat je een brug kunt regelen. Anders is het bijna niet te doen. Mijn pa (ex citro?nmonteur) heeft me geholpen en wij waren in een dag klaar.
Freude am Fahren.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
uh oh Ik hoor ook een rateltje bij m'n diesel die weg is als ik de koppeling intrap. Maar alleen in stationair, zodra ik dan een wat gas geef is het weg.
Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)
Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Kakelbont wrote:uh oh Ik hoor ook een rateltje bij m'n diesel die weg is als ik de koppeling intrap. Maar alleen in stationair, zodra ik dan een wat gas geef is het weg.
Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)
Doet mijn dieseltje ook wel, doen ze volgens mij allemaal wel, die sloop diesel had het ook bij stationair lopen in zn vrij met koppeling los, koppeling even intrappen en loslaten en het stopt wel, soms meer dan 1x
Kakelbont wrote:uh oh Ik hoor ook een rateltje bij m'n diesel die weg is als ik de koppeling intrap. Maar alleen in stationair, zodra ik dan een wat gas geef is het weg.
Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)
Geen nood dat doen ze wel vaker. Laat me raden als hij koud is doet ie het niet en warm wel(dat is meestal het geval). Op het moment dat je bakolie dunnen wordt raken de tandwielen iets anders in de bak, maar echt kwaad kan het niet De manier hoe je het op zou kunnen lossen is dikkere bakolie erin.
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
Gideon wrote:Geen nood dat doen ze wel vaker. Laat me raden als hij koud is doet ie het niet en warm wel(dat is meestal het geval). Op het moment dat je bakolie dunnen wordt raken de tandwielen iets anders in de bak, maar echt kwaad kan het niet De manier hoe je het op zou kunnen lossen is dikkere bakolie erin.
grote kans dat je bak dan vastloopt door te dikke olie NIET doen dus
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Gideon wrote:Kakelbont wrote:uh oh Ik hoor ook een rateltje bij m'n diesel die weg is als ik de koppeling intrap. Maar alleen in stationair, zodra ik dan een wat gas geef is het weg.
Kan dit ook de koppeling zijn en kan het veel kwaad als ikhier nog een tijdje mee rond rijd? Hij koppelt verders nog prima en het aangrijpingspunt ligt ook niet helemaal bovenin. (wat bij mijn k-way met gare platen wel het geval is)
Geen nood dat doen ze wel vaker. Laat me raden als hij koud is doet ie het niet en warm wel(dat is meestal het geval). Op het moment dat je bakolie dunnen wordt raken de tandwielen iets anders in de bak, maar echt kwaad kan het niet De manier hoe je het op zou kunnen lossen is dikkere bakolie erin.
Warm doet de mijne het ook, dus dat gaat niet op, ik heb dr geen last van verder, zovaak sta ik toch niet stil in zn vrij en de koppeling los