versnellingsbak

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

versnellingsbak

Post by Daan »

hallo, ik word soms een beetje gek van mijn 4-bak dus ik dacht.. past er geen andere versnellingsbak op?? mijn koppeling begint toch aardig op ze eind te lopen dus zou wel een goed tijdstip zijn. liefst een close-ratio versnellingsbak.. (a la rallye)
weet iemand hier wat van?
anders moet ik maar nog wat langer met de 4-bak leven.. :?
groeten Daan
Image
1.1carb 4-bak:)

Rick
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: MonOct09, 2006 4:12:13 PM
Location: Spijkenisse

Post by Rick »

ik kan er over mee praten, zeker op de snelweg is het geen lolletje zo'n 4 bakkie. Ik heb zelf net een hele 106 1.4XSI gescoord en ben van plan het hele zooitje over te hangen.

Ik neem aan dat ontdanks het blok gelijk is aan die van een AX gti de ratios van de versnellingsbak ietsjes anders zijn.

Succes er mee :wink:
Ive got such a nice car, even the police are taking pictures of it.

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

hm bedankt voor je reactie.. iemand nog meer ideeen..? past dit niet..? een gti bak op een 1.1carb?
Image
1.1carb 4-bak:)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja hoor past gewoon.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ArieKanarie
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: WedJun30, 2004 1:54:56 PM

Post by ArieKanarie »

Rick wrote:zeker op de snelweg is het geen lolletje zo'n 4 bakkie.


Reken je niet rijk: de 5 van een vijfbak is (helaas) even groot als de 4 van een vierbak, tenzij je een dieselbak aan je benzinemotor hangt natuurlijk. Maar ook succes met het overhangen natuurlijk.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

heb nog een dieselbakje liggen voor je :)

dan doe je 3200 r/min in 5. denk alleen dat je dan om snelheid te houden in 5 zo'n beetje plankgas moet rijden.

een 1.4i met dieselbak loopt wel lekker (topt +/- 170 en heerlijk rustig bij 120-130-140.

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

ok.. naja.. plankgas zit ik nie echt op te wachten. dan maar misschien een gti bak. zou wel lekkerder sprinten denk ik;)
Image
1.1carb 4-bak:)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

heb eventueel nog een zeer goede bak liggen van een furio/GT (120@4k rpm)

Rick
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: MonOct09, 2006 4:12:13 PM
Location: Spijkenisse

Post by Rick »

Reken je niet rijk: de 5 van een vijfbak is (helaas) even groot als de 4 van een vierbak


Ik mag toch wel aannemen dat niet alle bakken dezelfde ratio's hebben, als je een 1.0 of een 1.4 hebt moet er (5versn) toch wel verschil in zitten.

Die peugeot weegt geloof ik 900 kg, dan moet die bak toch andere ratio's hebben als de bak van een gewone AX GTI. Aangezien de blokken hetzelfde zijn. :|
Ive got such a nice car, even the police are taking pictures of it.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Rick wrote:
Reken je niet rijk: de 5 van een vijfbak is (helaas) even groot als de 4 van een vierbak


Ik mag toch wel aannemen dat niet alle bakken dezelfde ratio's hebben, als je een 1.0 of een 1.4 hebt moet er (5versn) toch wel verschil in zitten.

Die peugeot weegt geloof ik 900 kg, dan moet die bak toch andere ratio's hebben als de bak van een gewone AX GTI. Aangezien de blokken hetzelfde zijn. :|


er zijn heel veel verschillende ratio's idd..
zwerft ergens een excel sheetje rond waar dat in staat!

maar in veel gevallen is de 4 echt gepakt als een 'nep' versnelling, gewoon de 5e ipv de 4 gestopt, zodat je lekker weinig toeren maakt in zn 4.. (maar een ax maakt altijd veel toeren :roll:)
Image

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

mijn auto maakt bij 140kmh 4000 toeren.. maar die halen zijn zo lang.. :?
Image
1.1carb 4-bak:)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Daan wrote:mijn auto maakt bij 140kmh 4000 toeren.. maar die halen zijn zo lang.. :?


ja mee eens, 5 bak is voor het rustig schakelen wel voorruitgang :)
standaard GT bak is wel korter (120a4krpm)
volgens mij is een 1.1first bak langer, uit me hoofd gezegt
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Rick wrote:Die peugeot weegt geloof ik 900 kg, dan moet die bak toch andere ratio's hebben als de bak van een gewone AX GTI. Aangezien de blokken hetzelfde zijn. :|


alle TU (ma) bakken hebben dezelfde tandwielen.

Zelfs de 106 gti die ik heb(120@ 4k rpm), enige wat verschild is het differenteel die is vaak sterker bij de "snellere" modellen en heeft een andere verhouding.

Voorbeeldje van verhoudingen:
http://www.lioliosracing.gr/main.php?id=133&lang=en

106 gti:
0.85 / 1.05 / 1.36 / 1.95 / 3.42 / R - 3.58 : 1 Final : 3.93 :1


ax :

1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.950 : 1 (20/39 teeth)
3rd .............. 1.360 : 1 (28/38 teeth)
4th .............. 1.054 : 1 (37/39 teeth)
5th .............. 0.850 : 1 (41/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.444 : 1 (18/62 teeth)

exact hetzelfde (bij 106 hebben ze het afgerond dus vandaar dat de 1e 3.42) op het differentieel (final) na.

meeste is opgezoch dus er kunnen foutjes inzitten

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Citroën AX 1991-1995 9. Handgeschakelde versnellingsbak 9.1 Inleiding

De AX-modellen zijn uitgerust met een vier- of vijfversnellingsbak afhankelijk van de uitvoering. De vierversnellingsbak wordt alleen gemonteerd in het basismodel. Het betreft in alle gevallen een versnellingsbak van het type MA. De vier- en vijfversnellingsbak zijn technisch vrijwel identiek en worden daarom als een geheel beschreven. Eventuele verschillen worden duidelijk in de tekst en/of de figuren aangegeven. Het is mogelijk om de versnellingsbak uit te bouwen, terwijl de motor blijft zitten.

Let op! In de hier beschreven periode zijn er op onderdelen niveau-aanpassingen geweest aan de tandwieloverbrengingen. Dit heeft geresulteerd in een groot aantal wijzigingen in de overbrengingsverhoudingen. Raadpleeg tabel 9.1 voor de juiste overbrengingsverhoudingen.

Tabel 9.1: Versnellingsbakgegevens
Tot bouwjaar '94
Type 1.1i First 1.1i TGE
Type versnellingsbak MA4 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,810
3e-versnelling 1,129 1,275
4e-versnelling 0,814 0,975
5e-versnelling - 0,767
Achteruit 3,580 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,846 4,286

Type 1.4i TZX 1.4i GT
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,950
3e-versnelling 1,275 1,393
4e-versnelling 0,975 1,054
5e-versnelling 0,767 0,836
Achteruit 3,583 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,938 3,938

Type 1.4 GTI 1.4D
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,950 1,810
3e-versnelling 1,357 1,275
4e-versnelling 1,060 0,975
5e-versnelling 0,854 0,767
Achteruit 3,610 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,970 3,938

Vanaf bouwjaar '94 tot '95:
Type 1.0i 1.1i
Type versnellingsbak MA4 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,810
3e-versnelling 1,129 1,129
4e-versnelling 0,814 0,980
5e-versnelling - 0,770
Achteruit 3,580 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,060 4,290

Type 1.4i 3d+GTI 1.4i 5d
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,950 1,810
3e-versnelling 1,357 1,280
4e-versnelling 1,054 0,980
5e-versnelling 0,853 0,770
Achteruit 3,583 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,940 3,760

Type 1.4D
Type versnellingsbak MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,420
2e-versnelling 1,810
3e-versnelling 1,280
4e-versnelling 0,980
5e-versnelling 0,770
Achteruit 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,940

Vanaf bouwjaar '95:
Type 1.1i 1.4i 1.5D
Type versnellingsbak MA5 MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417 3,636
2e-versnelling 1,810 1,950 1,950
3e-versnelling 1,129 1,360 1,275
4e-versnelling 0,980 1,050 0,975
5e-versnelling 0,770 0,850 0,767
Achteruit 3,580 3,580 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,290 3,940 3,588


Dit is wat ik in kluwer gevonden heb. groeten Djoeri
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

wow tenx voor alle info! :)
Image
1.1carb 4-bak:)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Kijk, daar heb je idd wat aan.

Komt er dus wel op neer dat er globaal gezien 5 bakken met 5 versnellingen beschikbaar zijn:
5-bak van de AX:
120 km/h @ 4000 r/min (GT/GTI)
120 km/h @ 3600 r/min (1.4-bakjes)
120 km/h @ 3500 r/min (1.4-bakjes, en ook de Saxo 1.4/1.6 8V-vijfbakken)
120 km/h @ 3200 r/min (dieselbakjes)

5-bak van de 106 Rallye 1.3i:
120 km/h @ 4500 r/min.

Als je dus een bak onder een gewone AX 1.4 uithaalt kom je het beste uit Daan, moet ie wel mee om kunnen gaan.

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Dus als je nu veel snelwegkilometers maakt, en hierbij zo zuinig mogelijk wilt rijden (dus 120 rijden met zo min mogelijk toeren), dan is het dus verstandig om een dieselbak onder je ax te hangen.
Maar kan een 1.1i motor wel gewoon goed met een dieselbak overweg, of is dit slechter voor je motor?
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

kan er prima tegen alleen hij zuipt adn echt niet minder. moet je continu veel gas geven. met een 1.4i gaat 't precies goed.

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Ik rij met de 5 als dieselbak overbrenging, ik vind het niet zo...

Trekt helemaal niks meer in de 5, moet echt terug naar de 4 wil ik fatsoenlijk op snelheid komen

Andere kant is dat als bij bij continue snelheden je de toeren laag houd wat wel prettiger is en prettiger voor de portomonnee

Image

Dat krijg je dus met dieselbak

en 165 loopt tie @4500rpm

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

kevin.broke wrote:Kijk, daar heb je idd wat aan.

Komt er dus wel op neer dat er globaal gezien 5 bakken met 5 versnellingen beschikbaar zijn:
5-bak van de AX:
120 km/h @ 4000 r/min (GT/GTI)
120 km/h @ 3600 r/min (1.4-bakjes)
120 km/h @ 3500 r/min (1.4-bakjes, en ook de Saxo 1.4/1.6 8V-vijfbakken)
120 km/h @ 3200 r/min (dieselbakjes)

5-bak van de 106 Rallye 1.3i:
120 km/h @ 4500 r/min.

Als je dus een bak onder een gewone AX 1.4 uithaalt kom je het beste uit Daan, moet ie wel mee om kunnen gaan.


ja dat ziet er wel t beste uit.. ik rijd niet zo veel snelweg km maar wil ook nie absurd veel of weinig toeren maken.. ik denk ook dat t 1.4 bakkie wel beter rijd dan mijn 4-bak;) allemaal bedankt voor de bakken informatie..:D:D
Image
1.1carb 4-bak:)

Post Reply