Steeds koelvloeistof bijvullen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Steeds koelvloeistof bijvullen
Hoi,
Ik ben nieuw hier en heb een vraag...
Een vriendin heeft een Citroën AX.
Nu gaat sinds kort steeds het koelvloeistoflampje branden. Dan kan ze er wel een halve liter bij gooien.
Er is ook een keer rook onder de kap weg gekomen, maar wegenwacht heeft geen lek kunnen vinden. De oliedop was nog schoon en de koelvloeistof ook, dus geen lekker koppakking lijkt mij....
Toch ontsnapt er ergens koelvloeistof, maar nergens is een lek te vinden, ook ligt er nooit een plasje onder de auto....
Wat kan de oorzaak zijn?
Alvast bedankt!
Gr. Johan
Ik ben nieuw hier en heb een vraag...
Een vriendin heeft een Citroën AX.
Nu gaat sinds kort steeds het koelvloeistoflampje branden. Dan kan ze er wel een halve liter bij gooien.
Er is ook een keer rook onder de kap weg gekomen, maar wegenwacht heeft geen lek kunnen vinden. De oliedop was nog schoon en de koelvloeistof ook, dus geen lekker koppakking lijkt mij....
Toch ontsnapt er ergens koelvloeistof, maar nergens is een lek te vinden, ook ligt er nooit een plasje onder de auto....
Wat kan de oorzaak zijn?
Alvast bedankt!
Gr. Johan
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
TTF wrote:ventiel dopje zit links van je injectie huis als je voor de auto staat
het inbus boutje bij je thermostaathuis
misschien handig omt e weten, kan je dit imbusschroefje niet vinden, dan kan het goed zijn dat er een slangetje opzit!
Bij heel veel ax-en (vooral oudere) loopt er vanaf het thermostaathuis een overdrukslang naar de onderzijde vd radiateur, een dunne.. daar zou normaal dat schroefje zitten, dus je kan ook dat slangetje even loshalen!
overigens halen de garages meestal de thermosensor eruit, maar dat is wat riskanter (ivm breken huisje)
Om ook kleine lekjes te ontdekken, zorg dat je motor goed warm is. en ga dan onder de kap kijken en een beetje gas geven. Op het moment dat je een paar keer gas geeft gaat de koelwaterdruk stijgen en doordat de motor goed warm is kan je misschien ergens stoom vandaan zien komen. Kijk vooral goed of je thermostaathuis lekt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
mijn ervaring met het ontluchtingsventiel is dat het nooit goed werkt. daarom doe ik het ontluchten iets anders, de vuldop van de radiateur er af en koelvloeistof bij vullen met draaiende motor, vuldop er af laten.
slang die van thermostaat naar radiateur gaat (retour stroomrichting vanaf bijvullen gezien) tot dat er water langs de thermostaat komt, eerst komt er lucht uit omdat het circuit tot daar dicht is. vervolgens wanneer er wat meer water uitkomt (word wel een smeer boel dus alles afdekken met doekjes /karton ed) de slang er weer op en dan de slang dicht knijpen en loslaten en gas geven dit vaak herhalen terwijl je de koelvloeistof bij vult
je ziet het koelvloeistof niveau elke keer weer dalen. dus bijvullen totdat je echt kracht moet zetten om de slang dicht geknepen te houden terwijl je gasgeeft, dan zit je op de goede weg, de meeste lucht is er uit.
misschien niet de ideaalste manier maar bij mij werkt het goed
slang die van thermostaat naar radiateur gaat (retour stroomrichting vanaf bijvullen gezien) tot dat er water langs de thermostaat komt, eerst komt er lucht uit omdat het circuit tot daar dicht is. vervolgens wanneer er wat meer water uitkomt (word wel een smeer boel dus alles afdekken met doekjes /karton ed) de slang er weer op en dan de slang dicht knijpen en loslaten en gas geven dit vaak herhalen terwijl je de koelvloeistof bij vult
je ziet het koelvloeistof niveau elke keer weer dalen. dus bijvullen totdat je echt kracht moet zetten om de slang dicht geknepen te houden terwijl je gasgeeft, dan zit je op de goede weg, de meeste lucht is er uit.
misschien niet de ideaalste manier maar bij mij werkt het goed
Manipuleren kun je leren