Maar hoeveel heeft die gekke diesel nou echt gelopen...?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Maar hoeveel heeft die gekke diesel nou echt gelopen...?

Post by kevin.broke »

Ik vind 't zooo jammer dat m'n kilometerstand teruggedraaid is he!!

Dat weet ik iig zeker.. Zou me niet storen aan een auto met een hoge kilometerstand mits ie redelijk onderhouden is, en dat was deze in principe best wel.

Kleine samenvatting van wat ik nu al weet:

:arrow: De auto is op 4 maart 1993 op kenteken gekomen. Waar precies weet ik niet.
:arrow: Hij heeft op 27 mei 1997 z'n 2e distributieriem gekregen. Dat was bij een 241.600 km in een garage in regio Rotterdam.
:arrow: In augustus 1997 is ie bij dezelfde garage ingeruild op een Saxo 1.5D en - in verband met de hoge kilometerstand, net over de 250.000 - doorgestoten de handel in. Ook in regio Rotterdam.
:arrow: Pas eind april 1998 is ie weer geregistreerd als zijnde rijdend, en APK gekeurd in Nijmegen.
:arrow: Ik heb de hand kunnen leggen op een APK-formulier van mei 2004 (ik dacht 2005, maar het is 2004). Daarop staat een kilometerstand van 223.400.
:arrow: Ik heb de auto gekocht met een kilometerstand van 137.269, maar de teller draaide niet meer.
:arrow: De motor is ooit extensief gereviseerd, te zien aan overmaat zuigers, en ook van een ander merk (imitatie).

Als ik dan ff ga tellen...

In mei '97 had ie 241.600 gelopen. Toen ie ingeruild werd meer dan 250.000. Als men netjes in hetzelfde tempo doorgereden heeft is dat geweest met een km-stand van 255.719.
Daarna is ie 9 maanden handelsvoorraad geweest, een jonge, verse AX Diesel. Kans is klein dat ie dus niet gebruikt is als goedkoop transport voor de betreffende handelaar. Gok het ff op 10.000 km in 9 maanden tijd, best weinig voor een auto met een dieselmotor.
Daarna heeft er dus iemand bij een handelaar een AX 1.4D gekocht van net 5 jaar. Daar doe je dus niks anders mee dan heel veel rijden! Ik gok het ff op 20.000 per jaar. Om een km-stand van 223.400 te bereiken in mei '04 moet ie dan dus bij die handelaar teruggedraaid zijn naar ongeveer 100.000 km. Wel realistisch voor een vijf jaar oude diesel, dus ik verwacht dan ook dat dat gebeurd is.
Daarna is ie tussen 2004 en 2006 van dezelfde eigenaar geweest die werkte in Overijssel en woonde in Zeist. Er staat een nummer in de zuigers geslagen, ik hoop daarmee de productiedatum te achterhalen, want dan kan ik er misschien achterkomen wat er in die tussentijd gereden is met de auto. De handelaar waar ik 'm van heb heeft geen contactinfo meer van de vorige eigenaar.

In het ergste geval is de teller op 0 gezet bij de motorrevisie (die zeker gebeurd is). De bak is in elk geval van een Saxo 1.5D, dus die is vrij jong.
Uitgaande dat er inderdaad van 0 tot 137269 km en meer (laten we het afronden op die extra 12731 km >> 150.000 in 2 jaar), dan kom ik op de volgende km-stand:

255.719 + 10.000 + 120.000 + 150.000 = 535.719

Als er in de laatste twee jaar gewoon een km of 20.000 per jaar is gereden kom ik op:
255.719 + 10.000 + 120.000 + 40.000 = 425.719.

Volgens mij kan ik er sowieso wel vanuit gaan dat ik een AX Diesel heb die meer van de wereld heeft gezien dan welke andere AX van de club dan ook... :lol:

En volgens mij kan ik er ook wel vanuitgaan dat ik hier nooit meer achterkom.

Anyway, mocht er iemand de GF-LV-89 kennen, let me know!!

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

En wat zou het allemaal uitmaken? Zolang de motor en auto in goede conditie zijn is er toch niets aan de hand?
De historie van een auto kun je in nederland toch niet achterhalen :roll:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Trouwens, jij moet wel iemand bij de politie of RDW kennen anders kom je niet aan die informatie :wink:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Saxo.VTS.16v wrote:En wat zou het allemaal uitmaken? Zolang de motor en auto in goede conditie zijn is er toch niets aan de hand?
De historie van een auto kun je in nederland toch niet achterhalen :roll:
Klopt, maar ik wil gewoon die tellerstand correct hebben.. is een beetje een tic denk ik ofzo.

Saxo.VTS.16v wrote:Trouwens, jij moet wel iemand bij de politie of RDW kennen anders kom je niet aan die informatie ;)
:oops:

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Ik heb sinds een paar weken een Saxo 1.5D waarvan ik ook zeker weet dat de kilometerstand niet klopt. Ze zijn namelijk zo dom geweest om met vuile vingers aan die witte kilometertellercijfertjes te zitten :roll:
Maar het motortje loopt perfect, het verbruik is uitstekend en het olieverbruik nihil. Dus het zal me een zorg zijn.
Met de tijd gaat er toch een andere motor in :twisted:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Wat voor motor ga je erin hangen dan? En would you be so kind to drop the 1.5 at my place?

Ik heb soon misschien nog een extra dieseltje... :)

@ Ben 86: Een TYPE1 :twisted:

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Tja, ik zit met een scheef oog naar de DV6TED4 te kijken. Ik denk dat die wel zal passen. Ik ben alleen bang dat die niet voor leuke prijzen van de hand gaan :(

Die 1.5D motor hou ik voorlopig achter de hand.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Waarom kun je geen Historie opvragen? Ga naar een NAP autobedrijf en daar kunnen ze zo alle kilometerstanden bij de afgelopen apks uitprinten. Kun je precies uitrekenen wat je mist.

Heb ik met mijn oude GTI ook gedaan. Langs een (bevriende) garage gegaan en alles opgeschreven vanaf 1998.

Ik heb het er btw nog met me pa over gehad. Grote kans dat jouw AX een oude is van zijn collega, maar hij wist helaas het kenteken niet meer.
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Heb idd iemand gebeld voor een NAP-lijstje. Ben benieuwd...

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

jij hebt echt tijd over of niet :? Op zich wel grappig maar je berekening hangt van allerlei toevalligheden aan elkaar en wat schiet je er mee op?

De meeste handelaren laten een axje echt wel staan en pakken zelf iets luxers om rond te snorren en zeker met n hoge kmstand, die wordt dan steeds hoger --> moeilijker verkopen
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Waarom zou een AX Diesel - die altijd redelijk populair zijn geweest, zelfs nu nog - dan zo lang bij een handelaar staan?

En een beetje speculeren voor het slapengaan is soms gewoon leuk ;)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kakanox wrote:Waarom zou een AX Diesel - die altijd redelijk populair zijn geweest, zelfs nu nog - dan zo lang bij een handelaar staan?

En een beetje speculeren voor het slapengaan is soms gewoon leuk ;)


AX Diesel populair? Ik hoor mijn pa er nog over mopperen dat ze niet van die dingen afkwamen... Meeste mensen wisten gewoon niet hoe zuinig waren en in aanschaf duurder als een benzine-uitvoering.
Freude am Fahren.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Het ligt er ook nog aan hoe er in je auto gereden is. Sommige personen weten in 10.000 km een motor voor 50.000 km op z'n kloten te geven.

Die kleine diesels vallen idd wel mee qua populariteit. De aanschafwaarde ligt vaak fors hoger dan de benzine varianten.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Saxo.VTS.16v wrote:Het ligt er ook nog aan hoe er in je auto gereden is. Sommige personen weten in 10.000 km een motor voor 50.000 km op z'n kloten te geven.

Die kleine diesels vallen idd wel mee qua populariteit. De aanschafwaarde ligt vaak fors hoger dan de benzine varianten.


ja en omdat de benzine auto in wegenbelasting een stuk goedkoper is, is bij kleine autootjes vaak de benzine uitvoering goedkoper om te rijden..
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Er zullen er nieuw minder van verkocht zijn, dat maakt dat ze nu schaarser zijn. Een nette diesel ben je op marktplaats zo kwijt, een benzine niet, daar staat het vol mee.
En dus gaan diesels op marktplaats doorgaans voor meer geld weg dan benzine varianten.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

kakanox wrote:Wat voor motor ga je erin hangen dan? En would you be so kind to drop the 1.5 at my place?

Ik heb soon misschien nog een extra dieseltje... :)

@ Ben 86: Een TYPE1 :twisted:


Zonde hoor! :twisted:

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Kakelbont wrote:Er zullen er nieuw minder van verkocht zijn, dat maakt dat ze nu schaarser zijn. Een nette diesel ben je op marktplaats zo kwijt, een benzine niet, daar staat het vol mee.
En dus gaan diesels op marktplaats doorgaans voor meer geld weg dan benzine varianten.


Inderdaad. Ik zag regelmatig 1.4D-tjes van 15+ jaar oud voor meer dan Eur. 1000,- te koop staan die zo weg waren.
Er is altijd wel een auto voor de helft te koop. Maar dan heb je er de dubbele kosten aan om hem weer normaal uit te laten zien en/of door de APK te krijgen :(
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Saxo.VTS.16v wrote:Er is altijd wel een auto voor de helft te koop. Maar dan heb je er de dubbele kosten aan om hem weer normaal uit te laten zien en/of door de APK te krijgen :(


Of een kwart, of nog wel minder... maar dan moet je idd aan een nieuwe motor, nieuw wiellager, voor het nette een nieuw interieur en een andere achterklep, nieuwe bandjes en wat roestproblemen oplossen :)

Gelukkig zit ik (met wat geluksdeals overigens) nog steeds niet over de 500 euro :P

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Saxo.VTS.16v wrote:
Kakelbont wrote:Er zullen er nieuw minder van verkocht zijn, dat maakt dat ze nu schaarser zijn. Een nette diesel ben je op marktplaats zo kwijt, een benzine niet, daar staat het vol mee.
En dus gaan diesels op marktplaats doorgaans voor meer geld weg dan benzine varianten.


Inderdaad. Ik zag regelmatig 1.4D-tjes van 15+ jaar oud voor meer dan Eur. 1000,- te koop staan die zo weg waren.
Er is altijd wel een auto voor de helft te koop. Maar dan heb je er de dubbele kosten aan om hem weer normaal uit te laten zien en/of door de APK te krijgen :(


meestal hebben ze dan nog flink wat km's weg ook. Mijn originele motorje zat ook rond de 250.000 gok ik toen ie voor de 3e keer zn koppakking dr uit blies. Ligt nu een motortje in met 117.000 km bij inbouw, inmiddels al probleemloos op 135.000 (net vanmorgen gepasseerd).

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

mijn ax diesel heeft op de teller 315.000 staan ik zet mn vraagtekens dan ook bij deze kilometerstand omdat hier een GT interieur is ingezet, dus de werkelijke aantal kilometers daar heb ik geen idee van.

Groeten,

Post Reply