Moet een beste beunhaas zijn geweest die dat blokje heeft gebouwd
De gemonteerde turbo zelf is niet echt een goede turbo voor hoog vermogen, als ik me niet vergis worden die gebruikt op de Fiat Uno turbo en ook geleverd bij Novitec turbo sets voor fiat's (cinq) niet echt geschikt voor een 1.6 en zeker niet voor meer dan 160PK ofzo.
Je kan overigens nooit zeggen hoeveel vermogen je extra hebt met meer vul druk, wie zegt dat het blokje niet knal zegt als je dat doet.
Dit is niet dezelfde turbo als op de Novitec turbokits of de Fiat UNO turbo zit. Die hebben een kleine versie van de oudere IHI RHB serie die een stuk minder opbrengst (rendement) heeft dan de nieuwe RHF serie. De turbo die samen met dat blok te koop staat is een kogelgelagerde IHI RHF5B turbo (B van ballbearing) vergelijkbaar met de GTR turbo's van Garrett.
Om een vergelijking te maken; in een bepaalde serie Subaru Impreza's (220 pk) is ook de IHI RHF5 turbo geleverd en is de STI (280 pk) de IHI RHF55 (die slechts 1 maatje groter is).
Maar, het blokje is zowiezo half aangepakt... heb ook turbo motoren gebouwd en er de nodige ervaring mee opgebouwd. Er zitten alleen gesmede zuigers in, tja zuigerbodem koeling is ook niet verkeerd voor extra vermogen, versterkte drijfstangen zijn een must. Sterkere drijfstang bouten zodat alles in elkaar blijft, oliepomp met meer vermogen om de turbo goed van olie tekunnen voorzien en zorgen voor een goede hoge olie druk, DTA systeem of van kronenburg set erop want rijden met originele ecu... BEUN En hoe zit het met de compressie verhouding nu ? Iedereen kan ergens een turbo opbouwen... maar om het goed tedoen. Volgens mij kent marc (Q01z) robbie S ook wel (met die Astra Turbo met GTR 35 turbo). Kijk die pakken het goed aan !
Het gaat hier om gesmede lage compressiezuigers en de TU5J4 blokken hebben oliesproeiers die de zuigerbodem koelen. Drijfstangen + bouten van de 16v blokken zijn behoorlijk sterk. Er rijden in Engeland genoeg getunede Saxo's rond met 200+ pk op de wielen zonder sterkere drijfstangen en ik heb nog n??it verhalen gehoord over falende drijfstangen.
En wat denk jij dat je allemaal nodig hebt voor een betrouwbare 220 pk uit een 1.6 16v blok te halen? ...Echt geen DTA computer en een GT35xxR turbo hoor.
Toen ik van plan was om met deze setup (max +/- 200 pk) te gaan rijden heb ik er maar vanaf gezien omdat het blok + de turbo setup niet de zwakste schakel zou zijn maar eerder de versnellingsbak. Om de versnellingsbak betrouwbaar genoeg te maken kun je flink lappen omdat er geen betaalbare oplossingen voor zijn. Uiteindelijk heb ik toen besloten de boel maar te verkopen.
De jongen die deze set van mij gekocht heeft en hem nu weer te koop heeft staan heeft er flink nog eens flink geld aan uitgegeven en toen toch maar besloten een MY04 Subaru Impreza te kopen.
Dus in het vervolg a.u.b. niet doen of je alles zo goed weet h?...
edit marc: topic titel iets relevanter gemaakt