Ik wil het wiellager laten vervangen bijn mijn S(uper)AX(O).
Daarvoor moet ik "even" de veerpoot eraf hebben.
Maar nu krijg ik de as niet uit de naaf.
Hij lijkt er muurvast in te zitten.
Kan ik hier een beetje geweld bij gebruiken?
Een poelie trekker erop?
Ik ben hem al iets met een hamer op z'n kop geweest.
Iemand een idee, voor mij gevoel moet zo'n as toch niet zo vast zitten?
Als de fusee al los is, veerpoot kantelen of boven los halen, zodat je de as uit de bak kunt schuiven. Dan met een hamer(eerst rubberen) VOL op je naafmoer meppen. Dan komt ie er zeker uit. Wel een nieuwe naafmoer kopen natuurlijk
Het is gelukt, met een poelie trekker, een klein beetje draaien en toen schoot hij los.
NU heb ik het lager laten vervangen....nog speling!
Het oude lager was 100% kapot, de fles bewoog (Niet de draaiende beweging ) in het lager.
Met het nwe lager was het heel solide. Maar nu alles er weer aan zit, zit er weer speling
Misschien een te smal lager gemonteerd, kan dat?? Het zelfde lager als er uit is gekomen, is er ook weer in gegaan. Of dat was ook al de verkeerde (en dus de reden van kapot gaan), of het zit ergens anders ook nog....
Heb dat probleem ook gehad toen ik de assen van m´n vaders 1.1i verving voor de assen van de TGS, de moer zat aan het eind van de draad en toch nog een klein beetje speling.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
D'r zit inderdaad een nwe aandrijfas aan deze kant.
Het is er wel een met zo'n abs rand (de auto heeft ook abs), en door een Citroën dealer er in gezet, maar dat hoef niet alles te zeggen natuurlijk.
Als de as verkeerd zou zijn, waar plaagt het hem dan, aan de voor of achterkant, misschien kan er dan iets af gefreesd worden ofzo?
Verder aandraaien lukt haast niet. Ik met een dopsleutel en een pijp erop, met m'n volle gewicht er op gehangen. Misschien dat lucht nog iets kan doen.
Ik kan het zo niet goed zien. Maar voor een saxo van jouw type hoort het drukvlak tussen de spie en de koppeling van het rechte type te zijn en geen conisch verloop te hebben.
Als ik dit zo zie denk ik dat het wel de goede as is. Heb je nieuwe naafmoeren gebruikt?
De as hoort nl het lager op te sluiten als dat niet gaat is er iets niet goed.
heb je het wiellager er goed ingeperst? Mogelijk dat hij kapot is gegaan?
Naaf er op de juiste manier weer in het lager geperst?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
haha dan weet ik het ook niet meer.
Dat conische gedeelte wat ik op die laatste foto zie doet mij raar aan. Zit dat vast aan de naaf? Zat dat ook in de oude situatie zo?
Had de oude situatie ook speling?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Ik neem aan de het in de oude situatie ook zo heeft gezeten.
Maar of het aan de naaf vast zit....ik dacht het niet.
Het randje direct daarna is waar het metaal is "opgestroopt" is
waar nu de as tegenaan loopt, en (vermoed ik) voorkomt dat de aandrijf as het lager echt kan opsluiten.
Ik wil eens proberen het randje weg te halen en kijken of de as er nog iets verder in wil. Een feit is wel dat de abs sensor nu exact voor de abs ring op de as zit (waardoor de as goed gemonteerd lijkt), en dat zal dan niet mee zo zijn.
Geweldig trouwens dat je al zo veel moeite heb gedaan voor mij!