Steeds koelvloeistof bijvullen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
johan1981
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Steeds koelvloeistof bijvullen

Post by johan1981 »

Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag...

Een vriendin heeft een Citroën AX.

Nu gaat sinds kort steeds het koelvloeistoflampje branden. Dan kan ze er wel een halve liter bij gooien.

Er is ook een keer rook onder de kap weg gekomen, maar wegenwacht heeft geen lek kunnen vinden. De oliedop was nog schoon en de koelvloeistof ook, dus geen lekker koppakking lijkt mij....

Toch ontsnapt er ergens koelvloeistof, maar nergens is een lek te vinden, ook ligt er nooit een plasje onder de auto....

Wat kan de oorzaak zijn?

Alvast bedankt!

Gr. Johan

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Ey Johan,

vermoedleijk zit het probleem in het ontluchten!

als je koelvloeistof bijvult (bij koude motor!) moet je namelijk ontluchten, anders gooit hij de koelvloeistof er weer uit.
volgens mij staat er in het faq gedeelte een uitgebreide uitleg hierover!
Image

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Tommmm »

ej dat wist ik ook niet.. toch eens ff zoeken die faq.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

johan1981
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by johan1981 »

Bedankt voor de vlotte reactie!

We gaan het eens bekijken!

Gr. Johan

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

in 't kort; links achter 't blok, de nippel op de rechtopstaande slangen, voor bij de thermostaat, en de dop zelf ;)

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Die voorste was bij mij een metalen imbus, dus geen fietsventieldopje-achtig-ding! (het duurde even voor ik het doorhad... :roll: )
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

waar staat dat dan in dat FAQ ??

ik kan 't niet vinden, en ik wil het heeeel graag vinden, ook een foto'tje van dat ventieltje/imbusje ofzo a.u.b.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

ventiel dopje zit links van je injectie huis als je voor de auto staat

het inbus boutje bij je thermostaathuis
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

TTF wrote:ventiel dopje zit links van je injectie huis als je voor de auto staat

het inbus boutje bij je thermostaathuis

misschien handig omt e weten, kan je dit imbusschroefje niet vinden, dan kan het goed zijn dat er een slangetje opzit!
Bij heel veel ax-en (vooral oudere) loopt er vanaf het thermostaathuis een overdrukslang naar de onderzijde vd radiateur, een dunne.. daar zou normaal dat schroefje zitten, dus je kan ook dat slangetje even loshalen!
overigens halen de garages meestal de thermosensor eruit, maar dat is wat riskanter (ivm breken huisje)
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Om ook kleine lekjes te ontdekken, zorg dat je motor goed warm is. en ga dan onder de kap kijken en een beetje gas geven. Op het moment dat je een paar keer gas geeft gaat de koelwaterdruk stijgen en doordat de motor goed warm is kan je misschien ergens stoom vandaan zien komen. Kijk vooral goed of je thermostaathuis lekt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by superdave »

Het kan natuurlijk zijn dat het op het uitlaatspruitstuk lekt, dan verdampt het direct!!!
Recent:
Golf Tdi 150pk
Citroën Ax 1.1i

History:
BX TZD TURBO DIESEL met max turbo druk.
AX 1.4D

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

maar dat ruik je wel want, verdampte koelvloeistof stinkt! ik kan het weten pffff.. :(
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

mijn ervaring met het ontluchtingsventiel is dat het nooit goed werkt. daarom doe ik het ontluchten iets anders, de vuldop van de radiateur er af en koelvloeistof bij vullen met draaiende motor, vuldop er af laten.
slang die van thermostaat naar radiateur gaat (retour stroomrichting vanaf bijvullen gezien) tot dat er water langs de thermostaat komt, eerst komt er lucht uit omdat het circuit tot daar dicht is. vervolgens wanneer er wat meer water uitkomt (word wel een smeer boel dus alles afdekken met doekjes /karton ed) de slang er weer op en dan de slang dicht knijpen en loslaten en gas geven dit vaak herhalen terwijl je de koelvloeistof bij vult
je ziet het koelvloeistof niveau elke keer weer dalen. dus bijvullen totdat je echt kracht moet zetten om de slang dicht geknepen te houden terwijl je gasgeeft, dan zit je op de goede weg, de meeste lucht is er uit.
misschien niet de ideaalste manier maar bij mij werkt het goed :lol:
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

als je je distr. riem hebt vervangen wil hij ook vaak gaan lekken bij de waterpomp (heb d'r nu zelf ervaring mee :evil: )
1721 cc Image

Post Reply