extreem daveren bij remmen op motor (GTI)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
extreem daveren bij remmen op motor (GTI)
Wat voorafging:
Snel remmanoevre van veel naar 0 waarbij telkens snel afkomend in versnellingen. Plots aandrijfas in 2 gebroken toen ik em in z'n 2e zette bij een stuk of 70-80.
Een niet zo duidelijke foto, maar daar is die (1j oude SKF) opengebroken:
Ik demonteer alles en ga ermee naar de garagist en zijn leverancier vertelde hem dat die aandrijfassen met tussenlager wel vaker breken en ik beter een zou steken zonder. Gezien het prijsverschil kon ik het proberen. (85€ vs 185€) Ik ken wel het merk nu niet.
nieuw vs oud:
de nieuwe heeft een langer tussenstuk dat zorgt dat de hoeken tussen de koppelingen minder groot zijn, en dus minder belast worden.
Alles gemonteerd, de GTI doet het terug prima! Oef!, want sommigen waarschuwden dat ik schade aan mijn vbak kon hebben ook.
Vanavond door wat binnebaantjes aan het rijden op een gematigd-redelijk tempo. Plots lichte trillingen van rechtsvoor (denk ik, absoluut niet zeker) bij het terugschakelen van versnelling voor een bocht.
2 min later opnieuw maar veel erger! Het is precies alsof de ganse motor schudt. Toen ik terugschakelde naar 3e trilde het boeltje zodanig erg dat 'denk ik' het rubber van de achterste motorsteun weg is. Ik heb wat brokjes vanonder de ax zien vliegen die op rubber leken en het voelt iig alsof de achterste motorsteun nu kapot is.
Dan maar voorzichtig naar huis gereden...
Ik denk: vbak???
Ik ga morgen eens op brugjes rijden om te kijken maar ik vrees dat ik weinig zal zien
iemand?
Snel remmanoevre van veel naar 0 waarbij telkens snel afkomend in versnellingen. Plots aandrijfas in 2 gebroken toen ik em in z'n 2e zette bij een stuk of 70-80.
Een niet zo duidelijke foto, maar daar is die (1j oude SKF) opengebroken:
Ik demonteer alles en ga ermee naar de garagist en zijn leverancier vertelde hem dat die aandrijfassen met tussenlager wel vaker breken en ik beter een zou steken zonder. Gezien het prijsverschil kon ik het proberen. (85€ vs 185€) Ik ken wel het merk nu niet.
nieuw vs oud:
de nieuwe heeft een langer tussenstuk dat zorgt dat de hoeken tussen de koppelingen minder groot zijn, en dus minder belast worden.
Alles gemonteerd, de GTI doet het terug prima! Oef!, want sommigen waarschuwden dat ik schade aan mijn vbak kon hebben ook.
Vanavond door wat binnebaantjes aan het rijden op een gematigd-redelijk tempo. Plots lichte trillingen van rechtsvoor (denk ik, absoluut niet zeker) bij het terugschakelen van versnelling voor een bocht.
2 min later opnieuw maar veel erger! Het is precies alsof de ganse motor schudt. Toen ik terugschakelde naar 3e trilde het boeltje zodanig erg dat 'denk ik' het rubber van de achterste motorsteun weg is. Ik heb wat brokjes vanonder de ax zien vliegen die op rubber leken en het voelt iig alsof de achterste motorsteun nu kapot is.
Dan maar voorzichtig naar huis gereden...
Ik denk: vbak???
Ik ga morgen eens op brugjes rijden om te kijken maar ik vrees dat ik weinig zal zien
iemand?
AX-kopen is verslavend.
Re: extreem daveren bij remmen op motor (GTI)
grappig ik heb van diverse rallyrijders gehoort dat ik mijn lange as moet vervangen door een met een tussenlager omdat die zonder de neiging hebben veel sneller te breken. hahaha. Ik denk ook niet dat die gebroken is vanwege de hoeken (zijn met tussenlager nl hetzelfde als die van de korte as) maar eerder constructiefout. Heel simpel. In nederland heb je wat regeltjes dat je toch wel mag verwachten dt een as een bepaald aantal km/tijd meegaat bij normaal gerbuik. Ondanks dat misschien na een jaar dus geen garantie geld kun je hem gewoon omruilen vaak.citrofenwick wrote:nieuw vs oud:
de nieuwe heeft een langer tussenstuk dat zorgt dat de hoeken tussen de koppelingen minder groot zijn, en dus minder belast worden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
- achteruit rijden is geen enkel probleem. Die motorsteun is inmiddels kapot hoor denk ik, maar dat is volgens mij net door die trillingen gekomen. (moet ik wel nog ff controleren) Die steun is in het verleden al eens losgekomen en toen was het verrrrrre van zo erg. Nu is het veel erger.
- wielmoer zit echt goed vast (zal ik nog eens 3dubbelchecken vnv, een vriend heeft ze toen vastgezet)
Moest die los zitten zou het ook trillen bij remmen denk ik? En dat gaat goed.
@ Denny: dat kan wel hoor, het klinkt iig logisch... Garantie had ik helaas niet
Die trillingen (hij schudt echt) gaan trouwens gepaard met een soort van ratelend/slingerend geluid. Jeroen (JB) zat toen trouwens naast mij en die was even erg geschrokken als ik...
- wielmoer zit echt goed vast (zal ik nog eens 3dubbelchecken vnv, een vriend heeft ze toen vastgezet)
Moest die los zitten zou het ook trillen bij remmen denk ik? En dat gaat goed.
@ Denny: dat kan wel hoor, het klinkt iig logisch... Garantie had ik helaas niet
Die trillingen (hij schudt echt) gaan trouwens gepaard met een soort van ratelend/slingerend geluid. Jeroen (JB) zat toen trouwens naast mij en die was even erg geschrokken als ik...
AX-kopen is verslavend.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
ik heb de oorzaak gevonden
Omdat ik een plotse nieuwe aanloopplek had gevonden in mn wielkast en ik het idee had dat de wielen lv en rv niet meer 100% gelijk stonden ben ik vanavond naar de garagist geweest om hem even boven de smeerput te rijden. Daar deden we de volgende ontdekking:
Dit is het plaatwerk tussen de draagarmbevestigingen dat gewoon aan het losscheuren is van de rest :s
M'n garagist zei dat het te hestellen is maar dat de gehele voorkant best opgelast wordt. Ik ga nog even nadenken wat ik er mee ga doen, maar de auto is me te dierbaar om voor zoiets af te voeren. Ik ben er echt niet goed van
Malmedy haal ik trouwens zeker al niet. Vroemdag weet ik ook nog niet
ps, het rechtse voorwiel staat 1cm verder achteruit dan het linkse terwijl dit vroeger zeker zo niet was.
ps²: het vreemde geluid en trilling: aandrijfas opnieuw stuk :s
Omdat ik een plotse nieuwe aanloopplek had gevonden in mn wielkast en ik het idee had dat de wielen lv en rv niet meer 100% gelijk stonden ben ik vanavond naar de garagist geweest om hem even boven de smeerput te rijden. Daar deden we de volgende ontdekking:
Dit is het plaatwerk tussen de draagarmbevestigingen dat gewoon aan het losscheuren is van de rest :s
M'n garagist zei dat het te hestellen is maar dat de gehele voorkant best opgelast wordt. Ik ga nog even nadenken wat ik er mee ga doen, maar de auto is me te dierbaar om voor zoiets af te voeren. Ik ben er echt niet goed van
Malmedy haal ik trouwens zeker al niet. Vroemdag weet ik ook nog niet
ps, het rechtse voorwiel staat 1cm verder achteruit dan het linkse terwijl dit vroeger zeker zo niet was.
ps²: het vreemde geluid en trilling: aandrijfas opnieuw stuk :s
AX-kopen is verslavend.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Als jij zo gemakkelijk een as met tussenlager hebt vervangen door een as zónder tussenlager, dan ga ik me nu heel sterk afvragen of dat " 'lange spie' en 'korte spie' aan bakzijde"-verhaal echt wel waar is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Dat verschil in aandrijfassen heb ik alleen nog meegemaakt met de korte as. Heb 3x de verkeerde as gehad. Van 1.1i, 1.4i, en 1.6i had ik bij de korte as elke keer een andere nodig. Lange as was hetzelfde voor 1.4i en 1.6i. Hooguit was de 1.6i as wat dikker. Zit wel degelijk verschil in heel veel assen. En het vieze is dat sommige gewoon goed lijken te passen.
Hmz. Ik zit er juist aan te denken nog een keer as met tussenlager te monteren... Maar op de foto lijken ze niet exact even lang?
Maar dat afgescheurde stuk chassis had ik na me aanrijding ook. Wiel stond toen meer dan 5cm naar binnen. Ze hebben het gericht en gelast en zelfs me 180km/h kan ik geen trilling ontdekken. Kan dus goed gemaakt worden. Vraag me alleen beetje af of dat het trillen wel echt is. Dat zou betekeken dat ie nu nergens meer vast zit als er zoveel speling is. Hoop het voor je. Maar betwijfel het.
Hmz. Ik zit er juist aan te denken nog een keer as met tussenlager te monteren... Maar op de foto lijken ze niet exact even lang?
Maar dat afgescheurde stuk chassis had ik na me aanrijding ook. Wiel stond toen meer dan 5cm naar binnen. Ze hebben het gericht en gelast en zelfs me 180km/h kan ik geen trilling ontdekken. Kan dus goed gemaakt worden. Vraag me alleen beetje af of dat het trillen wel echt is. Dat zou betekeken dat ie nu nergens meer vast zit als er zoveel speling is. Hoop het voor je. Maar betwijfel het.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Mark wrote:Dat verschil in aandrijfassen heb ik alleen nog meegemaakt met de korte as. Heb 3x de verkeerde as gehad. Van 1.1i, 1.4i, en 1.6i had ik bij de korte as elke keer een andere nodig. Lange as was hetzelfde voor 1.4i en 1.6i. Hooguit was de 1.6i as wat dikker. Zit wel degelijk verschil in heel veel assen. En het vieze is dat sommige gewoon goed lijken te passen.
Hmz. Ik zit er juist aan te denken nog een keer as met tussenlager te monteren... Maar op de foto lijken ze niet exact even lang?
Maar dat afgescheurde stuk chassis had ik na me aanrijding ook. Wiel stond toen meer dan 5cm naar binnen. Ze hebben het gericht en gelast en zelfs me 180km/h kan ik geen trilling ontdekken. Kan dus goed gemaakt worden. Vraag me alleen beetje af of dat het trillen wel echt is. Dat zou betekeken dat ie nu nergens meer vast zit als er zoveel speling is. Hoop het voor je. Maar betwijfel het.
De nieuwe kon wat ingedrukt worden aan de rechtse koppeling aan de vbak zodat ze even lang was. Ze hebben het nummer opgezocht adhv de SKF-as, maar dan gewoon een ander merk zonder tussenlager. Dus het lijkt me wel de goeie. Ook geen rare dingen gemerkt in de week dat ik er mee gereden heb.
Wat bedoel je precies met "of dat het trillen wel echt is"? De trillingen kwamen iig zeker van de aandrijfas die opnieuw aan het openbreken is.Vraag me alleen beetje af of dat het trillen wel echt is. Dat zou betekeken dat ie nu nergens meer vast zit als er zoveel speling is. Hoop het voor je. Maar betwijfel het.
AX-kopen is verslavend.