turbo discussie

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

turbo discussie

Post by Saxo.VTS.16v »

Ik wilde nog even reageren op deze post van Henri106 dat in een topic staat die nu gesloten is.

Moet een beste beunhaas zijn geweest die dat blokje heeft gebouwd

De gemonteerde turbo zelf is niet echt een goede turbo voor hoog vermogen, als ik me niet vergis worden die gebruikt op de Fiat Uno turbo en ook geleverd bij Novitec turbo sets voor fiat's (cinq) niet echt geschikt voor een 1.6 en zeker niet voor meer dan 160PK ofzo.
Je kan overigens nooit zeggen hoeveel vermogen je extra hebt met meer vul druk, wie zegt dat het blokje niet knal zegt als je dat doet.


Dit is niet dezelfde turbo als op de Novitec turbokits of de Fiat UNO turbo zit. Die hebben een kleine versie van de oudere IHI RHB serie die een stuk minder opbrengst (rendement) heeft dan de nieuwe RHF serie. De turbo die samen met dat blok te koop staat is een kogelgelagerde IHI RHF5B turbo (B van ballbearing) vergelijkbaar met de GTR turbo's van Garrett.
Om een vergelijking te maken; in een bepaalde serie Subaru Impreza's (220 pk) is ook de IHI RHF5 turbo geleverd en is de STI (280 pk) de IHI RHF55 (die slechts 1 maatje groter is).

Maar, het blokje is zowiezo half aangepakt... heb ook turbo motoren gebouwd en er de nodige ervaring mee opgebouwd. Er zitten alleen gesmede zuigers in, tja zuigerbodem koeling is ook niet verkeerd voor extra vermogen, versterkte drijfstangen zijn een must. Sterkere drijfstang bouten zodat alles in elkaar blijft, oliepomp met meer vermogen om de turbo goed van olie tekunnen voorzien en zorgen voor een goede hoge olie druk, DTA systeem of van kronenburg set erop want rijden met originele ecu... BEUN En hoe zit het met de compressie verhouding nu ? Iedereen kan ergens een turbo opbouwen... maar om het goed tedoen. Volgens mij kent marc (Q01z) robbie S ook wel (met die Astra Turbo met GTR 35 turbo). Kijk die pakken het goed aan !


Het gaat hier om gesmede lage compressiezuigers en de TU5J4 blokken hebben oliesproeiers die de zuigerbodem koelen. Drijfstangen + bouten van de 16v blokken zijn behoorlijk sterk. Er rijden in Engeland genoeg getunede Saxo's rond met 200+ pk op de wielen zonder sterkere drijfstangen en ik heb nog n??it verhalen gehoord over falende drijfstangen.
En wat denk jij dat je allemaal nodig hebt voor een betrouwbare 220 pk uit een 1.6 16v blok te halen? ...Echt geen DTA computer en een GT35xxR turbo hoor.

Toen ik van plan was om met deze setup (max +/- 200 pk) te gaan rijden heb ik er maar vanaf gezien omdat het blok + de turbo setup niet de zwakste schakel zou zijn maar eerder de versnellingsbak. Om de versnellingsbak betrouwbaar genoeg te maken kun je flink lappen omdat er geen betaalbare oplossingen voor zijn. Uiteindelijk heb ik toen besloten de boel maar te verkopen.
De jongen die deze set van mij gekocht heeft en hem nu weer te koop heeft staan heeft er flink nog eens flink geld aan uitgegeven en toen toch maar besloten een MY04 Subaru Impreza te kopen.

Dus in het vervolg a.u.b. niet doen of je alles zo goed weet h?... nono

edit marc: topic titel iets relevanter gemaakt
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Dus.... ? wat wil je nu een staande ovatie ?


Als ik zo eens lees zeg je een hoop maar snap je er zelf ook niet veel van, als je een tegrote turbo monteert want nu sugereer je dat hij weer groter is, zal je turbo veel telaat opspoolen in een gebied waar je er niks aan hebt zotezien een willekeurige turbo uitgekozen en erop gemikt, en ja ik blijf erbij dat blok wat daar aangeboden was is prutswerk. Bood jij het aan ? wordt het toch tijd om je huiswerk beter op peil tekrijgen voor je met turbo's gaat rommelen.
Last edited by Henri106 on TueJan24, 2006 7:04:31 PM, edited 2 times in total.
Image

My Cars <98>.

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Maar, anders voegen we elkaar eens toe op msn ! een goede discussie over motortuning ga ik nooit uit de weg, en je kan altijd van elkaar leren. (En dat bedoel ik positief !).
Image

My Cars <98>.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als het klopt dat de RHF een moderne turbo is, betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat de nieuwere RHF veel hogere toerentallen draaien dan de oude turbocompressors en dus snel opspoolen EN lang druk kunnen houden.

Zoals ook met de vele hybride compressors die tegenwoordig op de markt zijn. Sommigen halen 350.000 toeren per minuut, terwijl vroeger maximaal 100.000 gebruikelijk was..

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

kakanox wrote:als het klopt dat de RHF een moderne turbo is, betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat de nieuwere RHF veel hogere toerentallen draaien dan de oude turbocompressors en dus snel opspoolen EN lang druk kunnen houden.

Zoals ook met de vele hybride compressors die tegenwoordig op de markt zijn. Sommigen halen 350.000 toeren per minuut, terwijl vroeger maximaal 100.000 gebruikelijk was..


Maar je zit ook met je turbo map wat dat betreft, niet elke turbo is geschikt voor elk type motorblok. Jammer dat het gebruik van de variabele schoepen zoals die bij de diesel techniek gebruikelijk is nog niet betaalbaar toepasselijk is voor de benzine motoren. (Vanwege de hogere uitlaat temperaturen). Ik heb ergens in mijn boeken een mooie grafiek waarop je duidelijk kan uitrekenen welke turbo geschikt is voor welke setup en welke motor. Je kan een veel betere motorloop en betrouwbare pk's krijgen als je de tijd neemt om dat goed teberekenen en de juiste tekiezen.

Je moet eerst de luchtstroom uitrekenen, grofweg gezegd is 40/42 inlaat goed voor 200 pk en 49/50 tot 300 pk maar dat kan je zuiverder berekenen als je het maximaal toerentaal weet R, motorinhoud D, laaddruk B en efficiente volume V. Als je dat uitrekent (cfm p/m R*D*0,5 *V *B/1728)

Dan heb je de goede luchtstroming en kan je dat uitzetten in een turbo map.

Als je een turbo hebt die goed presteert in het hoge toerengebied maar slecht in het lage turbo gebied loop je kans op oververhitting en detonatie wat het einde betekent voor je zuigers. Je moet er toch voor zorgen dat je turbo minstens 60 procent efficient is. Als je daarin tegen teveel druk uit een turbo wilt halen (boven zijn max) Dan betekent dat het einde van de turbo met de nodige gevolgen van dien.

Turbo techniek is overigens enorm voorruitgegaan de laatste tijd. Maar een hybride turbo wil niks anders zeggen dan dat je een turbo hebt die uit verschillende turbo's is samen gesteld om zo snel mogelijk op tespoolen, maar dan kom je er weer op uit dat je een turbo samenstelt op een bepaald motortype. Wat wij overigens in de rally sport nog welleens doen is werken met turbo lag waarmee we een verbranding krijgen in de turbo waardoor je met overschakelen gewoon turbo druk behoudt. Nadeel is wel dat de turbo na enkele 100'en kilometers dood is... maarja dat maakt voor in de race niet uit.
Image

My Cars <98>.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

maar henri, als jullie gewoon er over ophouden dan is het toch klaar, of niet?

en jij kan het ook wel mooi vertellen over al die turbos en gebeuren maar je wist niet eens wat voor injectie meuk je op je 106je hebt, dus wat zou je dan weten over een 1.6 16v blokje wat je nog nooit van binnen hebt gezien en waar je je waarschijnlijk nog nooit in verdiept hebt.

jij hebt verstand van je opel en saxo.vts.16v. van citroen, laten we het daar maar op houden
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

edwin ss50 wrote:maar henri, als jullie gewoon er over ophouden dan is het toch klaar, of niet?

en jij kan het ook wel mooi vertellen over al die turbos en gebeuren maar je wist niet eens wat voor injectie meuk je op je 106je hebt, dus wat zou je dan weten over een 1.6 16v blokje wat je nog nooit van binnen hebt gezien en waar je je waarschijnlijk nog nooit in verdiept hebt.

jij hebt verstand van je opel en saxo.vts.16v. van Citroën, laten we het daar maar op houden


edwin, laat de heren hier even rustig discussieren en technische kennis/ideeen uitwisselen.. dat is bij mijn weten niet verboden op dit forum.
De bovenstaande (turbo-)technische kennis gaat zelfs mij te ver, neemt niet weg dat ik het erg interessant vind - en zelfs als ik dat niet zou doen is er nog niks mis mee.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Ik hoef geen staande ovatie en zeg niet dat je er niks vanaf weet maar je moet geen voorbarige conclusies trekken aan de hand van halve informatie. De jongen die dat blok + turbo enz aanbiedt heeft niet zo veel kennis van dat hij tot in details alles correct neerzet in zijn advertentie.

Je hoeft mij niet uit te leggen welke turbo ik moet kiezen en die IHI RHF5B turbo was prima geschikt voor mijn doel. Dat de persoon die 'm van mij koopt en vervolgens een blok laat bouwen dat meer uit de turbo zou halen als hij kan vind ik ook geen goede keuze. Maarja, daar had ik weinig meer over te zeggen.

Leg eens uit hoe jij de VE (Volumetrische Efficientie) bepaalt die je in die formule gebruikt.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Henri106 wrote:Als ik zo eens lees zeg je een hoop maar snap je er zelf ook niet veel van, als je een tegrote turbo monteert want nu sugereer je dat hij weer groter is, zal je turbo veel telaat opspoolen in een gebied waar je er niks aan hebt zotezien een willekeurige turbo uitgekozen en erop gemikt, en ja ik blijf erbij dat blok wat daar aangeboden was is prutswerk. Bood jij het aan ? wordt het toch tijd om je huiswerk beter op peil tekrijgen voor je met turbo's gaat rommelen.


Als ik trui zeg, weet jij dan te vertellen welke kleur, soort, merk en maat trui ik bedoel? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik suggerreer helemaal niet dat de RHF5 groter is. Ik zei dat hij efficienter is dan de RHB5 serie, dat is een wezenlijk verschil. Een efficiente turbo heeft een goed rendement over een breder gebied.

Over de opbouw en specificaties van het blok kan ik niks vertellen omdat ik daar niks mee te maken heb gehad.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

a-iks-gee-tee-ie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
Location: Limburg

Post by a-iks-gee-tee-ie »

Wat is een turbo ?

hahahaha
De vraag in het leven is: Gaan we door of slaan we af?

Maar voor de meesten is het: Slaan we door of gaan we af?

Tim @X
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 371
Joined: ThuJun12, 2003 6:16:05 PM
Location: Montfort (Limburg)

Post by Tim @X »

Hier een link: Klikkie!
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face

Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear

Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain

Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

a-iks-gee-tee-ie wrote:Wat is een turbo ?


Image

:roll: op 1 of andere manier haal ik een turbo en een Digeridoo altijd door de war :dontknow:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

De ene doet "pwahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh" en de andere "pfssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss"

P. :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

als we dan toch offtopic gaan weet ik wel wat leukers te doen met een turbo :lol:

Image

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

:shock: een turbine op een fiets. :lol:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Saxo.VTS.16v wrote: turbine


Straalmoter :lol: (zoiets ga ik ooit ook bouwen, maar dan niet op een fiets)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je zal 't maar verliezen bij het stoplicht van een fiets

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Dan zou ik toch voor zoiets gaan

Image

In een test stond dat boven de 250km/h de turbine pas echt aan het werk gaat :shock:

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Dan heb je dus gewoon een death-wish. Had ik hier al eens dat filmpje gespammed van die bladblazer op de rollerbank? :lol:
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Post Reply