auto start niet/controle lampje motorwerking brandt niet

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
polderpeter
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriSep17, 2004 10:46:53 PM

auto start niet/controle lampje motorwerking brandt niet

Post by polderpeter »

Help!

Ben de trotse bezitter van een AX 1.1i uit 1992. Alleen laat ie het nu afweten. Vandaag vanuit het werk gewoon naar huis gereden zonder problemen. Wil ik net wegrijden, start ie niet. De startmotor doet het gewoon, alleen slaat ie niet aan. Opvallend is dat het oranje controlelampje motorwerking niet meer brandt als de auto op contact staat en je hem wil starten. (normaal hoort dit lampje met het controlelampje van de acculading te branden.

Wie kan mij weer op weg helpen.

Groetjes,
Peter
AX-fan uit de Polder

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: auto start niet/controle lampje motorwerking brandt niet

Post by Handjes »

ECU overleden. Zoek er een uit identieke motor, liefst met zelfde nummer er op.

polderpeter
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriSep17, 2004 10:46:53 PM

Post by polderpeter »

Bedankt voor het antwoord Handjes!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik een leek ben op autogebied. Wil je me uitleggen wat een ECU is en wat voor functie dit onderdeel heeft?
AX-fan uit de Polder

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

de ECU regelt de brandstofinspuiting van de motor, en als die het niet meer doet dan zal ie idd niet echt hard meer starten, ik heb zelf geen ervaring met die dingen, dus ik zal handjes maar geloven :D

Voor een paar centen kan je zo'n ding wel op de sloop vinden, en vervangen is ook een eitje, een paar schroefjes los, stekker dr af, nieuwe dr in stekker en schroefjes dr aan, en klaar

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Je ECU is je rijcomputer van de AX.

Je hebt ze in bepaalde merken, bijv. Bosch of Marinelli meen ik.. Denk hier inderdaad goed om...

Als je voor je auto staat dan zie je aan de linkerkant onder de kap een zwarte box ! Dat zwarte is een kap, daaronder zit je ECU!

Succes

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Hij zit inderdaad tegen je rechterwielscherm geschroefd (links als je voor de auto staat). Er zit een plastic beschermkapje op. Het is allemaal simpel te demonteren (kapje er af, drie bouten los, stekker voorzichtig los). Maak dat even open en kijk welk model je hebt. Zoek vervolgens op de sloop een vergelijkbare (nummer moet overeenkomen, hoewel er ook wel uitwisselbare exemplaren zijn). Kosten: 30-90 euro, afhankelijk van de sloop. Vraag wel om terugruilgarantie.
Op marktplaats staat er ook een te koop:
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiversen/ondcitroen/20004.htm
Image

polderpeter
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriSep17, 2004 10:46:53 PM

Post by polderpeter »

Allemaal bedankt voor de reaktie. Ik heb nog eventjes de - van de accu losgekoppeld om te kijken of dat ding ging resetten, maar na aankoppelen bleef eht probleem. Zal er dus helaas aan moeten geloven. Trouwens heel af en toe ging dat controlelampje van de computer ook onder het reden eventjes branden, denk dus dat het geen kwaad kan als vervangen wordt.

Weet iemand of er nog een ander probleem kan zijn of moet het echt aan de ECU liggen?
AX-fan uit de Polder

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Beter is pluspool los. Paar minuten, daarna 15 minuten stationair laten draaien zonder gas of stroomverbruikers.

Overigens kan dat gele lampje verschillende dingen betekenen. Het betekent simpelweg dat een van de sensoren een storing geeft.

polderpeter
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriSep17, 2004 10:46:53 PM

Post by polderpeter »

:cry: Ook dat geprobeerd, echter de auto wil nog steeds niet starten en dat :evil: oranje lampje weigert te gaan branden... nog meer ideeen?
AX-fan uit de Polder

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

lamda-sensor?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Brutus wrote:lamda-sensor?


injectiehuis



------------

bij kapotte lambda werkt de auto in noodstand
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

polderpeter
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriSep17, 2004 10:46:53 PM

Post by polderpeter »

:shock: Brutus, wil je me vertellen wat dat voor onderdeel is en waar ik deze onder de motorkap kan vinden?

Trouwens ik tank nooit shell of esso...
AX-fan uit de Polder

polderpeter
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriSep17, 2004 10:46:53 PM

Post by polderpeter »

De auto gaat dinsdag naar een maat van mij die in een vorig leven monteur is geweest. Ik hoop dan maar dat die het kan vinden. Zal hem sowieso jullie advies meegeven over de ECU en het injectiehuis. Over info dat het misschien een AX-specifiek probleem is hou ik me graag aanbevolen. Scheelt hem zoekwerk...
AX-fan uit de Polder

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Motor zit simpel in elkaar. Elke monteur kan er intuitief mee overweg.

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Handjes schreef:
Beter is pluspool los.


waarom??

limovo
----------------------------
ax 1.4 diesel - 303840

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

oranje lampje en ECU problemen

Post by Bixie »

Hallo,

Hetzelfde overkwam mij met de AX 1.4 GT inj.
Ik kwam erachter dat de hoofdader van de ECU was aangetast door corrosie en zelfs bijna door was... Dit was op 2 plaatsen (onder de kap en bij de aansluiting van een relaysmoduul. Ik zou zeker de bekabeling van en naar de ECU eerst even checken voor je uiteindelijk de ECU vervangt!!

Harry
Citrofilus Totallus

polderpeter
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriSep17, 2004 10:46:53 PM

Post by polderpeter »

In een allerlaatste poging om te voorkomen dat ik de auto moest slepen naar de garage getracht te starten. Onder het starten draaide ik aan het knopje van de ventilator waardoor het oranje lampje van de motordiagnose ging branden en de auto startte (met de nodige rookontwikkeling uit de uitlaat). Daarna de auto naar mijn maat gereden en een aantal keren de motor uitgezet en weer aangezet. Gaat nu ineens zonder problemen (lampje brandt weer) Ik vermoed dat de massa ergens sluiting maakt?
AX-fan uit de Polder

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

de massa kan geen sluiting maken, want als de massa sluiting zou maken dan zou ie alsnog aan massa hangen, en als de plusdraad sluiting zou hebben, dan zou dr wel ergens een zekering uitvliegen. Je kan wel een slechte massaverbinding hebben, waardoor ie problemen gaat geven.

polderpeter
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriSep17, 2004 10:46:53 PM

Post by polderpeter »

Zo, mijn autootje doet het weer goed!!! De auto heeft een grote beurt gehad en alle contacten zijn schoongemaakt en met contactspray ingespoten. Sindsdien geen problemen meer. Geen kapotte ECU of andere onderdelen.
Ik ben weer blij :lol: !!
AX-fan uit de Polder

Post Reply